جواد قاسمی: از گذشته‌های بسیار دور، زیبایی خیره‌کننده‌ی آسمان شب، انسان را شیفته‌ی خود کرده است.

دوچرخه شماره ۹۰۲

با پیدایش امکان‌ عکاسی، گویی دانش و هنر، به هم پیوند خورد تا زیبایی آسمان بیش‌تر به نمایش درآید.

از هشت سال پيش، بسياري از عكاسان اين شاخه، در مسابقه‌ي بين‌المللي عكاسي زمين و آسمان، با هم رقابت مي‌كنند و عكس‌هاي جذابي در معرض تماشا مي‌گذارند.

نام برخي عكاسان و منجمان ايراني نيز در ميان برگزيدگان اين مسابقه ديده مي‌شود. در اين‌جا چند عكس از بهترين‌هاي چند دوره‌ي اخير مسابقه را مي‌بينيد.

 

دوچرخه شماره ۹۰۲

«جشنواره‌ي نور» اثر اميررضا كامكار، عكس برگزيده‌ي بخش آلودگي نوري هشتمين دوره‌ي مسابقه (سال 2017).

كامكار اين عكس را در پارك ملي چيتوان (نپال) گرفته است. در اين منطقه نيز نور چراغ‌هاي روستاهاي اطراف منعكس مي‌شده، اما در آسمان آخرين منبع نور به ستارگان و دو سياره‌ي ونوس و مريخ تعلق داشته است.

 

دوچرخه شماره ۹۰۲

عكس برگزيده‌ي ششمين دوره‌ي مسابقه در سال 2015 ميلادي، اثر اريك ناثان (Eric Nathan).

رد دايره اي ستارگان در بالا و نور چراغ‌هاي شهر کيپ‌تاون (آفريقاي جنوبي) در پايين، نماي زيبايي ايجاد كرده است. پيکره ي بزرگ کوه تيبل گويي هنگامي که ستارگان به گرد قطب جنوب آسماني مي چرخند، کوه تيبل روشنايي زندگي شهري را از آن‌ها دور نگه‌داشته است. اين عكس در ژوئن 2014 گرفته شده است.

 

دوچرخه شماره ۹۰۲

عكس مجيد قُهرودي (عكاس كاشاني) از آسمان شب درياچه‌ي مرنجاب، رتبه‌ي دوم بخش مرور زمان را در هشتمين دوره‌ي مسابقه به‌دست آورد.

 

دوچرخه شماره ۹۰۲

عکسي از بلندي‌هاي لوفوتن در نروژ، اثر الکس کنو، عكاس رومانيايي‌الاصل ساكن نروژ. رتبه‌ي اول بخش مبارزه با آلودگي نوري دوره‌ي هفتم.

 

دوچرخه شماره ۹۰۲

«زمين باستاني، آسمان مدرن»؛ عكس محوطه‌ي باستاني پاسارگاد از اميررضا كامكار در دوره‌ي‌ هفتم مسابقه (سال 2016)، رتبه‌ي سوم بخش مبارزه با آلودگي نوري را كسب كرد.

 

دوچرخه شماره ۹۰۲

«دنباله‌ي شفق قطبي» در نروژ، اثر استفاني يي، عكاس چيني. رتبه‌ي اول بخش زيبايي آسمان شب در دوره‌ي هفتم.

کد خبر 390972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha