معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از تصویب آیین‌نامه حضور زنان در ورزشگاه‌ها خبر داد و اعلام کرد: «آیین‌نامه‌‌ای تصویب شده است تا شرایط برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها تسهیل شود و این امر امکان‌پذیر شود.

 يكسري چارچوب و تدابيري براي انجام اين كار لازم است تا شرايط حضور زنان در ورزشگاه‌ها مهيا شود.»به گزارش ايسنا او اين موضوع را پس از پايان بازي تيم‌ ‌ملي فوتسال بانوان ايران و ايتاليا كه روز پنجشنبه برگزار شد، گفت و ادامه داد: «بانوان در گذشته در شهرستان‌ها در سالن‌هاي ورزشي حضور داشتند، اما ما بايد براي حضور آنها در ورزشگاه‌ها چاره‌انديشي كنيم.»

‌معاون رئيس‌جمهور در شرايطي خبر از تصويب آيين‌نامه براي حضور زنان در ورزشگاه‌ها داد كه محدوديت‌هاي ايجاد شده در جريان بازي فوتسال زنان ايران و ايتاليا براي زنان با اعتراض گسترده‌ آنها در شبكه‌هاي اجتماعي روبه‌رو شده است. تماشاي اين بازي براي 600 زن ايراني كه در ورزشگاه حضور داشتند تنها با تحويل دادن گوشي‌هاي تلفن همراه ممكن بوده است و طبق اعلام مسئولان هرگونه عكسبرداري و فيلمبرداري از اين بازي ممنوع بوده است؛ اتفاقي كه تعدادي از تماشاچيان بازي آن را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كردند.

يكي از آنها نوشته: «يك مرد كه حفاظت بخش بيروني سالن رو برعهده داشت دونه، دونه، هر خانمي‌رو كه مي‌اومد بهش مي‌گفت بايد موبايل‌هاتون رو اول تحويل بديد و بعد اجازه ورود پيدا مي‌كنيد.» يكي ديگر از تماشاچيان هم نوشته است:« بازيكنان تيم ايتاليا بدون حجاب در مسابقه شركت كردند، خبرنگاران و تماشاگران اجازه عكاسي و فيلمبرداري نداشتند.»

اما بعد از اتمام بازي معصومه ابتكار در پاسخ به اين سؤال كه محدوديت‌هاي موجود براي حضور بانوان خبرنگار و تماشاگران در بازي ايران و ايتاليا زياد بود و اين به پيشرفت ورزش زنان كمك نمي‌كند، گفت: «نگراني‌ها بيشتر بابت فيلمبرداري و عكسبرداري از بازي بود. ما بايد قدم به قدم به جلو حركت كنيم و نبايد از اين بابت نگراني وجود داشته باشد. مهم اين است كه با سياست جلو برويم. نگران نباشيد، مهم اين است كه با سياست گام برداريم و در چارچوب‌ها، موازين و مقررات پيش برويم. مسابقه امروز نيز مسابقه خوبي بود و دستاورد خوبي براي تيم‌ ‌ملي فوتسال بانوان داشت.»

  • آيين‌نامه حضور زنان از چه زماني مطرح شد؟

روز گذشته معاون رئيس‌جمهور در امور زنان در شرايطي از تصويب آيين‌نامه حضور زنان در ورزشگاه‌ها خبر داد و البته هنوز جزئياتي از آن منتشر نشده است كه اين موضوع براي نخستين‌بار فروردين 2سال پيش از سوي معاون پيشين رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده مطرح شده بود. شهيندخت مولاوردي با اشاره به تدوين آيين‌نامه‌ حضور زنان و خانواده‌ها در سالن‌هاي ورزشي اعلام كرده بود كه جلسات متعددي در وزارت كشور درخصوص حضور تماشاگران در مسابقات واليبال برگزار شده و به تأييد نهايي هم رسيده اما هنوز ابلاغ نشده است. ايرنا آن زمان به نقل از او نوشته بود: «نمي‌توان براي تمام ورزش‌ها حكم كلي صادر كرد، هم‌اكنون ورود زنان به سالن‌هاي ورزشي شامل شنا، بوكس و فوتبال نمي‌شود، اما شامل واليبال، هندبال، بسكتبال و تنيس مي‌شود.

ورزش‌ها طبقه‌‌بندي شده‌اند و ملاحظات مختلف درنظر گرفته شده است. پس از بررسي فراوان، اين نتيجه حاصل شد كه ورود زنان به ورزشگاه‌ها هيچ اشكالي از نظر شرعي ندارد و بايد سازوكار لازم براي حضور زنان فراهم شود.» مولاوردي همچنين با اشاره به اينكه تصميم در كميته مشتركي با حضور نمايندگان وزارت ورزش، معاونت امور زنان رياست‌جمهوري و وزارت كشور گرفته شده است، گفته بود: «بايد نحوه اجراي اين آيين‌نامه و سازوكار دقيق و مديريت آن مشخص شود تا امكان اجرايي شدنش را فراهم كنيم.»

البته اجراي اين آيين‌نامه به دوره شهيندخت مولاوردي و حضور او در معاونت زنان نرسيد و حالا معاون جديد رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده دوباره خبر از تصويب آيين‌نامه حضور زنان در ورزشگاه‌ها داده است؛ موضوعي كه در ارتباط با آن چند سؤال مهم وجود دارد؛ اول اينكه آيا‌ امكان حضور زنان در تمام ورزشگاه‌ها و ورزش‌ها وجود دارد يا خير و اينكه از چه زماني آيين‌نامه تصويب شده اجرايي خواهد شد؟

طبق نتايج نظرسنجي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) كه در تاريخ ۲۱شهريور سال۱۳۹۶ در گستره ملي انجام شد، 61/1 درصد مردم ايران موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند ولي با وجود اين هنوز شرايط براي حضور زنان در ورزشگاه‌هاي كشور مهيا نشده است.

کد خبر 390466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha