شنبه 4 آذر 1396 | به روز شده: 34 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
چهارشنبه 24 آبان 1396 - 00:30:28 | کد مطلب: 388533 چاپ

سرخ و سیاه یادتان نرود

ارتباطات > رسانه و روزنامه‌نگاری - غلامرضا موسوی:
«سرخ و سیاه» نمایشگاه ۳۰ سال تبلیغات در گالری سهراب برپاست؛ نمایشگاهی که به جرأت می‌توان گفت، نمونه‌ای بی‌نظیر برای اهالی تبلیغات و بیشتر از آن برای جمع مطبوعاتی‌های اواخر قرن بیستم میلادی، البته در ایران است.

اهالي قديم مطبوعات، چه بخواهند و چه نخواهند به آگهي و تبليغات دهه‌هاي 30تا 50 حساسيت دارند. چرا كه بسياري از آنها در مطبوعاتي قلم مي‌زدند كه آگهي‌هاي سرخ و سياه، كه آن زمان آگهي رنگي خوانده مي‌شد، امكان انتشار نشريه را فراهم مي‌كرد. اگر چه در آن مقطع تكفروشي نشريه هم اغلب به كسب و بقاي نشريه كمك مي‌كرد و در برخي نشريات سودآور هم بود.

شاهين تركمن، مدير انتشارات سيته، از قدماي تبليغات، سال‌ها رئيس هيأت مديره انجمن صنفي شركت‌هاي تبليغاتي بوده است. به همين جهت هم، تبليغات را به‌عنوان يك حرفه، يك فرهنگ و يك هنر (احتمالا هنر هشتم !) به رسميت مي‌شناسد.
انتشارات سيته بيشتر و شايد بتوان گفت در انحصار گسترش فرهنگ تبليغات است.

انتشار نزديك به 60كتاب در شناخت تبليغات، برندينگ، بازاريابي و فروش، زندگينامه بزرگان تبليغات (البته نوع خارجي!) و سرانجام موفقيت در كسب و كار مجموعه فعاليت‌هاي انتشاراتي شاهين تركمن است. او به گمان من به‌خاطر همين انتخاب، شناخت و معرفي فرهنگ تبليغات به نسل جوان و شايد هم مسن‌ترهايي كه به‌دنبال اطلاعات جديد هستند حق ويژه دارد.

نمايشگاه حاضر كه اساسا شامل آگهي‌هاي تبليغاتي در 3دهه 30، 40 و 50است نشانگر رشد تبليغات، كيفيت و كار بدون ادا اطوار و بهتر بگويم سلامت تبليغات است، سادگي، روراست بودن با مخاطب و از همه مهم‌تر ارائه محصول به خوانندگان با حداقل امكانات از ويژگي اين آگهي‌ها‌ست؛ آگهي‌هايي كه وقتي رنگ قرمز به سياه اضافه مي‌شد براساس عرف، آگهي رنگي مي‌گفتند. اين آگهي‌ها از ميان بيش از 5هزار آگهي توسط استادان بزرگ گرافيك ابراهيم حقيقي و امرالله فرهادي طي چند مرحله انتخاب شده‌اند.

در نمايشگاه بيش از 250آگهي سياه و سرخ و سياه به نمايش گذاشته شده كه براي اهالي تبليغات و مطبوعات، حتي مطبوعات كنوني گنجينه‌اي است. بي‌گمان استاد فريد قاسمي، تاريخ‌نگار مطبوعات به اين نمايشگاه نگاهي جدي‌تر خواهد داشت.

خوشبختانه بسياري از اين آگهي‌ها، در كتابي به همين نام و همزمان با نمايشگاه چاپ و منتشر شده است كه اين تلاش‌ها را ماندگار خواهد كرد. در كتاب سرخ و سياه ياد‌داشت‌هايي از حسن نوري با عنوان از تماشا‌خانه گيلان تا دفتر خيابان حقوقي، مجيد بلوچ با عنوان سال‌هاي عشق و افتخار، محسن ميرزايي با عنوان آوازه‌هاي پرآواز، كامران كاتوزيان با عنوان دوره طلايي تبليغات، امرالله فرهادي با عنوان بخشي از تاريخ طراحي و گرافيك ايران و ابراهيم حقيقي ياد داشتي با عنوان ستاره دنباله‌دار به چاپ رسيده كه بر غناي ديدار از نمايشگاه مي‌افزايد.

به‌عنوان روزنامه‌نگار عهد عتيق و دوستدار يادبودهاي مطبوعاتي توصيه مي‌كنم از اين نمايشگاه در گالري سهراب در خيابان سميه ديدن كنيد.اين نمايشگاه به‌خصوص فرصتي مغتنم براي دانشجويان، به‌خصوص دانشجويان رشته‌هاي تصويري و علي‌الخصوص مطبوعات، به‌خصوص گرافيك و ديگر رسانه‌هاي گروهي است.

  • تهيه‌كننده سينما، روزنامه‌نگار پيشكسوت