همشهری آنلاین: هنوز جنجال‌های ناشی از فساد جنسی تهیه‌کننده برنده اسکار فروکش نکرده که دنیای فیلم و سینما با یک بحران دیگر درگیر شده است؛ احتمال دست داشتن لارس فن تریر در آزار جنسی خواننده، بازیگر و موسیقیدان نامدار ایسلندی.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين و اسكرين‌ديلي، بيورك 51 ساله كه در دوران فعاليت حرفه‌اي خود تنها يك بار مقابل دوربين ايفاي نقش كرده، روز گذشته در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي به ماجراي اتهام‌هاي جنسي هاروي واينستين واكنش نشان داد و اذيت و آزار شدن در پروژه‌هاي سينمايي را امري مرسوم در دنيا دانست. او بدون اشاره مستقيم به موردي كه براي خودش پيش آمده، صرفا از يك «فيلمساز دانماركي» نام برد كه آزارش مي‌داده است.

همين اشاره كوتاه كافي بود تا انگشت‌هاي اتهام به سوي فن ترير دراز شود؛ كارگرداني كه بيورك 17 سال پيش در «رقصنده در تاريكي» او ايفاي نقش كرده بود. گرچه سخنگوي فيلمساز نامدار دانماركي بلادرنگ اين اتهام‌ها را رد كرد اما خود او چند ساعت بعد وارد ماجرا شد و به نسخه آنلاين روزنامه دانماركي جيلنس پاسدن گفت: «قطعا ماجرا آن‌گونه نيست كه بيورك تعريف مي‌كند اما اينكه من و او با هم دوست نيستيم، يك واقعيت است.»

روابط نه‌چندان دوستانه پشت صحنه موزيكال عاشقانه «رقصنده در تاريكي» در حالي پس از 17 سال آشكار شده كه اين فيلم از موفق‌ترين آثار كارنامه فن ترير و تنها فيلم كارنامه بيورك است. «رقصنده در تاريكي» سال 2000 در بخش مسابقه جشنواره كن به نمايش درآمد و علاوه بر بردن نخل طلايي بهترين فيلم، جايزه بهترين بازيگر زن را براي بيورك به ارمغان آورد. ضمن اينكه خواننده ايسلندي با يكي از ترانه‌هاي خود در اين فيلم نامزد دريافت جايزه اسكار شد.

از سوي ديگر، پيتر آلباك ينسن كه در توليد «رقصنده در تاريكي» و چند فيلم ديگر با فن ترير همكاري كرده، به روزنامه جيلنس پاسدن گفت: «تا آنجا كه يادم مانده ما دو نفر قرباني بوديم. زن‌ها در آن پروژه دست بالا را داشتند و قوي‌تر از لارس و من بودند. اوضاع چنان پيچيده شده بود كه كم مانده بود بازيگر اصلي [بيورك] يك فيلم 16 ميليون دلاري را به تعطيلي بكشاند.»

اين البته نخستين و تنها مورد جنجالي دوران فعاليت حرفه‌اي فيلمساز 61 ساله نيست. او كه سابقه‌اي تيره و تار در به تصوير كشيدن صحنه‌هاي زننده و مستهجن در فيلم‌هاي خود دارد، سال 2011 براي ابراز همدردي با آدولف هيتلر از جشنواره كن اخراج شد. هر چند بعدها از حرف‌هاي جنجالي خود عذرخواهي كرد.

کد خبر 385437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha