چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۴:۳۳
۰ نفر

ترجمه-محمد کرباسی: مجلس نمایندگان آلمان در 15 نوامبر قانونی را تصویب کرد که طبق آن مشارکت این کشور در عملیات به‌اصطلاح ضد تروریستی آمریکا تا نوامبر سال آینده میلادی ادامه پیدا کند.

حدود 3500 سرباز آلمانی و چندین هواپیمای تجسسی تورنادوی این کشور مدت‌هاست که در افغانستان حضور دارند. با اینکه قانون ادامه به کارگیری نیروهای نظامی آلمان با اکثریت آراء تصویب شد ولی حزب چپگرای Die Linke با این طرح به شدت مخالفت کرده و نمایندگان آن خواستار خروج نیروهای نظامی از افغانستان شدند.

علاوه بر این میان نمایندگان 2 حزب «سوسیال دمکرات» و «دمکرات مسیحی» که ائتلاف دولت را هم تشکیل می‌دهند این بار بحث‌های زیادی در مخالفت با تصویب این قانون صورت گرفت.

قانون شرکت در عملیات نظامی در خارج از این کشور اجازه می‌دهد که 100 نیروی ویژه در افغانستان و 1400 نیروی نظامی دیگر در شاخ آفریقا و دریای مدیترانه به کارگیری شوند. بیشتر بحث‌ها در مجلس آلمان بر سر حضور نظامی در افغانستان صورت گرفته است.

مخالفان این قانون اعتقاد دارند که ادامه عملیات نظامی در افغانستان تنها باعث کشته شدن مردم غیرنظامی و وخیم‌تر شدن اوضاع در این کشور می‌شود. علاوه بر این آنها عقیده دارند این حضور در این عملیات نظامی به هیچ عنوان با قوانین بین‌المللی مطابقت ندارد؛ عملیاتی که 6 سال قبل و به‌عنوان حق آمریکا برای دفاع از خود بعد از 11 سپتامبر 2001 شروع شد.

امسال 47 نفر از نمایندگان حزب «سوسیال دمکرات» از میان 207 نماینده این حزب در مجلس با تصویب این طرح مخالفت کردند.

 بسیاری اعتقاد دارند که بسیاری از نمایندگان این حزب تنها به خاطر پشتیبانی از دولت ائتلافی، مخالفت خود را اعلام نکردند. با اینکه دمکرات مسیحی‌ها هم به خاطر حمایت از دولت رأی منفی ندادند ولی زمزمه‌های مخالفت و انتقاد از این حضور نظامی به شدت در میان آنها زیاد شده است.

یک نظرسنجی که به تازگی توسط مؤسسه تحقیقاتی آلنباخ در آلمان انجام شده است نشان می‌دهد تنها 29 درصد از مردم آلمان از حضور نظامیان این کشور در افغانستان حمایت می‌کنند. این در حالی بود که این رقم 5سال گذشته در حدود 51 درصد بوده است.

دلیل اصلی این قضیه به خاطر کاهش شدید امنیت و بحران در افغانستان با حضور نظامیان خارجی در این کشور است. نیروهای نظامی خارجی نتوانستند امنیت را در این کشور برقرار کنند و درگیری‌های خونین در جنوب و جنوب شرقی این کشور به شدت افزایش یافته است. شمال این کشور که محل اصلی قرارگیری نیروهای آلمانی است تقریبا آرام بوده است اما در چند ماه گذشته درگیری‌ها در این منطقه هم در حال افزایش است.

بدترین اتفاق در این مدت با حمله یک بمب گذار به یک کارخانه شکر که در اختیار نیروهای آلمانی بود اتفاق افتاد. در اثر این حمله انتحاری و تیراندازی‌های بعد از آن 72 نفر کشته شدند. در میان کشته شده‌ها دیدن جسدهای 52 بچه مدرسه‌ای هیچ مفهومی از ایجاد امنیت برای نیروهای آلمانی نداشت.

 دانیل فراید، معاون اروپای وزیر امور خارجه آمریکا در باره خروج نیروهای نظامی به کشورهایی مثل آلمان این طور هشدار می‌دهد: « آنهایی که از خروج نیروهای نظامی دفاع کرده و فکر می‌کنند با این کار احساس آرامش بیشتری داشته و گناهان آنها بخشیده می‌شود باید به این فکر کنند که اگر همه کشورها چنین تفکراتی داشته باشند چه اتفاقی خواهد افتاد».

مسئول نیروهای امنیت ناتو در آلمان برای حضور نیروهای این کشور در مناطقی غیراز شمال افغانستان مجوز لازم را صادر کرده است. تاکنون حضور نیروهای آلمانی در شمال این کشور تنها برای مواقع اضطراری بوده است. با این اوضاع احتمال حضور نظامی‌های این کشور در مناطق جنوبی افغانستان بسیار بیشتر شده است.

دولت آلمان و مجلس این کشور اکنون با وضع دشواری روبه‌رو هستند. دولت با مخالفت‌های داخلی از یک سو و پافشاری خارجی برای ادامه حضور نظامی در افغانستان از سوی دیگر مواجه است.

دولت آلمان یا باید دلایل حضور نظامی در افغانستان را منطقی جلوه دهد یا در آینده نزدیک باید منتظر اعتراض شدید گروه‌های مخالفت باشد. اینجا نقطه‌ای است که دولت آلمان باید یک راه را انتخاب کند.

isn.ethz.ch 
3دسامبر2007

کد خبر 38402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز