همشهری آنلاین: در حالی که انتخابات ریاست جمهوری لبنان بار دیگر به تعویق افتاده است شبکه تلویزیونی فرانس 24 به بررسی روند انتخابات ریاست جمهوری در لبنان با حضور راندا تکی‌الدین، مسئول مؤسسه الحیات در پاریس پرداخته‌است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، راندا تکی‌الدین در پاسخ به این سؤال که آیا توافق در مورد سلیمان می‌تواند لبنان را از بحران سیاسی نجات دهد، گفت: با وجود آنکه این انتخاب بسیار مناسب ارزیابی شده اما قطعاً بحران را به‌طور کلی بر طرف نخواهد کرد.

با این حال توافق حزب‌الله و احزاب طرفدار سوریه به عنوان اکثریت جامعه و همچنین ژنرال عون فرمانده سابق ارتش برای نامزدی سلیمان در انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان می‌تواند امیدوارکننده باشد.

البته باید توجه داشت که موافقت ژنرال عون با نامزدی سلیمان کاملاً مشروط است. وی از مجلس خواست موانع موجود در قانون اساسی را مبنی بر ممنوعیت ریاست‌جمهوری فرماندهان ارتش برطرف کند.

این توافق از آن جهت ارزنده است که تا کنون ژنرال عون با ریاست جمهوری تمامی نامزدهای پیشنهادی مانند فواد سینیوره و سعد حریری مخالفت کرده‌است.

تکی‎الدین افزود، به منظور تغییرات قانونی لازم برای ریاست جمهوری یک فرمانده ارتش توافق میان احزاب صورت گرفته و این تنها به دلیل مورد پذیرش بودن میشل سلیمان در میان تمامی احزاب و حتی جهان عرب و آمریکا، فرانسه و ایران است.

تکی‎الدین نقش ارتش را در لبنان با حفظ بی‎طرفی آن در میان احزاب بسیار مهم دانست.

کد خبر 37945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز