با وجود آنکه فصل مجامع روزشنبه به پایان رسید اما مجمع عمومی ۲۱بانک مانند سال قبل هنوز برگزار نشده است و هزاران سهامدار از وضعیت مالی خود خبر ندارند این در حالی است که سازمان حسابرسی و بورس در این‌باره سکوت کرده‌اند.

به گزارش همشهري، هفته قبل سازمان بورس انتشار صورت‌هاي مالي بانك‌ها را براساس نظام جديد گزارشگري بر خلاف بانك مركزي اختياري اعلام كرد. اما چند روز بعد از اين ماجرا بانك مركزي كه اعتقاد دارد صورت‌هاي مالي بانك‌ها بايد براساس آنچه او مي‌خواهد تنظيم شود با صدور يك ابلاغيه جداگانه خط بطلاني كشيد بر ابلاغيه بانك‌ها و از آنها خواست صورت‌هاي مالي‌شان را فقط براساس استاندارد بانك مركزي منتشر كنند.

اين بانك حق برگزاري مجمع عمومي را از سهامداران بانك‌ها سلب كرد و اعلام كرد فقط در اين صورت بانك‌ها مي‌توانند مجمع عمومي‌شان را برگزار كنند. مطابق قانون تجارت تصميم درخصوص برگزاري مجامع عمومي در اختيار سهامداران است. همه اين اتفاق‌ها به اين دليل رخ داد كه سازمان حسابرسي خود را مسئول تأييد استاندارد‌هاي مالي و تأييد صورت‌هاي مالي شركت‌هاي بورس مطابق قانون مي‌داند و سازمان بورس نيز در كنار سازمان حسابرسي ايستاده است. اما بانك مركزي با اين حرف‌ها موافق نيست.

  • شروط بانك مركزي، سكوت سازمان بورس

در نامه‌اي كه بانك مركزي به بانك‌ها ارسال كرده، يادآور شده كه براساس بخشنامه‌هاي پيشين كه اين بانك صادر كرده، صدور مجوز برگزاري مجامع عمومي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري منوط به رعايت الزامات و همچنين برگزاري جلسه مشتركي با ناظران بانكي ذيربط، در مديريت كل نظارت بر بانك‌ها و مؤسسات اعتباري بانك مركزي است.

در اين نامه 3 شرط براي بانك‌ها تعيين شده است، نخست، ارسال پيش‌نويس صورت‌هاي مالي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري با نمونه صورت‌هاي مالي بانك مركزي حداقل يك‌ماه قبل از برگزاري مجمع، از سويي ديگر ارسال پيش‌نويس نهايي گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانوني بانك و مؤسسه اعتباري حداقل يك‌ماه پيش از برگزاري مجمع، شرط ديگر بانك مركزي بوده است، همچنين بانك مركزي از بانك‌ها خواسته تا گزارش موارد انطباق‌نداشتن عملكرد بانك‌ها و مؤسسات اعتباري با قوانين پولي و بانكي و بخشنامه بانك مركزي، حداقل يك ماه پيش از برگزاري مجمع به بانك مركزي ارسال شود.

  • بلاتكليفي سهامداران

با اين اختلاف‌ها سال قبل هم مجامع عمومي بانك‌ها با تأخير زياد برگزار شد، امسال هم تاكنون مجمع عمومي 8 بانك برگزار شده اما سرنوشت مجمع عمومي 21بانك دولتي و خصوصي همچنان در هاله‌اي از ابهام است اين در حالي است كه روز شنبه فصل مجامع شركت‌‌ها به پايان رسيد و هزاران سهامدار در انتظار تعيين تكليف مجامع عمومي بانك‌ها هستند اين در حالي است كه سازمان بورس و سازمان حسابرسي به‌عنوان نهاد متولي در اين زمينه اظهار نظري نكرده‌اند.

آخرين روز تيرماه قرار بود مجمع بانك‌ها برگزار شود اما بانك‌ها پس از آنكه بانك مركزي شروط سه‌گانه خود را براي اصلاح صورت‌هاي مالي ابلاغ كرد، تصميم به لغو مجامع گرفتند و 8 بانك ديگر مجامع را براساس اعلام قبلي برگزار كردند.

بانك‌هاي ملت، تجارت، خاورميانه، آينده، قرض‌الحسنه مهر ايران، انصار، دي و حكمت ايرانيان، ٣١‌تير و براساس اعلام پيشين، مجمع را برگزار كردند و نتايج آن را در اختيار رسانه‌ها قرار دادند اما بانك‌هاي صادرات، ايران‌زمين و كارآفرين مجامع خود را لغو كردند. همچنين برخلاف قانون هنوز زمان برگزاري مجامع بانك‌هاي سامان، كارآفرين، پارسيان، قوامين، اقتصاد نوين، سپه، توسعه‌ تعاون، رفاه كارگران، سرمايه، سينا، توسعه صادرات، كشاورزي، ملي، صنعت و معدن، مسكن، قرض‌الحسنه رسالت، مؤسسه اعتباري ملل و كوثر، پارسيان، پاسارگاد و شهر مشخص نيست.

کد خبر 377218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha