چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

سید یاسر شریعت: ۲ اتفاق مثبت برای بازار سهام در روزهای اخیر رخ داده که واکنش سهامداران را در‌پی داشته و به رشد شاخص در روزهای معاملاتی اخیر منجر شده است.

رويداد اول مصوبه سازمان بورس درخصوص الزام صندوق‌هاي «با درآمد ثابت» به سرمايه‌گذاري حداقل 5درصدي در سهام است. با توجه به اينكه اين صندوق‌ها بعضا از مقياس بزرگي برخوردار هستند. بنابراين انتظار مي‌رود نقدينگي قابل توجهي را به بازار تزريق كنند. اين اتفاق دو اثر برجاي مي‌گذارد؛ نخستين اثر آن رواني است. اثر دوم بالعكس اثر اول، واقعي خواهد بود به اين معنا كه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و سهامداران حقوقي در مقاطع زماني مختلف نسبت به ورود نقدينگي به بازار اقدام مي‌كنند و تقاضاي واقعي خريد شكل مي‌گيرد. دومين اتفاق مثبت تحويل نخستين ايرباس به ايران بود. به باور فعالان بازارسهام با اين رويداد تاريخي نخستين گام اجرايي در جهت اجرايي شدن رفع تحريم‌هاي طولاني مدت عليه ايران برداشته شد.

واكنش مثبت بورس به 2رويداد يادشده ادعاي ورود بورس به شرايط ركودي، را خودبه‌خود رد مي‌كند. واقعيت آن است كه بازار سهام در 2‌ماه گذشته با روند خنثي مواجه بود و شاهد اين مدعا واكنش مثبت آن به اخبار مثبت است. به‌نظر مي‌رسد در اين شرايط بازار همچنان در انتظار دريافت خبرهاي مثبت است. حال در اين وضعيت بايد ديد چه محرك‌هاي مثبت و منفي بر سر راه بورس تا پايان سال قرار دارد؟ در توضيح اين امر بايد گفت؛ 2ريسك سياسي خارجي و داخلي ممكن است بورس را تحت‌تأثير قرار دهد يكي آغاز رسمي رياست‌جمهوري ترامپ و احتمال موضعگيري‌هاي تند او در برابر ايران و دومي پررنگ‌تر شدن چالش‌هاي سياسي داخلي همزمان با نزديك شدن به انتخابات رياست‌جمهوري است.

 

کد خبر 359116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha