چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

معرفی کتاب > محمد‌رضا مرزوقی: اگر تا حالا فکر می‌کردید فقط یک جزیره‌ی اسرارآمیز وجود داشته و آن هم فقط از تخیل «ژول‌ ورن» بیرون آمده، باید گفت سخت در اشتباهید.

دوچرخه شماره ۸۸۳

در جزيره‌ي اسرارآميز ژول ‌ورن انسان‌هاي دو قرن پيش براي فرار از دست انقلابي که در کشور فرانسه رخ داده، با يک بالن به جزيره‌اي مي‌روند و آن‌جا ناگهان با جلوه‌هاي جهاني مدرن روبه‌رو مي‌شوند. چيزهايي مثل زيردريايي با تمام امکانات پيشرفته‌اي که شايد نمونه‌اش هنوز هم در جهان واقعي ساخته نشده باشد.

اما در داستان «جزيره‌ي دکتر ليبريس»، پسري به نام «بيلي گيلفويل» فقط براي اين‌که چند وقتي کنار مادرش باشد، به جزيره‌ي آرامي مي‌رود که مادر براي کارهاي تحقيقاتي و انجام پروژه‌ي پايان‌نامه‌اش به آن‌جا رفته است.

بيلي بايد چند وقتي را پيش مادرش بماند. او که هميشه با امکانات مدرن شهري زندگي کرده، خيلي زود از زندگي در جزيره خسته مي‌شود و حوصله‌اش سر مي‌رود. بچه‌هاي همسايه هم ظاهراً ميانه‌ي خوبي با او ندارند. اتفاق ناگوارتر براي بيلي وقتي است که در يك اتفاق، گوشي آيفونش از بين مي‌رود. حالا ديگر از بازي‌هاي روي گوشي هم محروم شده است.

مادر اتاق مطالعه‌ي خانه را به او نشان مي‌دهد و به او توصيه مي‌کند وقت فراغتش را با مطالعه بگذراند. بيلي چندان رغبتي به اين کار ندارد، اما با باز کردن اولين کتاب اتفاقاتي مي‌افتد که نه تنها بيلي، که خواننده‌ي داستان هم همراه بيلي مشتاق مي‌شود حادثه به حادثه در کنار بيلي باشد و همراه او به زندگي قهرمانان کتاب‌ها سر بزند و...

بيلي به کمک کتاب‌ها با هرکول هم‌قدم مي‌شود و ماجراجويي‌هاي اين شخصيت اسطوره‌اي را از نزديک مشاهده مي‌کند. او با پوزئيدون، خداي درياهاي يونان باستان، ديدار مي‌کند و همراه گاليله به کمک مردم نيازمند مي‌رود و در کنار سه‌تفنگ‌دار مبارزه مي‌کند.

كتاب جزيره‌ي دکتر ليبريس، برخلاف ظاهر ساده و زبان و روايت روانش، از اوج و فرودهاي بسياري برخوردار است. اوج و فرودهايي که بيلي با واردشدن به جهان کتاب و مطالعه‌ي آن‌ها تجربه مي‌کند. هيجاني که تا پيش از اين هرگز در بازي‌هاي کامپيوتري تجربه نکرده است.

شايد نويسنده تلاش دارد به مخاطب خود بگويد که هنوز هم تخيل حرف اول را در ماجراسازي و ماجراجويي و ايجاد هيجان مي‌زند. ديگر اين‌که بازي‌هاي کامپيوتري و... نمي‌تواند جاي تخيل ناب و خلاق خود بچه‌ها را بگيرد. فقط کافي است اين تخيل به کار گرفته شود و با مطالعه و درست فکرکردن ورزيده شود.

اگر بدن براي رشدکردن به غذا نياز دارد، ذهن انسان هم براي رشدکردن به مطالعه و انديشيدن نياز دارد. اين‌که سرسري از کنار هر موضوعي نگذريم و در آن‌چه مي‌خوانيم، تفکر کنيم.

رمان جزيره‌ي دکتر ليبريس نه‌تنها مخاطب را به مطالعه‌کردن تشويق و ترغيب مي‌کند، بلکه راه درست مطالعه‌کردن را هم به او نشان مي‌دهد. البته شايد براي نويسندگان امروزي هم حرفي براي گفتن داشته باشد.

اين‌که مي‌شود اثري خلق کرد که شخصيت‌هاي آن از فرط باورپذير‌بودن مثل انسان‌هاي واقعي قدم به جهان مخاطب خود مي‌گذارند و با او همراه و هم‌پا مي‌شوند تا در عبور از گذرگاه‌هاي سخت ياري‌اش کنند.

شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد مترجم كتاب، نگار عباس‌پور، چند دوره خبرنگار افتخاري دوچرخه بوده است.

 

  • جزيره‌ي دكتر ليبريس

نويسنده: کريس گرابنستاين

مترجم: نگار عباس‌پور

ناشر: پرتقال (63541)

قيمت: 14هزار تومان

کد خبر 375868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha