همشهری آنلاین: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سرانه دانشجویی به کل جمعیت در ایران با آمریکا و کانادا برابری می‌کند، گفت: کمتر از ۱۰ درصد دانشجویان کشور به طور مستقیم با بودجه دولتی در حال تحصیل هستند و مردم بار آموزش عالی کشور را به دوش گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، دكتر عبدالله جاسبي امروز دوشنبه در نشست خبري «كنفرانس بين‌المللي انقلاب چهارم صنعتي»، تحقق انقلاب چهارم صنعتي را در گروي افزايش مشاركت مردمي و دانش‌بنيان شدن اقتصاد دانست و به تجربه‌اي در اين حوزه در آموزش عالي كشور اشاره كرد و گفت: سرانه دانشجو نسبت به جمعيت كل كشور يكي از معيارهاي اصلي پيشرفت كشور است. سرانه دانشجويي ايران در آغاز پيروزي انقلاب اسلامي كمتر از كشورهاي منطقه بود اما امروز سرانه دانشجويي جمهوري اسلامي ايران نه تنها از سرانه دانشجويي در كشورهاي اروپايي پيشي گرفته است بلكه با آمريكا و كانادا برابري مي‌كند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: بنابراين تحول عظيمي از نظر اين شاخص در كشور ايجاد شده و مجموعه عظيمي از نيروهاي انساني متخصص و دانشمند در جامعه پرورش يافته‌اند. علت رشد قابل توجه سرانه دانشجويي نسبت به كل جمعيت در ايران، اين بود كه در كنار فعاليت دانشگاه‌هاي دولتي توانسته‌ايم بار سنگين آموزش عالي را بر دوش مردم بگذاريم.

رئيس اسبق دانشگاه آزاد اسلامي خاطرنشان كرد: امروز نه تنها در دانشگاه آزاد اسلامي بلكه در بخش عمده دانشگاه‌هاي دولتي هم هزينه‌ها توسط مردم تأمين مي‌شود؛ به طوري كه در حال حاضر كمتر از 10 درصد دانشجويان كشور به طور مستقيم با بودجه دولتي در حال تحصيل هستند.

وي در ادامه، با بيان اينكه سرمايه اصلي كشور نيروي انساني تحصيلكرده است، حل مشكل اقتصاد را در گروي بهره‌گيري از نيروهاي متخصص دانست و خاطرنشان كرد: تحقق اقتصاد مقاومتي نيازمند اقتصاد توليدگرا و اقتصاد مبتني بر دانش است كه اين يك كار سخت و پرهزينه است اما اين كار بايد به تحقق پيدا كند كه اگر نشود، نيروهاي جوان و متخصص بدون استفاده باقي خواهند ماند.

جاسبي با تاكيد اينكه حركت كشور بايد به سمت زيرمولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي توليدگرا و دانش‌بنيان باشد، گفت: دانشگاه‌هاي كشور كارهاي بزرگي را پيش برده و شركت‌هاي دانش‌بنيان بسياري در سراسر كشور شكل گرفته‌اند اما هنوز در مقدمات به سر مي‌برند. اين درحاليست كه اين ايده‌ها، ابتكارات و نوآوري‌ها كه هر روز به نمايش درمي‌آيند بايد به كالا تبديل شوند. 

وي در تشريح ارتباط «تاكيد بر حضور و مشاركت مردم» و «اقتصاد دانش‌بنيان و توليدگرا» با «چهارمين انقلاب صنعتي»، گفت: همه مسائل در كشور داراي متولي دولتي است اما در كنار آنها مردم هم بايد وارد صحنه شوند. آنچه هدف كنفرانس چهارمين انقلاب صنعتي است، توجه به بخش مردمي است كه با تأييد و استقبال همه متوليان و مسئولين هم انجام مي‌گيرد. به اين ترتيب كه لازم است مردم بار سنگيني از بخش اقتصاد غيردولتي را در حوزه توليدگرايي و دانش‌بنياني برعهده بگيرند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با يادآوري اينكه انقلاب چهارم صنعتي ناظر بر حوزه‌هاي اينترنت و فضاي مجازي است، خاطرنشان كرد: انقلاب چهارم صنعتي فقط به استفاده از فناوري‌ها و ربات‌ها و سيستم‌هاي پيچيده خلاصه نمي‌شود. مهمترين ويژگي انقلاب صنعتي چهارم كه ما هم به دنبال آن هستيم، تغيير پارادايم است. به اين معنا كه مفاهيمي كه از صنعتي شدن در ذهن مردم است بايد تغيير كند. در برابر هر تغييري هم مقاومت وجود دارد اما با زور و پول نمي‌توان اين مقاومت را از بين برد، بلكه بايد اين مفاهيم تغيير كنند.

به گفته جاسبي، نسل جديدي كه از دانشگاه‌ها تربيت شده و وارد صنعت شده‌اند يا مي‌خواهند بشوند آمادگي نقش‌آفريني در اين تغيير پارادايم را دارند و علاوه بر آن، مطبوعات و رسانه‌ها نيز نقش مهمي در تغيير پارادايم بازي خواهند كرد.

کد خبر 375762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha