لیلاخاکسار: اولین کارگاه آموزشی نرم خبر در مرکز آموزش رسانه همشهری برگزارشد.

این دوره درحالی برگزار شد که بسیاری از صاحب‌نظران علم روزنامه نگاری، تنها راه نجات رسانه‌های نوشتاری برای جذب مخاطب در شرایط کنونی را رویکرد فیچری و نرم به اخبار  می‌دانند.

محمدرضا نوروزپور مدرس این کارگاه ضمن اشاره به این که هر خبر مهمی را چه در حوزه روزنامه‌نگاری نرم و چه در حوزه روزنامه‌نگاری سخت باید سریع پوشش داد می‌گوید: همان خبر به‌دلیل اهمیتی که دارد به‌طور حتم جوانبی دارد که همه آنها با شیوه نرم جواب می‌دهند و می‌توان به موضوعات فراوانی به شکل نرم در حاشیه آن پرداخت.

نوروزپور با تبیین اینکه میان روزنامه‌نگاری نرم و نرم نویسی تفاوت وجود دارد گفت نرم‌نویسی [ساده مثل سافت] در واقع همان روزنامه‌نگاری پیشرفته است که ما را نهایتا به نوشتن فیچرهای ناب رهنمون می سازد.

وی یادآور شد که روزنامه نگاری پیشرفته سالها است که حتی سبک نگارش اخبار سخت در رویترز و آسوشیتدپرس را نیز تحت تاثیر قرار داده و هرم وارونه های آنها هم اکنون به جز لید و پایان بندی در بدنه به شدت شبیه نرم خبر ها شده اند و مملو از جزئیات، نقل قول، پس زمینه، بازی با کلمات و تنوع و انسجام هستند و این هرم وارونه بسیار پیشرفته شده است."

وی درادامه سخنان خود به موضوعاتی که می‌توان به شکل نرم به اخبار آنها پرداخت می‌پردازد و می‌افزاید: کلیه خبرهایی که موضوع آن‌ها در باره هنرمندان، چهره‌های ورزشی، ستاره‌ها، شخصیت‌های اجتماعی، اسطوره‌ها، قهرمانان، نام آوران و از این دست هستند بهترین سوژه‌ها برای دست‌نویسی هستند اما می‌توان در عین حال موضوعات و معضلات جدی اجتماعی، اقتصادی، تعلیم و تربیت، آموزش، بهداشت و درمان، فناوری، ورزش، دانش، سرگرمی، موضوعات محلی و....را نیز برای نرم نویسی مد نظر قرار داد.

مترجم کتاب نرم خبر، سخت خبر دربخش دیگری از سخنان خود به گفته‌ای از توماس ایی پاترسون (استاد علوم سیاسی و علوم ارتباطات دانشگاه هاروارد) اشاره می‌کند که گفته است: اساسا مخاطبان روزنامه نگاری سخت باسوادترند و می‌افزاید: اخبارسیاسی و یا اخبار حوزه های حساس مثل سیاست خارجه را نباید با استفاده از روش نرم نویسی پوشش داد زیرا مخاطبان را نسبت به این موضوعات منفعل می سازد. وی همچپنین تاکید کرد که درمورد اخبار فوری نمی‌توان نرم نوشت اما در مورد تبعات همان اخبار فوری می‌توان وارد حیطه نرم نویسی شد.

دکتر حسن نمک دوست استاد دانشگاه و مدیر مرکز آموزش مؤسسه همشهری نیز در این کارگاه گفت: در بین، نویسندگان، روزنامه نگاران بیشترین اتصال را باواقعیت دارند و به همین دلیل هم باید روایت گر واقعی باشند. بعضی از واقعیت‌ها امکان نرم کردن خبر را به ما میدهد و بعضی دیگر این امکان را برای ما فراهم نمی‌سازد.

وی ضمن اشاره به اخبارتلخ و حوادث افزود: در اولین خبر این گروه از اخبار نمی‌توان از نرم خبر استفاده کرد. اما در ادامه این اخبار باید این واقعیت را پیدا کنیم و براساس رنگ وبویی که می‌توان به آن داد روایتگری کنیم.

وی گفت: اساسا مرزبندی برای چیزی به نام نرم خبر نداریم و به همان اندازه‌ای که می‌توانیم به موضوعی برای نرم خبر اهمیت بدهیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که موضوع اصلی رساندن اطلاعات به روشن‌ترین شکل ممکن است. این نکته درست است که خبر به شکل هرم وارونه تنظیم شود اما نباید از این موضوع غافل شویم که هرم وارونه در خبرنویسی فعلی با هرم وارونه 30 یا 40 سال پیش بسیار متفاوت است.

وی در ادامه به تک موضوعی شدن خبرها اشاره کرد و افزود: خبرها تک موضوعی شده و دیگر نمی‌توان تعدادزیادی موضوع را در خبرجای داد. در این ساختار به جزئیات، پیشینه و نقل قول، اطلاعات توجه می‌شود و خبرنویسی در رویترزو بی‌بی سی را می‌توان به‌عنوان نمونه‌هایی از این دست نام برد.اتصال روایت به نوع واقعیت بعد از حادثه روایت‌های گوناگونی را دربر می‌گیرد که می‌تواند برای مخاطبان بسیار جذاب و خواندنی باشد.

نوروز پور مدرس کارگاه نرم خبر در ادامه سخنان خود به پیشینه استفاده از واژه های نرم خبر و سخت خبر  در کتاب‌های دهه 50 به این سو  اشاره کرد و گفت: وقتی کتاب‌های آن زمان را مطالعه می‌کنیم به وضوح به این نکته دست پیدا می‌کنیم که از این واژه‌ها استفاده می شده اما متاسفانه آنها در ترجمه به اصطلاحات دیگری مانند اخبار جدی و اخبار ساده و یا به نام خبرهای داغ و سرد تبدیل شده اند  و این عاملی شده تا خیلی ها تصور کنند این واژه ها جدید هستند در حالیکه از سالها پیش این اصطلاحات در متون و دانشگاه های روزنامه نگاری معتبر رواج داشته است.

وی در ادامه گفت: آنچه مسلم است این است که اخبار فوری یا همان breaking news ها را باید همیشه با شیوه نگارش سخت خبر که همان هرم وارونه است ارائه کرد."

نوروزپور همچنین به تشخیص نرم خبر از سخت خبر اشاره می‌کند و می‌افزاید: تشخیص نرم خبر از سخت خبر سخت تر است و خیلی ساده می‌توان آن را اشتباه گرفت. اما در نهایت می‌توان گفت که در نرم خبر به نویسنده اجازه داده می‌شود که قلم خود را نشان دهد می تواند در مورد موضوعات مهم، غیرمعمول، عجیب و سرگرم‌کننده به راحتی بنویسد و در گیر زمان نیست. ضمن این که می‌تواند ظاهر فیزیکی سوژه، فضای حاکم بر آن و تشریح احساسات مردم را در آن در نظر داشته باشد.

کارگاه آموزش نرم خبر مؤسسه همشهری با حضور تعدادی از روزنامه نگاران، نویسندگان و مسئولین روابط عمومی‌ها برگزارشد و به‌دلیل استقبال قرار  شد دوره‌های دیگری نیز برگزار شود.

کد خبر 37535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز