دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

مریم حدادی: تعطیلات بهترین موقعیت‌ برای سفر و گردش‌های خانوادگی است؛ چرا که افراد با دغدغه کمتری از درس و کار و مشغله‌ها جدا می‌شوند و خودشان را به جاده و طبیعت می‌سپارند.

عید فطر

سفر هر قدر طولاني‌تر باشد، مسلما بيشتر به شما و همسفران‌تان خوش مي‌گذرد، اما زندگي اين روزهاي ما آنقدر فرصت در اختيارمان نمي‌گذارد كه به راحتي و با فراغ‌بال يك زمان طولاني را براي سفر درنظر بگيريم. بهترين راه‌حل، فراهم آوردن شرايطي براي سفر‌ها و گردش‌هاي كوتاه است؛

كاري كه خيلي سخت نيست و شما مي‌توانيد با كمي حوصله و صرف زمان، به سراغ اين نوع سفرها برويد. تداركات سفر، كار يك نفر از اعضاي خانواده نيست و هر چند كه در بيشترين بخش‌هاي آن نقش مادر خانواده پر رنگ‌تر از ديگران ديده مي‌شود، اما بازهم قسمت زيادي از كارها هستند كه اعضاي خانواده مي‌توانند در كنار هم انجام دهند. چند ساعت كنار هم‌زمان صرف كنيد تا بتوانيد چند روز در سفر از كنار هم بودن لذت ببريد.

  • به فكر خورد و خوراك باشيد

يكي از اساسي‌ترين هزينه‌ها در سفر مربوط به هزينه‌هايي است كه براي غذا صرف مي‌شود. در نخستين نگاه شايد فكر كنيد صرف اين هزينه‌ها طبيعي است چرا كه شما امكانات و مهم‌تر از آن زمان كافي براي پخت‌وپزي كه در خانه داشته‌ايد را در سفر در اختيار نداريد و نمي‌توانيد به راحتي از عهده غذا پختن برآييد.

اما با كمي تأمل مي‌توانيد راهكارهايي را پيدا كنيد كه حتي در سفر هم از شما يك كدبانوي هميشه موفق بسازد. براي اينكه مطمئن باشيد مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد؛ يك جعبه كوچك برداريد، هركدام از ادويه‌هاي پرمصرف‌تان را در يك نمك‌پاش كوچك بريزيد و در آن را بپوشانيد. به‌همين راحتي نخستين قدم را براي رسيدن به هدف‌تان برداشتيد.

حالا به سراغ بعضي از مواد مصرفي برويد. همراه داشتن چيزهايي مانند پيازداغ، كشك و... به شما كمك مي‌كند تا براي خودتان زمان بخريد و سريع‌تر براي پخت‌وپز آماده شويد.اقلامي مثل سيب‌زميني و پياز را در هرجايي به راحتي مي‌توان خريد، هم بار سفرتان سبك‌تر مي‌شود و هم به اقتصاد منطقه سفرتان كمك مي‌كنيد. اگر يخچال‌هاي مسافرتي ماشين نداريد، مي‌توانيد از جعبه‌هاي كوچك يونوليتي كه سرما را در خود حفظ مي‌كنند براي نگه‌داري كوتاه مدت گوشت و مرغ استفاده كنيد.

  • ماشين را آماده كنيد

ماشيني كه به سفر مي‌رود متفاوت است با ماشيني كه قرار است براي استفاده‌هاي روزمره در اختيار شما باشد، به همين علت بهتر است كه آن را براي سفر آماده كنيد. يكي از نخستين ملزومات سفر، داشتن پرده‌هاي مخصوص پنجره ماشين است. با همراه داشتن اين پرده‌ها مي‌توانيد از تابش مستقيم نور خورشيد به بچه‌ها و ساير سرنشينان خودرو جلوگيري كنيد. بالشتك‌هاي كوچكي را آماده كنيد تا بچه‌ها در ماشين بتوانند استراحت كنند. اگر رويه صندلي‌ها به راحتي قابل شست‌وشو نيستند، روي آنها را با پارچه‌هايي كه از قبل آماده كرده‌ايد بپوشانيد تا كمتر نگران ريخت و پاش‌هاي فرزندان‌تان حين سفر باشيد.

  • در سفر، تنوع را پيش‌بيني كنيد

اگر منطقه‌اي را كه براي سفر انتخاب كرده‌ايد، تا به حال از نزديك نديده‌ايد و با همه محصولات و امكانات آنجا آشنا نيستيد، بخشي از برنامه‌هاي سفر را خالي بگذاريد تا تجربيات جديدي پيدا كنيد. مثلا غذاهاي محلي هر نقطه از كشور با ساير نقاط متفاوت است.سعي كنيد حداقل يك وعده غذايي را در سفر با غذاهاي محلي سر كنيد.

ساعاتي را در بازارهاي محلي بگذرانيد. ديدن محصولات هر منطقه به شما كمك مي‌كند تا غذاهايي كه به ذائقه شما نزديك‌تر هستند را راحت‌تر انتخاب كنيد. اگر شرايط دماي منطقه و طبيعت به شما اين اجازه را مي‌دهد كه چند ساعتي را در طبيعت آنجا بگذرانيد ، اين تجربيات كم هزينه را دست‌كم نگيريد. همين تجربه طبيعت‌گردي در منطقه‌اي كه به آن سفر كرده‌ايد، مي‌تواند زيباترين يادگاري‌هاي سفر شما باشد.

  • مرتب و منظم باشيد

حتما براي شما هم پيش آمده است كه برنامه‌هاي زيادي براي يك سفر بچينيد اما در نهايت نتوانيد به همه آن‌ برنامه‌ها برسيد. بخش زيادي از اين بي‌نظمي به‌خاطر منسجم نبودن گزينه‌هاي انتخابي شما براي برنامه سفرتان است. چند شب قبل از سفر، همه اعضاي خانواده دور هم بنشينيد، شهري كه قرار است به آنجا سفر كنيد را در اينترنت جست‌وجو كنيد، قبل از سفر تصميم بگيريد كه از بين مكان‌هاي تاريخي، موزه‌ها، پارك‌ها، طبيعت آن منطقه و ساير امكانات شهري كه سفر مي‌كنيد دقيقا كدام‌شان را براي ديدن و گشتن انتخاب مي‌كنيد.

با اين نظر سنجي مي‌توانيد نظرات مشترك را جمع‌آوري كنيد و درطول سفر سردرگمي و مخالفت اعضاي خانواده را درباره برنامه‌هاي روزانه سفر نخواهيد داشت. ضمن اينكه حتما دفترچه‌اي براي يادداشت اين نكات كنار بگذاريد. اگر مي‌خواهيد رفتن به مكان‌هايي كه در برنامه‌تان مشخص كرده‌ايد در واقعيت اتفاق بيفتد، بهتر است براي هر روز برنامه مشخصي داشته باشيد و بنويسيد كه مثلا «روز اول سفر، صبح به موزه مي‌رويم، ظهر ناهار خانگي را در فلان پارك مي‌خوريم، عصر آبشار معروف اين منطقه را مي‌بينيم و...».

  • يك دو سه! چيليك

وسايل مخصوص عكاسي را فراموش نكنيد. سفرها بهترين موقعيت‌ براي ساخت خاطرات و عكاسي هستند. اگر به شكل حرفه‌اي عكاسي را دنبال مي‌كنيد، همراه داشتن سه‌پايه را در سفر فراموش نكنيد. در مكان‌هاي خلوت سه‌پايه و دوربين، كمك بسيار زيادي به شما خواهند كرد. اگر گوشي موبايل‌تان كيفيت مدنظرتان را دارد، مي‌توانيد وسايلي مانند مونوپاد را همراه با خود ببريد. شارژرها، مموري‌هاي گوشي و دوربين‌ها، هارد براي انتقال عكس‌ها و... همه وسايلي هستند كه در سفر به شما كمك زيادي خواهند كرد.

کد خبر 374151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha