همشهری آنلاین: رئیس انجمن مددکاری با انتقاد از واگذاری مسائل اجتماعی به وزارت کشور گفت کشور نیازمند سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی است.

آسیب‌های اجتماعی

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر آنکه نیازمند راه اندازی «سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی» در کشور هستیم، گفت: یکی از نیازهای امروز جامعه ما تحلیل دقیق وضعیت موجود در حوزه آسیب‌های اجتماعی و رصد آینده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که در حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی جز در موارد ازدواج و طلاق هیچ سیستمی که وضعیت اجتماعی کشور را رصد کرده و به ما بگوید که در گذشته در چه وضعیتی بوده‌ایم، امروز کجا هستیم و در آینده به کجا خواهیم رسید؟ نداریم؛ و این خلاء به شدت در کشور احساس می‌شود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در ادامه ضمن بیان آنکه کارهای پراکنده‌ای در این حوزه به انجام رسیده است گفت: وقتی در وزارت رفاه مدیرکل آسیب‌های اجتماعی بودم، در تاریخ 19 آذرماه سال 91 نخستین سامانه بانک اطلاعات آسیب‌های اجتماعی را در کشور راه اندازی کردیم و تا زمانی که در آن وزارتخانه حضور داشتم نیز آن سامانه به روز بود.

وی ادامه داد: اما آن سامانه تنها یک بانک اطلاعاتی بود. این در حالیست که ما در حال حاضر به یک نظام رصد قوی برای تحلیل تمام آسیب‌های اجتماعی کشور نیاز داریم که به ما نشان دهد تصمیم گیری‌ها در سایر حوزه‌ها چه تاثیری در رشد و شیوع آسیب‌های اجتماعی در کشور دارند و همچنین قدرت آینده نگری را نیز داشته باشد.

چلک در ادامه تاکید کرد:‌ نیاز است که دولت نسبت به تشکیل این دبیرخانه اقدام کند. این در حالیست که در قانون برنامه ششم توسعه نیز راه اندازی دبیرخانه این سامانه پیش بینی شده است و با شکل گیری آن فعالیت‌ها منسجم‌تر شده و با توجه به اولویت‌های هر استان و منطقه می‌توان برنامه ریزی کرد.

وی در ادامه افزود: با راه اندازی چنین سامانه‌ای می‌توان توزیع و پراکندگی مراکز خدمات اجتماعی را نیز اصلاح و از فعالیت‌های موازی جلوگیری کرد و در نهایت می‌توان به اثربخشی برنامه‌ها در حوزه‌های اجتماعی امیدوارتر بود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به واگذاری فعالیت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی به وزارت کشور گفت: وزارت کشور یک وزارتخانه امنیتی است و واگذاری مسائل اجتماعی به آن کار صحیحی نیست. اگرچه برخی تصمیم گیری‌ها در این حوزه انجام شده است اما معتقدم دولت می‌تواند این مسئله را در قالب مصوبه‌ای به سازمان بهزیستی کشور واگذار کند زیرا بهزیستی یک سازمان اجتماعی تخصصی است که می‌تواند این سامانه را به خوبی راه اندازی و مدیریت کند.

  • رئیس جمهور با نخبگان اجتماعی ارتباط ندارد

چلک در ادامه با بیان آنکه یکی از انتظاراتی که در حوزه اجتماعی از دولت دوازدهم داریم تقویت ارتباط با نخبگان اجتماعی است گفت: معتقدم رئیس جمهور با نخبگان اجتماعی ارتباط ندارد و این ارتباط محدود به یکی دو نفر است. آنها هم کسانی نیستند که حضورشان در این زمینه کافی باشد.

وی افزود: موضوعات اجتماعی کشور بسیار متعدد، گسترده و پیچیده هستند و این مستلزم آن است که رئیس جمهور فرصتی را برای گفت‌وگوی اجتماعی با نخبگان این حوزه به صورت مستقیم و بدون واسطه داشته باشد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ادامه داد: تا کنون فرصت گفت‌وگوی اجتماعی در کشور فراهم نشده است این در حالیست که هم در برنامه دولت دوازدهم به مسائل اجتماعی اشاره جدی شده و هم در احکام و قوانینی چون برنامه ششم توسعه بر این مسئله تاکید شده است. به همین دلیل انتظار می‌رود رئیس جمهور فرصت بیشتری برای تعامل با نخبگان اجتماعی ایجاد کند.

چلک ادامه داد: برای رسیدن به برنامه‌های موثر نیاز است نخبگان اجتماعی را فارغ از گرایشات سیاسی آنها پای کار بیاوریم. البته قبول دارم که حجم کار رئیس جمهور زیاد است اما نباید فراموش کنیم که وی خود متخصص اجتماعی نیست و کسانی هم که در این حوزه در کنار ایشان هستند جزء آن دسته از متخصصین اجتماعی نیستند که حضورشان کافی باشد.

وی در ادامه به تشکیل کابینه دولت دوازدهم نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت مسائل و آسیب‌های اجتماعی در کشور نیاز است که رئیس جمهور در تشکیل کابینه‌ نیز فرصتی برای ارتباط با متخصصین اجتماعی فراهم سازد تا از فرصت علمی و تجربی آنها با هدف مدیریت هوشمند اجتماعی در جهت ارتقای کیفیت زندگی مردم، سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کند.

چلک در ادامه تاکید کرد: انتظار داریم در همین فاصله پیش رو تا شروع دولت دوازدهم فرصت نقد و گفت‌وگوی اجتماعی مستقیم میان رئیس جمهور و نخبگان اجتماعی فراهم شود و افراد در حوزه‌های اجتماعی به خودی و غیر خودی تقسیم نشوند و حتی در انتصاب وزرا و مدیران کشوری نیز از مشورت و نظرات تخصصی با این گروه استفاده و رئیس جمهور خود را از این مسئله بی نیاز نداند.

کد خبر 371347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha