همشهری آنلاین: دکتر محمداستعلامی، ادب پژوه نامی که تصحیح و شرح مثنوی وی از جمله شاخص‌ترین آثار این حوزه به شمار می‌رود، در حال تدوین اثری با عنوان " نقدوشرح قصاید خاقانی" است

به گزارش همشهری آنلاین، وی درباره این اثر و چگونگی تالیف آن می‌گوید: درسال‌های 1340 تا 1344 تمام صدو سی و دو قصیده خاقانی راخوانده به دقت خوانده بودم و موارد مشکل و مبهم آن را با استاد فروزانفر مطرح کرده بودم. در آن زمان در بسیاری از موارد مشکلاتی داشتم که فرهنگ‌های لغت و شرح‌ها جوابگوی آنها نبوده، و ذخیره ذهنی و هوش سرشار استاد آن مشکلات را آسان می کرد.

دکتر استعلامی که کتاب تصحیح و شرح مثنوی وی از سوی انتشارات سخن برای هشتمین بار در دست انتشار است با اشاره به یادداشتهای استاد فروزانفر درباره قصایدخاقانی  گفت:یادداشت های افاضات استاد بیش از چهل سال درکنار کارهای دیگر مانده بود.بعد از پایان کار کتاب درس حافظ، آقای زوار(انتشارات زوار) پیشنهاد کرد که شرح قصاید خاقانی را آماده کنم.فکر به جایی بود. البته تقریرات یادداشت شده ، محدود به مواردی بود که من از استاد پرسیده بودم و بیش از هفتاد درصد ابیات را بامنابع لغت و شرح ها می توانستم توضیح بدهم.

وی که تصحیح اش ازتذکره الاولیای شیخ عطار برای شانزدهمین بار از سوی انتشارات زوار به بازار کتاب عرضه شده است درباره ویژگی های کتاب تازه اش می گوید:کتاب علاوه بر شرح قصاید  نقد شخصیت خاقانی و زبان و بیان اوست.حاصل این بررسی همه جانبه به صورت یک مقدمه مبسوط انتقادی ،‌ویرایش  ونقطه گذاری و اعراب گذاری تمام قصاید- باز مثل مثنوی و درس حافظ، شرح همه نکته هایی که فهم کلام دشوار و پیچیده او را آسان می کند- در آمده است و کاری است که بین ده تا دوازده هزار ساعت کار خواهدبرد وشاید بتوانیم آْن را در سال آینده به بازار کتاب برسانیم.

دکتر استعلامی درباره دیوان خاقانی و دلیل کار کردن روی این کتاب می گوید: دیوان خاقانی بی شک دشوار ترین متن شعر کلاسیک فارسی است و هیچ کدام ازشرح های گذشته هم به این صورت جامع نبوده  و جای این کار خالی است.مواردی هم هست که نه منابع لغت و نه شرح ها جواب قطعی به سوال می دهد، ونه حتی تقریرات استاد،‌و البته این موارد بی جواب یک در هزار است. به هر حال کاری است ک باید می شد ، و شاید آخرین بار سنگینی باشد که مسئولیت ملی و فرهنگی من بر دوش من می گذارد.

از دکتر استعلامی کتاب دو جلدی درس حافظ که حاصل شرح وی بر غزل های حافظ است ، برای سومین بار از سوی انتشارات سخن به بازار کتاب عرضه خواهد شد.

کد خبر 37132

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز