سینما > علی مولوی: سی و پنجمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر که از یکم اردیبهشت‌ماه۹۶ به دبیری «رضا میرکریمی» در پردیس سینمایی چارسو، سینمافلسطین و سینمافرهنگ تهران آغاز شده بود در ساعت‌های پایانی روز هشتم اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان داد.

دوچرخه شماره ۸۷۵

در اين دوره از جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر، 140 فیلم بلند سینمایی از 58 کشور دنيا نمايش داده شدند. ایران با 35 فیلم و فرانسه با 17 فیلم، پررنگ‌ترين كشورها در اين دوره‌ي جشنواره بودند و پس از آن  آلمان، اسپانیا، تركيه، روسیه، ژاپن و کره‌ با شش فیلم در رتبه‌هاي بعدی قرار داشتند.

گفتني است در اين دوره‌ي جشنواره، بزرگداشت عباس كيارستمي نيز همراه با چند مراسم ويژه و سخنراني ميهمانان و فيلم‌سازان بزرگ سينماي جهان برگزار شد.

با پايان سي و پنجمين دوره‌ي جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر در اين شماره نيز هم‌چون شماره‌هاي قبل هفته‌نامه‌ي دوچرخه با اعلام برگزيدگان سي و پنجمين جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر و گفت‌وگوي ويژه‌اي با «گارت ديويس»، كارگردان فيلم «شير» از استراليا همراه شما خواهيم بود.

اگر خبرها و گفت‌وگوهاي ويژه‌ي جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر را در شماره‌ي قبل دوچرخه نخوانده‌ايد مي‌توانيد آن‌ها را در كانال تلگرام هفته‌نامه‌ي دوچرخه (docharkheh_weekly@) پيدا كنيد.

***

امسال نيز جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر به‌صورت مستقل از جشنواره‌ي ملي فجر، در فصل بهار در تهران برگزار شد. به گفته‌ي عده‌ي زيادي از داوران، اهالي رسانه و ميهمانان جشنواره، سي و پنجمين دوره‌ي جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر، يكي از بهترين، منظم‌ترين و هدفمندترين دوره‌هاي جشنواره بود تا آن‌جا كه «رضا صالحي‌اميري»، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به خبرنگاران گفت:

«جشنواره‌ي امسال با حضور ٦٣ کشور و ٣٥٠ میهمان خارجی در مطلوب‌ترین شرایط ممکن و با داوری توانمند برگزار شد. اين دوره‌ بیش از حد انتظار و اهداف تعیین‌شده موفق بود و میرکریمی با صرفه‌جویی هزینه می‌کرد.»

وی ادامه داد: «در این دوره خود را به پذیرایی از ميهمانان خارجی در هتل‌های‌ بالای شهر مجبور نکردیم و اقامت ميهمانان در بافت سنتی و مركزي شهر هزینه‌ها را کاهش داد که به درست‌اندیشی گروه اجرایی برمی‌گردد.»

رضا ميركريمي نيز در ابتداي مراسم اختتاميه‌ي سي و پنجمين جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر گفت: «می‌خواهم از همه‌ي مدیران تشكر كنم که به من کمک کردند تا این اتفاق به شکل شایسته‌ای برگزار شود؛ هم‌چنين از همه‌ي داوطلبانی که آمدند و به ما در برگزاری این جشنواره کمک کردند. مدتی را با هم در فضايی آرمانی گذراندیم که همه‌ي ما دوست داریم؛ فضایی که کسی با اندیشه‌ي دیگری کاري نداشت و لبخندهایمان را با هم به‌اشتراک گذاشتیم. ما مصمم هستیم جشنواره‌ي جهاني فیلم فجر را به پایگاهی برای سینماگرانی تبدیل کنیم که به صلح، کرامت و عدالت می‌پردازند؛ کسانی که در جست‌و‌جوی کرامت بشری هستند.»

اما در ادامه، مراسم اختتاميه‌ي اين دوره‌ي جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر با اجراي دوزبانه‌ي «اشكان خطيبي» در حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه، «سیدرضا صالحی‌امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام «احمد مازنی» نماینده‌ي مجلس شوراي اسلامي، «محمدمهدی حیدریان» رئیس سازمان سینمایی، داوران بخش‌هاي رقابتي جشنواره، هنرمندان سرشناس ایرانی و خارجی و اهالي رسانه برگزار شد و سيمرغ‌هاي زرين و سيمين جشنواره به پرواز درآمدند.

از ميان فيلم‌هاي شركت‌كننده در اين دوره‌ي جشنواره، فيلم‌هاي «اِوْ» (خانه) ساخته‌ي «اصغر يوسفي‌نژاد» از ايران و «گِلوري» (افتخار) ساخته‌ي «كريستينا گِروزيوا» و «پِتار والچانوف» از بلغارستان با اقبال بيش‌تري همراه بودند و موفق‌ترين فيلم‌هاي جشنواره لقب گرفتند. فهرست كامل برگزيدگان اين دوره‌ي جشنواره نيز پيش روي شماست:

 

مسابقه‌ي سینمای سعادت

  • سيمرغ زرين بهترين فيلم:

اصغر يوسفي‌نژاد براي كارگرداني فيلم «اِوْ» (خانه) از ايران

 

  • سيمرغ سيمين بهترين كارگرداني:

ايوان دي. ‌گائونا برای فيلم «گناهكاران» از كلمبيا

 

  • سيمرغ سيمين بهترين فيلم‌نامه:

اصغر يوسفي‌نژاد براي فيلم «اِوْ» (خانه) از ايران

 

  • سيمرغ سيمين بهترين بازيگر مرد:

اِستِفان دِنوليوبوف براي بازي در فيلم «گلوري» (افتخار) از بلغارستان

 

  • سيمرغ سيمين بهترين بازيگر زن:

مارگيتا گوشِوا براي بازي در فيلم «گلوري» (افتخار) از بلغارستان

 

  • سيمرغ سيمين بهترين فيلم كوتاه:

قصيده گلمكاني براي فيلم كوتاه «آگهي فروش» از ايران

 

  • سيمرغ سيمين ويژه‌ي هيئت داوران (براي بهترين دستاورد هنري):

جين‌جينگ ‌ژو و وانگ‌ تو براي فيلم‌برداري و كارگرداني هنري فيلم «آقاي بي‌دردسر» از چين و فرانسه

 

مسابقه‌ي جلوه‌گاه شرق

  • تنديس بهترين فيلم آسيايي:

ثابت كورمانبكف براي كارگرداني فيلم «بازآمده» از قزاقستان

 

  • تنديس بهترين كارگردان آسيايي:

شهربانو سادات براي كارگرداني فيلم «گرگ و بره» محصول مشترك افغانستان، دانمارك، فرانسه و سوئد

 

  • تنديس بهترين فيلم كوتاه آسيايي:

آرين وزيردفتري براي كارگرداني فيلم «هنوز نه» از ايران

 

جايزه‌ي نتپك

هيئت داوران سه‌نفره‌ي بخش نِتپَك، تنديس، ديپلم افتخار و جايزه‌ي اين بخش را به «اصغر يوسفي‌نژاد» براي فيلم «اِوْ» (خانه) از ايران اهدا كردند.

گفتني است «هوشنگ گلمكاني» داور ايراني اين بخش درباره‌ي جايزه‌ي نتپك توضيح داد: «نتپک از حدود ۲۰سال قبل توسط «آرونا واتاسوف» منتقد هندی شكل گرفت و یک هیئت داوری سه‌ نفره‌ي عمدتاً آسیایی به یکی از فیلم‌های آسیایی جشنواره‌ها جایزه می‌دهند. این اولین‌بار است که نتپک در جشنواره‌ي ایرانی حضور دارد.»

 

جايزه‌ي بین‌المذاهب

هيئت داوران بخش بين‌المذاهب، ديپلم افتخار و جايزه‌ي نقدي اين بخش را به «وانگ ژوبو»، كارگردان «چاقو در آب پاك» از چين اهدا كردند.

 

جایزه‌ي محمد امین‌(ص)

مظفر حسين‌خاني براي كارگرداني فيلم «بابايي» از ايران

 

دوچرخه شماره ۸۷۵

کد خبر 368778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha