چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

طرح جامع مسکن پیش‌بینی کرده‌ که ایران سالانه به ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی نیازمند است که بخشی از این برآورد شامل حال بازسازی واحدهای فرسوده می‌شود.

فردين يزداني، مدير علمي طرح جامع مسكن با اشاره به اينكه كشور كمبود مسكن دارد، گفت: نتايج منتشر شده از سرشماري نفوس و مسكن سال95 نيز پيش‌بيني‌هاي انجام شده در طرح جامع مسكن را تأييد مي‌كند. او با تأكيد بر اينكه اين كمبود مربوط به مسكن‌ مورد نياز براي اقشار كم‌درآمد است، گفت:

عدد درج‌شده درخصوص توليد سالانه 900هزار واحد مسكوني نيز به‌طور كامل به توليد مربوط نيست و بخشي از اين برآورد به واحدهاي مسكوني نوسازي‌شده مربوط مي‌شود. ضمن اينكه در شرايط فعلي، كشور به توليد بيش از 900هزار واحد مسكوني نياز ندارد و اين ميزان توليد، به شرط بهبود قدرت خريد متقاضيان محقق خواهد شد.

به گزارش فارس، مديرعلمي طرح جامع مسكن با رد اينكه وجود 2.5ميليون واحد مسكوني خالي، ناشي از پايين‌بودن قدرت خريد است، اظهار كرد: بيشترين آمار خانه‌هاي خالي، مربوط به واحدهاي لوكس است و به‌دليل زياد بودن شكاف درآمدي و طبقه‌بندي درآمدي در ايران، اقشاري كه به‌راحتي بتوانند اين واحدها را خريداري كنند، كم هستند.

يزداني خاطرنشان كرد: قدرت خريد متقاضيان طي 3سال گذشته به‌دليل ركود حاكم بر بازار و كنترل تورم تا حدودي بهتر شده است اما بايد باز هم تقويت شود. يزداني در پاسخ به اين سؤال كه آيا رشد قيمت مسكن كه اين روزها مشاوران املاك مطرح مي‌كنند، امكان‌پذير است يا نه، گفت: قدرت خريد متقاضيان در آن حدي نيست كه قيمت مسكن بخواهد افزايش يابد؛ بنابراين در بدترين حالت قيمت مسكن بيش از 15درصد رشد نخواهد كرد كه البته اين عدد هم قطعا محقق نخواهد شد.

  • اعلام آمادگي براي تأمين زمين مسكن اجتماعي

مدير علمي طرح جامع مسكن اعتقاد دارد كه كمبود مسكن كشور مربوط به مسكن اقشار كم‌درآمد است. در اين ميان، هيأت دولت مصوب كرده است كه سالانه تا چشم‌انداز 1400، تسهيلات حمايتي يا بلاعوض مربوط به ساخت، خريد و رهن و اجاره 100هزار واحد مسكن اجتماعي و حمايتي پرداخت شود كه از اين ميزان، سالانه 10هزار فقره تسهيلات به ساخت مسكن اجتماعي براي اقشار كم‌درآمد تعلق خواهد داشت.

در اين زمينه، فردين شاكري، مديركل امور نظارت‌ عالي فني پروژه‌هاي سازمان ملي زمين و مسكن مي‌گويد: اين سازمان در راستاي تحقق اهداف طرح جامع مسكن، آماده تأمين زمين مورد نياز براي 100هزار واحد مسكوني در قالب مسكن اجتماعي است. شاكري مي‌افزايد: در طرح مسكن اجتماعي قرار است سالانه 10هزار واحد مسكوني براي اقشار كم‌درآمد در كشور احداث شود و براي همين منظور در بودجه سال96 اعتباراتي براي اين واحدها از طريق تسهيلات بانكي و كمك‌هاي بلاعوض پيش‌بيني شده است. او اظهار مي‌كند: سازمان ملي زمين و مسكن در قالب پروژه‌هاي مشاركتي در تلاش است تا بتواند تأثير مناسبي بر تأمين مسكن و توليد واحدهاي غيرمسكوني بگذارد و به رونق مسكن در كشور جامه عمل بپوشاند.

کد خبر 367568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha