دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

معرفی کتاب > فرناز میر‌حسینی: نوروز که می‌آید، کتاب‌هایی را که عیدی گرفته‌ام جیره‌بندی می‌کنم که کدام را هفته‌ی اول تعطیلات بخوانم و کدام را هفته‌ی دوم. اما عید که تمام می‌شود من می‌مانم و جیره‌ی کتاب‌هایی که تمام شده‌اند!

دوچرخه شماره ۸۷۱

حالا اگر تو هم جیره‌ی کتاب‌های عیدت تمام شده و دنبال کتاب‌های جديد هستی اين مطلب را بخوان و كتاب‌هاي مورد علاقه‌ات را انتخاب كن!

پاسخ‌هاي فضايي!

«پیش از اختراع تلسکوپ دانشمندان نمی‌توانستند ستارگان را به روشنی و وضوح رصد کنند و مجموعه‌ی چندین ستاره همانند رگ‌های کم‌نور و سفیدرنگ دیده می‌شدند. یونانیان باستان این کمربند تار و سفید  را «رودخانه‌ی شیر» نامیدند. برای همین اکنون هم کهکشان ما به نام کهکشان راه‌شیری معروف است...»

اين‌ها اطلاعاتي است درباره‌ي كهكشان راه‌شيري و ديگر اجرام آسماني كه مي‌تواني براي رسيدن به پاسخ‌ها، اين كتاب را بخواني.

  • دایرةالمعارف فضا برای کودکان و نوجوانان

نویسنده: کارولین بینگهام

مترجم: مجید عمیق

ناشر: پنجره(6641697-8)

قیمت: 25 هزار تومان

در جست‌و‌جوي گنج!

سوفی یک باستان شناس است. او از بچه‌ها خواسته تا در حفاری یک محوطه‌ی نزدیک خانه به او کمک کنند. او  در حین حفاری، برای بچه‌ها توضيح مي‌دهد ‌که باستان‌شناس کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد. اگر دلت مي‌خواهد از اين شغل پر هيجان سر در بياوري، خواندن اين كتاب بهترين بهانه است.

«درست برعکس آن‌چه فکر می‌کردیم خیلی کم اتفاق می‌افتد که باستان‌شناسان گنج پیدا کنند. اصلاً آن‌ها هیچ‌وقت برای پیدا کردن گنج، کاوش نمی‌کنند! آن‌ها به اشیایی که مردم عادی در گذشته در زندگی روزمره‌شان استفاده می‌کرده‌اند بیش‌تر علاقه دارند...»

  • کاوش باستان شناسی و کشف رازهای زندگی گذشتگان (1)

نویسنده:  کیت دوک

مترجم: علی شریفی

نشر دیبایه (22886450)

قیمت: 5000 تومان

حفاري در دل تاريخ!

این کتاب هم درباره‌ي باستان‌شناسي است؛ اما تمركز بيش‌تري بر روي حفاري در باستان‌شناسي دارد.هم‌چنين درباره‌ي سکه‌ها، مهرها، سفال‌ها و این‌که باستان‌شناسان از هر کدام چه نتایجی به دست می‌آورند، اطلاعات بيش‌تري به ما مي‌دهد.

«در دوران باستان، ظرف‌های سفالی ارزان بودند و هنگامی که می‌شکستند مردم زحمت مرمت و بازسازی آن‌ها را به خود نمی‌دادند و آن‌ها را دور می‌انداختند. بنابراین کاوشگران و کسانی که خاک‌های حاصل از کاوش را سرند می‌کنند، ممکن است هزاران قطعه سفال شکسته پیدا کنند.»

  • کند و کاوی در گذشته

نویسنده: دبلیو. جان هک ول

مترجم: علی شریفی

نشر دیبایه (22886450)

قیمت: 5000 تومان

دوچرخه شماره ۸۷۱

جوامع متمدن!

در اين كتاب درباره‌ي تمدن‌های مصر، یونان و روم باستان و تمدن‌های آسیا، آمریکا، استرالیا و اروپای قدیم اطلاعات كاملي پيدا مي‌كني. اگر دلت مي‌خواهد درباره‌ي پادشاهان مهم این تمدن‌ها، نحوه‌ي زندگی مردم آن روزگار، جنگ‌ها و آثار فرهنگی به‌جا مانده از آن دوران بيش‌تر بدانی، مي‌تواني سری به این دانش‌نامه بزني.

«جنگ تروا: داستان ایلیاد، اثر هومر،شاعر حماسه‌سرای یونان،  درباره‌ي جنگ تروا است. این جنگ بین حاکم یونان و پادشاه تروا- شهری که اکنون در ترکیه‌ی فعلی واقع شده- روی داد. داستان جنگ تروا پیش از این افسانه تصور می‌شد؛ اما در کاوش‌های باستان‌شناسی شواهد و نشانه‌هایی از شهر تروا آشکار شد و ...»

  • دانش‌نامه‌ي تمدن‌هاي جهان باستان

نویسنده: ک.م. سانتون

مترجم: مجید عمیق

ناشر: افق( 66413367)

قیمت:40 ‌هزار تومان

سرزمين‌هاي باستاني!

این کتاب با سؤال «باستان‌شناسی چیست» شروع می‌شود و توضيح مي‌دهد كه باستان‌شناسان از کجا می‌فهمند در یک منطقه باید حفاری کنند، چه چیزهایی پیدا می‌کنند و از آن‌ها به چه نتایجی می‌رسند.

«محوطه باستانی محلی است که باستان‌شناسان در آن کاوش می‌کنند. باستان‌شناسان گودال‌های کوچکی به نام گمانه حفر می‌کنند و امیدوارند در آن‌ها مواد فرهنگی بیش‌تری پیدا کنند.»

 

  • باستان شناسی برای کاوشگران جوان

نویسندگان: پاتریشیا سمفورد- دیوید ال.ریبت

مترجم: علی شریفی

نشر دیبایه (22886450)

قیمت: 5000 تومان

ماجراجويي‌هاي تاريخي

داستان درباره‌ی فرانک و برایان است که در حین بازی در نزدیکی خانه، چیزهای جالبی پیدا می‌کنند و بعد با کمک مادرفرانک که یک باستان‌شناس است می‌فهمند این خانه، قدمتی 100 ساله دارد و...

برای کشف چیزهای جالب دیگری که آن‌ها در اين راه پیدا می‌کنند، با داستانشان همراه شو!

«آن‌ها پشت به گل‌ها و در یک خط  شروع کردند به راه رفتن، برایان بقایای پوسیده‌ی یک تیر چوبی را پیدا کرد و فرانک هم در جهت عکس او تیر چوبی پوسیده‌ی دیگری پیدا کرد و در حالی که عقب‌عقب به سمت او می‌رفت، پایش به چیزی خورد و روی باقی‌مانده‌ی یک تیر دیگر زمین خورد.

این‌ها چوب‌های پوسیده‌ی بقایای تیرهای یک حصار قدیمی بودند...»

  • کاوش در گذشته

         ( داستانی درباره یک ماجراجویی باستان شناسی)

نویسنده: کارولین جیمز

مترجم: علی شریفی

نشر دیبایه (22886450)

قیمت: 5000 تومان

دوچرخه شماره ۸۷۱

كلاه از سرتان نيفتد!

از دکتر علی شریعتی، متفکر و اندیشمند معاصر، آثار زیادی به‌جاي مانده است كه بيش‌تر مورد توجه مخاطبان بزرگ‌سال است؛ اما  او کتاب «گیاه شناسی» را برای کودکان و نوجوانان نوشته. داستان کتاب درباره‌ي معلم مهربانی است که شبیه بقیه‌ی معلم‌ها نبود. او همیشه لبخند بر لب داشت و نه فقط درس‌های معمولی، که درس‌های بزرگ زندگی را به بچه‌ها یاد می‌داد.

این کتاب دو زبانه است و برگردان آن را به زبان انگليسي «سیدامیرمهدی شبیری نژاد» انجام داده است.

«و اما این صنوبر است، سپیدار. دار یعنی درخت. سپیدار یعنی درخت سپید. ببینید! فقط یک وجب از زمین را گرفته است، جز همین یک وجب برروی این زمین هیچ ندارد. اما بچه‌ها! سرتان را بالا بگیرید، کلاه از سرتان نیفتد، نگاه کنید. رو به آسمان  به طرف خورشید، می‌بینید صنوبر تا کجا قد کشیده است؟ اصلاً صنوبر این جوری رشد می‌کند...»

  • گیاه شناسی

نویسنده: دکتر علی شریعتی

انشارات قلم(88829364-88312893)

قیمت: 8000تومان

بطري‌هاي جادويي

حتماً تو هم با دیدن عنوان کتاب به اين فكر افتاده‌اي كه آیا واقعاً می‌شود 101 آزمایش با بطری نوشابه انجام داد؟ بله، می‌شود!

 این کتاب شامل طرح‌هاي جدید و زیادی  برای استفاده ازبطری‌های قابل بازیافت و انجام آزمایش‌های علمی با آن‌هاست و قدم به قدم تو را از طرح پرسش علمی تا نتیجه‌گیری نهایی همراهی می‌کند.

«بوم چیست؟ بوم در واقع همه‌ی چیزهایی را دربر می‌گیرد که یک جاندار با آن‌ها در ارتباط است و زندگی او به آن‌ها وابسته است.

 برای مثال، بوم یک گیاه گل‌دار عبارت است از خاک، هوا و آبی که به آن نیاز دارد، جانداران دیگری که گل‌هایش را گرده‌افشانی می‌کنندیا دانه‌هایش را در محیط پخش می‌کنند...»

از این مجموعه کتاب دیگری با عنوان پژوهش‌های کارآگاهی(بررسی صحنه‌های جرم و جنایت) هم به چاپ رسیده است.

  • پژوهش‌های زیستی

( 101 پژوهش علمی با بطری نوشابه)

نویسنده: مریل اینگرام

مترجمان: رضا روحانی، فریبا شریفی

نشر دیبایه (22886450)

قیمت: 10500تومان

کد خبر 366043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha