مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام مسئول در سازمان غذا و دارو، ضمن تکذیب "غذای دام بودن فراورده سویا" از مردم خواست اطلاعات درست را از منابع موثق اخذ کنند.

سویا

به گزازش همشهري آنلاين به نقل از سازمان غذا و دارو، رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو " با ابراز تاسف از برخی مطالب  اشتباه درباره فراورده‌های غذایی که انتشار آن‌ها هیچ سودی بجز ایجاد بدگمانی نسبت به نهادهای نظارتی  و تشویش اذهان ندارد اظهار داشت: بسیاری از اطلاعات مربوط به فراورده‌های غذایی که در فضاهای مجازی منتشر می‌شود مشمول مضامین سراسر اشتباه یا در بهترین شرایط خیلی اشتباه است.

 وي افزود:  اخیرا در یکی از همین شبکه‌هایی که داعیه دهان پر کن بازگشت به تغذیه سالم و سنتی را دارد مطلبی مشاهده می‌شود که جای تامل بازگشت به تغذیه فراوان می‌طلبد دارد آنجا کنجاله سویا را محصول تفاله پس از روغن کشی تعریف کرده و از مردم خواسته از مصرف سویا یا به زعم آنان این "غذای دام" پرهیز کنند و اینها در حالی بیان می‌شود که با کمترین اطلاعاتی می‌توان به ماهیت زولات سویا که نوع بسیار تصفیه شده ای ازپروتئین سویا بوده و غنی از پروتئین با محتوای ۹۰ درصدی است پی برد.

مهندس نسترن محمدی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های این فراورده اینکه از آرد سویایی که چربی اش گرفته شده تهیه و فاقد چربی و کربوهیدرات می‌باشد و طعم آن خنثی بوده و به عنوان بهبود دهنده ی بافت فرآورده‌های گوشتی، افزایش محتوای پروتئینی، بهبود طعم و عامل امولسیون کننده مصرف مي‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص کنسانتره نیز مطالبی ایراد كرد  و آنرا حاوی ۷۰ درصد پروتئین دانست که نوعی سویای بدون آب تلقی مي‌شود.

به گفته مهندس محمدی این محصول نیز فاقد سبوس، چربی و کربوهیدارت بوده و در فرآورده‌های مخصوص صبحانه، غذاهای آماده و گوشتی مصرف می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو آرد سویا را نیز نتیجه آسیاب لوبیای سویا بر شمرد و با بیان اینکه این فراورده نیز در دو نوعِ دارای چربی کامل و بدون چربی موجود است نان حاصل آز آن را به دلیل فاقد گلوتن بودنش دارای بافتی متراکم دانست.

وی همچنین برای رد ادعای تفاله پس از روغن کشی بودن سویا ، به معرفی پروتئین سویای بافت دار(TSP) هم پرداخت و با آنرا فراورده ای متشکل از خمیر آرد بدون چربی سویا و آب برشمرد.

مهندس محمدی گفت: هیچ موضوع دارای حائز اهمیت در حوزه فراورده‌های غذایی را نباید بر اساس مطالب این گروه‌های روییده بسان قارچ که عموما نیز با با اهداف خاص شکل می‌گیرد؛ پذیرفت مگر اینکه اصالت آنها مورد تایید خبرگان و نهادهای متخصص امور باشد.

کد خبر 362110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha