دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایرانسل شرکت مخابراتی ایرانی است، که در زمینه ارائه خدمات شبکه تلفن همراه، خدمات اینترنت همراه و وایمکس، فعالیت می‌کند.

irancell

شرکت مخابراتی ایرانسل در سال ۱۳۸۴ با سرمایه‌گذاری مشترک گروه ام‌تی‌ان (۴۹٪) و شرکت صنایع الکترونیک ایران (۵۱٪) راه‌اندازی شد. شرکت ایرانسل در سال مالی ۱۳۹۲ با درآمدی بالغ بر ۴٬۹ هزار میلیارد تومان، در رتبه ۳۲ از فهرست بزرگترین شرکت‌های ایران قرار گرفت. در حال حاضر گروه ام‌تی‌ان ۴۹٪ درصد از سهام ایرانسل را در اختیار دارد و کنسرسیوم مشترک متعلق به شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تحت عنوان شرکت گسترش الکترونیک ایران نیز ۵۱٪ درصد از سهام ایرانسل را به خود اختصاص داده است. هم‌اکنون علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعاملی شرکت ایرانسل را برعهده دارد.

  • تاریخچه

در ششم آذر ماه ۱۳۸۵، مجوز اپراتوری دوم تلفن همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، به شرکت ایرانسل اعطا شد. واگذاری و توزیع سیم‌کارت‌های شرکت ایرانسل در سه شهر سیاهکلرود، تهران، تبریز و مشهد از روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ آغاز شد. ۴۹ درصد از سهام اپراتور ایرانسل متعلق به شرکت ام تی ان و ۵۱ درصد از سهام این شرکت از شرکت صنایع الکترونیک ایران است.

  • سیم کارت‌های اعتباری

بر اساس گزارش شرکت MTN۴ در حال حاضر ۴۵ میلیون سیم کارت ثبت و فعال شده برای ایرانسل وجود دارد که تقریباً 93 درصد آن‌ها اعتباری هستند.

  • خدمات

ایرانسل در تاریخ ۱۰ خرداد سال ۹۲ به عنوان اولین و بهترین اپراتور ایران اعلام شد. ایرانسل هم‌اکنون در ایران خدمات نسل ۲٫۵ و ۲٫۷۵ شبکه جی‌اس‌ام (GSM)، نسل ۳ (WCDMA) و نسل ۴ (LTE) را ارائه می‌دهد.[۵] از جمله خدمات ایرانسل می‌توان به:
تماس صوتی -اینترنت همراه بر پایه فناوری نسل ۴-اینترنت بر بستر وای فای wifi-اس ام اس و امام اس SMS & MMS-ایمیل ایرانسل-خدمات اینترنت پرسرعت بر روی وایمکس-سیستم E-care و E-charge-پیامک صوتی-نمای دوستان و خانواده (یافتن مکان خود و سایر مشترکین)-اطلاعات شهری-صدای پس زمینه و صدای جادویی-پیامگیر صوتی و سرویس بازیابی تماس-انتقال شارژ-ارسال کارت شارژ-اطلاع از هزینه تماس (پیام اطلاعات حساب)-خدمات بانکداری همراه و باجه ایرانسل و کد#۷*-پیشخوان (دریافت خبرهای مهم روزنامه‌ها مجلات و سایت‌های خبری از طریق امام اس)-جعبه کمک تماس-خدمات ارزش افزوده-رومینگ-ریزمکالمات سیم کارت‌های اعتباری-سرویس اعلام دسترسی-سرویس حفظ شماره-میزبان تماس-شارژ خودکار-د#555*-درخواست تماس-درخواست شارژ- و...

لازم است ذکر شود مشترکین ایرانسل در تمامی ساعات شبانه روز و در تمامی ایام سال می‌توانند جهت تماس با مرکز مشترکین ایرانسل با شماره ۷۰۰ از خطوط ایرانسل و با شماره ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ از سایر خطوط جهت پشتیبانی و راهنمای تماس بگیرند.

مشترکین با زبان‌های فارسی انگلیسی و عربی می‌توانند با کارشناسان مرکز تماس ایرانسل که در شهرهای تهران مشهد شیراز تبریز اصفهان و... هستند صحبت کنند تماس شما براساس مکان تماستان به کارشناس منطقه‌ای وصل خواهد شد.

  • اینترنت

سرویس اینترنت همراه ایرانسل به طور پیش فرض برای تمامی مشترکین فعال می‌باشد. مشترکین اعتباری و دائمی با شماره گیری کد*۵۵۵*۴# تنظیمات گوشی خود راازطریق پیامک دریافت خواهند کرد. مشترکین همچنین می‌تواند با تلفن گویای ۷۰۰ تماس گرفته و بعد از شماره گیری عدد ۳ و سپس عدد ۶ تنظیمات را از طریق پیامک دریافت کنند.

  • خدمات پیام چندرسانه‌ای (MMS)

مشترکین خطوط ایرانسل برای فعالسازی این خط ملزم به پرکردن فرم تعهد در یکی از نمایندگی‌های ایرانسل هستند و پس از تأیید از سوی ایرانسل با شماره گیری کد *۵۵۵*۴# تنظیمات به گوشی مشترک ارسال و نصب می‌گردد.

  • تبدیل سیمکارت اعتباری به دائمی

با این سرویس جدید که برای نخستین بار در ایران توسط ایرانسل ارائه می‌شود، دارندگان سیم کارت اعتباری ایرانسل می‌توانند به سادگی و تنها با وارد نمودن یک کد از خط ایرانسل خود، سیم کارتشان را به دائمی تبدیل کنند. الف- شارژ سیم کارت: ابتدا بابت تفاوت بهای سیم کارت‌های دائمی و اعتباری، سیم کارت اعتباری خود را تا میزان یک میلیون ریال شارژ کنید. مبلغ مورد نظر با توجه به قیمت‌های تخفیفی سیم کارت‌های ایرانسل ارائه گردیده و تا اطلاع ثانوی در خصوص هرگونه تغییر قیمت سیم کارت‌های ایرانسل معتبر می‌باشد. ب- ارسال درخواست: پس از اینکه سیم کارت خود را تا مبلغ مذکور شارژ نمودید، با اجرای هر یک از روشهای زیر، می‌توانید برای تبدیل سیم کارت درخواست بدهید: ۱. شماره گیری کد #۴* ۷*۱۴۰* از خط ایرانسل و یا ۲. تماس با ۷۰۰ از خط ایرانسل و سپس وارد کردن شماره‌های ۷ و بعد ۴ طبق دستورالعمل سیستم راهنما پس از ارسال درخواست طبق دستورالعمل، یک میلیون ریال بابت مابه التفاوت بهای سیم کارت دائمی و اعتباری، از حساب سیم کارت اعتباری کسر شده و به این ترتیب، نوع حساب شما در سیستم ایرانسل، ظرف ۲۴ ساعت از اعتباری به دائمی تبدیل شده و می‌توانید از آن پس، از سیم کارت خود با ویژگیهای سیم کارت دائمی استفاده کنید.

  • شماره‌ها

ایرانسل فروش سیمکارت‌هایش را با پیش‌شماره ۰۹۳۵ شروع کرد و پس از مدتی ۰۹۳۶، ۰۹۳۷، ۰۹۳۸ و ۰۹۳۹ را هم عرضه کرد. این اپراتور در بهمن ماه ۱۳۹۰، اقدام به فروش سیم کارت‌های جدید با دو پیش‌شماره ۰۹۳۰ و ۰۹۳۳(پیش شماره ۰۹۳۳ متعلق به پروژه سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا بود) کرد.

  • سیم کارت‌های آی سیم

شرکت ایرانسل در ۶ بهمن ۱۳۹۲ شروع به واگذاری سیم کارت‌های آی سیم با پیش شمارهٔ ۰۹۰۱ و ۰۹۰۲و در شهریور ۱۳۹۴، ۰۹۰۳ کرد. سیم کارت‌های دایمی آی سیم با کارت مالکیت رسمی ارائه می‌شوند.

  • ایرانسل و نسل سوم

در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ شرکت ایرانسل مجوز آزمایشی نسل سوم و چهارم تلفن همراه را کسب کرد و در ۴ شهریور ۱۳۹۳ طرح به صورت رسمی در چند شهر انجام داده است و تلاش دارد مناطق تحت پوشش خود را افزایش دهد. ایرانسل دومین اپراتور سراسری است که مجوز ارتقاء شبکه به نسل سوم و اولین اپوراتوری است که مجوز ارتقاء به نسل چهارم را دریافت کرد.

در راستای گسترش سهم بازار و توسعه محصولات و خدمات، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، برنده مناقصه ارائه این خدمات شده و در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ موفق به دریافت پروانه فعالیت گردید.

در حال حاضر، دسترسی به خدمات اینترنت پرسرعت بیسیم از طریق وایمکس ایرانسل در ۲۹شهر با پهنای باند ۱۲۸کیلوبیت بر ثانیه تا ۲مگابیت بر ثانیه، براساس درخواست، امکان‌پذیر است.

همچنین متقاضیان و مشترکین خدمات وایمکس ایرانسل می‌توانند در تمامی ساعات شبانه روز با استفاده از شماره تلفن ۷۰۷ برای تماس از خطوط ایرانسل و ۰۹۳۷۷۰۷۰۰۰۰ برای تماس از سایر خطوط می‌توانند سؤالات خود را با کارشناسان ایرانسل در میان بگذارند.

  • میکرو سیم کارت ایرانسل

با توجه به اینکه استفاده از نسل جدید گوشی‌های تلفن همراه همچون iPhone ، iPadمستلزم دارا بودن سیم کارت‌های مناسب این دستگاه‌ها در سایز کوچکتر است. شرکت ایرانسل برای نخستین بار در ایران و همگام با آخرین فناوری‌های روز دنیا، اقدام به عرضه نسل جدید سیم‌کارت به کاربران نسل جدید ابزارهای ارتباطی از سال ۱۳۹۰نموده‌است.

  • نانو سیم کارت

نانوسیم که بر اساس استاندارد سیم کارت‌های معمولی و میکروسیم ساخته شده است، در پیشرفته‌ترین گوشی‌های هوشمند دنیا به کار می‌رود و تنها تفاوت آن با سیم کارت‌های دیگر، در میزان فضای اشغال شده در درون گوشی تلفن همراه می‌باشد. این نوع سیم کارت، ۴۰ درصد کوچکتر از میکروسیم بوده و دارای ابعاد ۱۲٫۳ میلیمتر (طول) در ۸٫۸ میلیمتر (عرض) و با ضخامت ۰٫۶۷ میلیمتر است.

  • حمایت‌های مالی

شرکت ایرانسل اعلام کرده است که از رویدادهای ورزشی، مدیریتی و فناوری حمایت می‌کند و همچنین با نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی کشور و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران همکاری دارد. ایرانسل همچنین با عقد قرادادی با سازمان لیگ حرفه‌ای لیگ فوتبال ایران اسپانسری لیگ برتر برت خلیج فارس را بر عهده گرفت که این لیگ با نام جام ایرانسل فعالیت خود را آغاز کرد. البته این اقدام با اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ورزشکاران و مطبوعات روبرو و در نهایت نام ایرانسل با دستور وزیر ورزش و جوانان از نام لیگ فوتبال حذف شد.

  • پوشش شبکه

هم اکنون ۲۳۵۵شهر و دهستان کشور، ۲۲ هزار روستا و بیش از ۳۰۷۵۰هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی و فرعی کشور تحت گستره پوشش شبکه ایرانسل قرار دارند. ۸۵٫۷درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه ایرانسل هستند هم اکنون بیش از ۱۹هزار سایت بی‌تی‌اس ایرانسل در کشور فعال است.

  • ایرانسل و نسل چهارم تلفن همراه

در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۳ ایرانسل به عنوان نخستین اپراتور ارائه دهندهٔ خدمات نسل چهارم شبکه تلفن همراه 4G در ایران معرفی شد و به عنوان نخستین شهر، مشهد و سپس باقی مکان‌ها را به خدمات LTE مجهز کرد و دستور افزایش پوشش را نیز در برنامه دارد.

  • طرح‌های تشویقی

اپراتورهای تلفن همراه طرح‌های تشویقی را برای ترقیب کابران خود اجرا می‌کنند ایرانسل هم از این قاعده مستثنی نیست و هر ماه و یا هر فصل طرح‌های ماهیانه یا فصلی فراوانی را به این منظور اجرا می‌کند.

  • برند ایرانسل

برند ایرانسل در سال ۱۳۹۲ در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.

در تاریخ نهم تیرماه ۱۳۹۵ خبرهای متعددی مبنی بر وجود یک ربات تلگرامی که اطلاعات کاربران ایرانسل را افشا می‌کند منتشر شد. کمتر از یک روز بعد اعلام شد این ربات از دسترس خارج شده و وزیر ارتباطات در یک مصاحبه اعلام کرد که این اطلاعات لو رفته قدیمی و مربوط به ۲٫۵ سال قبل بوده و توسط کارمند یک نهاد دیگر ، که به بانک اطلاعات ایرانسل طبق قانون دسترسی داشته ،درز کرده است. چند روز بعد خبری مبنی بر دستگیری نویسنده این ربات تلگرامی منتشر شد. در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵ ایرانسل با صدور یک اطلاعیه اعلام کرد که اطلاعات این شرکت نه لو رفته و نه هک شده و نه به دیگران فروخته شده است.

کد خبر 360426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha