چهارشنبه 28 شهریور 1397 | به روز شده: 1 ساعت و 25 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
پنجشنبه 30 دی 1395 - 18:38:50 | کد مطلب: 359102 چاپ

آشنایی با مواد مغذی که کمبود آن‌ها باعث افسردگی می‌شود

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
افسردگی در بسیاری از جوامع به یک مشکل در حوزه سلامت بدل شده است اما زندگی پرتلاطم تنها عامل بروز و یا وخامت این مشکل نیست و کمبود برخی مواد مغذی هم در این زمینه نقش دارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی زی نیوز، افسردگی وضعیتی است که می تواند انسان را در کالبد خود محصور کند، به طوری که فرد از درون احساس خفگی و محدودیت کند.

محققان متوجه شده اند که اغلب افراد افسرده دارای کمبود بیش از یک ماده مغذی هستند که در زیر ذکر شده است:

ماهی و روغن دانه کتان از منابع غنی اسیدهای چرب امگا3  هستند؛ کمبود امگا 3 می‌تواند باعث ابتلا به افسردگی شود. امگا 3 به غیر از تسکین درد و التهاب، باعث ارتقای عملکرد عادی مغز و سلامت کلی روانی می‌شود.

  • اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه نقش مهمی در حفظ عملکرد مناسب مغز دارند. مغز اسیدهای آمینه دریافت شده از غذا را برای تولید انتقال دهنده‌های لازم عصبی برای عملکرد بهینه مغز مصرف می‌کند. کمبود اسیدهای آمینه ممکن است احساس عدم تمرکز و افسردگی ایجاد کند. خوراکی‌هایی مانند گوشت، تخم مرغ ، ماهی، حبوبات، دانه‌ها و مغزها مملو از اسیدهای آمینه هستند.

سلامت مغز ارتباط زیادی به ویتامین دی دارد و مطالعه ای نیز که در مجله Clinical Nutrition منتشر شد، اختلالات روانی را با کمبود این ویتامین مرتبط دانسته است.

  • کمبود ید

ید برای عملکرد مناسب غده تیروئید لازم است؛ مشخص شده است که غده تیروئید عملکردهای مختلفی در بدن را از جمله دمای بدن، سیستم ایمنی و کارکرد مغز تحت تاثیر قرار می دهد و عملکرد آن نیز به واسطه کمبود ید مختل می‌شود که احساس افسردگی را در پی خواهد داشت.

  • ویتامین‌های B

مطالعات بسیاری نشان داده اند که کمبود خانواده ویتامین B با مشکلات روانی مانند افسردگی ارتباط دارد. بنابراین لازم است که خوراکی‌هایی مانند گوشت، ماهی، ماکیان، تخم مرغ و سیر را در رژیم غذایی روزانه در نظر گرفت.

  • فولات

فولات یا فولیک اسید که از اشکال ویتامین B9 است، در بسیاری از مواد غذایی مثل سبزیجات سبز برگدار، غلات، گوشت و میوه یافت می ‌شود.

اگر احساس افسردگی می‌کنید و در حال مصرف داروهای ضد افسردگی هستید، کمبود فولات می‌تواند تاثیر این داروها را کمتر کند، به همین دلیل است که روانپزشکان فولات را برای افسردگی تجویز می‌کنند. برای این منظور می‌توان به رژیم غذایی، خوراکی‌هایی مانند مرکبات، حبوبات، لوبیاها و سبزیجات سبز برگ دار را اضافه کرد.