آیدا ابوترابی: درست است که هرفصلی رنگ و بوی خودش را دارد، اما برای دوست‌داران طبیعت، در زمستان با وجود خاموشی و سکوت، زندگی متفاوتی جریان دارد که ثبت‌کردن آن، با ارزش و لذت‌بخش است.

برای همین هم هرسال با آمدن برف و سرما، عاشقان محیط‌زیست و این کره‌ی خاکی، دست به دوربین می‌شوند و تلاش می‌کنند نقاشی بدیع طبیعت را در این فصل در قاب تصویر جای دهند.

عکاسی در زمستان، فارغ از چشیدن لذت سپیدی و سرما، نکاتی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد تا عکس‌هایی هر چه بهتر از این فصل فراهم شود.

  •  باتری اضافه همراه داشته باشید. حتماً‌ می‌دانید که در سرما شارژ باتری زودتر خالی می‌شود. پس اگر نمی‌خواهید مسیری طولانی را در دل طبیعت بروید و دست خالی از شکار لحظه‌ها بازگردید، حتماً باتری اضافه با خود ببرید.
  •  دستکش و کلاه فراموش نشود. شاید این توصیه به نظر خنده‌دار بیاید؛ اما اگر بدانید عکاسان زيادي بودندکه برای ثبت یک لحظه مجبور شدند ساعت‌ها در سرما منتظر بمانند و گاهی انگشتانشان یخ زده، اهمیت آن را بیش‌تر درک خواهید کرد. بهتر است دستکشی راحت به دست داشته باشید که جلوی کار با دوربین را از شما نگیرد.
  •  عکاسی از برف به‌خاطر سفید‌بودن بیش از حدش، تنظیم نور متفاوتی را می‌طلبد. حتماً برای این‌که عکسی حرفه‌ای بگیرید، درباره‌ی تنظیم نور در برف مطالعه کنید و هنگام عکس‌گرفتن حواستان باشد که نقطه‌ی فوکوس را روی چه چیزی می‌گذارید.
  •  دوربین را به‌طور ناگهاني از یک محیط خیلی سرد به جایی خیلی گرم نبرید؛ این کار باعث آسیب‌دیدن دوربین می‌شود.
  •  براي عكاسي، درست بعد از تمام‌شدن برف بیرون بزنید! عکاسی از برف بکر و دست‌نخورده‌ چیز دیگری است!
  •  به یخ‌ها دقت کنید و راحت از کنارشان رد نشوید. در اطراف گیاهان معمولاً یخ‌های ریزی هست که اگر به عکاسی ماکرو یا عکاسی از نمای نزدیک علاقه داشته باشید، تصاویری زیبا را به رختان‌ خواهند کشید.
  • با تضاد بازی کنید. سفیدی برف در طبیعت تضادی زیبایی به‌وجود می‌آورد که با دقت در انتخاب کادر، می‌توان تصاویری عالی ثبت کرد.
  •  «مینیمالیست» (ساده‌گرا) باشید. زمستان فصل عکس‌های ساده و مینیمال است. قبل از ورود به طبیعت در گوگل جست‌وجو کنید و به زاویه‌ی عکس‌ها و کادرها دقت کنید و ایده بگیرید.
  • مراقب خواب‌آلوده‌ها باشید! اگر به جایی می‌روید که احتمال دارد حیوانات وحشی در آن‌جا باشند، هم حواستان به خواب زمستانی‌شان باشد و هم به حریمشان احترام بگذارید. چشمانتان را هم بازتر کنید تا حیوانی مخفي شده در برف غافلگیرتان نکند!

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha