پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: می‌گویند میوه‌های سرخ شب یلدا نشانه‌ای از شفق است و بی‌دلیل برای شب یلدا انتخاب نشده‌اند. این شب، شب تولد خورشید و بلند‌شدن روز است.

دوچرخه شماره ۸۵۸

خيلي سال پيش از اين، اجداد ما این شب را تا صبح کنار آتش، بیدار می‌ماندند و هندوانه، انار، سیب و خرمالو می‌خوردند.

این میوه‌ها هرکدام بار معنایی و نمادین خود را دارند. مثلا ًهندوانه مانند خورشید است و یادآور گرمای تابستان و فرونشاندن عطش. 90درصد هندوانه از آب تشکیل شده و باور بسياري بر این است، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد.

انار نماد شادی و زایش است و از قدیم به‌عنوان میوه‌ای خون‌ساز شناخته می‌شد. انار سرشار از ویتامین ث است که سیستم ایمنی بدن را تقويت و خون را تصفيه مي‌كند و هم‌چنين سرشار از آهن است، در نتیجه موجب افزایش انرژی و خون‌سازی در بدن فرد می‌شود. با تصفیه‌ي خون، گويي بدن انسان زندگی یا زایش دوباره‌اي دارد، به خاطر همين انار را نماد زایش و شادی می‌دانند.

 

  • قصه بگوییم

معمولاً در شب يلدا، علاوه بر پذيرايي با آجيل و تنقلات و ميوه‌هايي مانند انار و هندوانه، قصه‌گويي و خواندن كتاب‌هاي قصه هم رسم است. قديم‌ترها به روال زندگي، اين شب‌نشيني‌ها دور کرسی برپا مي‌شد.

اعضاي خانواده و فاميل دور کرسی‌ مي‌نشستند و يكي از بزرگ‌ترها قصه مي‌گفت يا داستاني قديمي از روي كتاب می‌خواند.

شاهنامه‌خوانی، مثنوی‌خوانی، خواندن حکایات سعدی و گرفتن فال با ديوان حافظ هم در اين شب‌ها رواج دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۵۸

عكس: سايت نوجوان‌ها

 

  • خلاقيت در تزيين ميوه‌ها

چند سالي است طرفداران تزيين ميوه‌هاي شب يلدا يا درست‌كردن سالاد ميوه‌ها‌‌ي يلدايي زياد شده‌اند. اين دسته دوست دارند از مهمانان شب چله، ساده پذيرايي نكنند.

بعضي از مجله‌ها و سايت‌ها هم روش‌هاي متنوع تزيين ميوه‌ها يا درست‌كردن اين قبيل سالادها را آموزش مي‌دهند. بعضي‌ها هم در تزيين ميوه‌ها خلاقيت به خرج مي‌دهند و شكل‌هاي متنوعي از دل ميوه‌ها يا تركيب آن‌ها با يك‌ديگر و يا... در مي‌آورند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۸

عكس: پايگاه خبري كانون پرورش فكري

 

  • شب يلدا در كانون

جشن‌هاي شب یلدا به محيط‌هاي خانوادگي محدود نمي‌شود. مثلاً مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان معمولاً جشن شب يلدا يا شب چله را با مشاركت كودكان و نوجوانان عضو اين مراكز برپا مي‌كنند.

قصه‌گویی، عروسك‌سازي، کارگاه کاردستی با موضوع میوه‌های یلدایی، شاهنامه‌خوانی‌، حافظ‌خواني، پخش فیلم و انیمیشن و تشكيل کارگاه ادبی با موضوع شب يلدا از رايج‌ترين فعاليت‌هاي اين جشن‌ها به‌شمار مي‌آيند.

کد خبر 355844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha