همشهری آنلاین: مقامات چهار شهر بزرگ جهان می‌گویند تا اواسط دهه آینده از تردد هرنوع وسیله نقلیه دیزلی در این شهرها جلوگیری خواهند کرد.

براساس گزارش BBC، فرمانداران چهار شهر بزرگ و اصلي جهان، پاريس، مكزيكو‌سيتي، مادريد و آتن مي‌گويند با هدف بهبود كيفيت هواي اين شهر‌ها قصد اجراي ممنوعيت تردد خودروهاي ديزلي را دارند. به گفته اين مقامات استفاده از خودروهاي جايگزين و تشويق به پياده‌روي و دوچرخه‌سواري از جمله برنامه‌هايي است كه در راستاي عملي ساختن اين طرح اجرا خواهند شد.

اين تعهدات در نشست دوسالانه مقامات شهري در نيومكزيكو تصويب شدند. استفاده از گازوئيل در حمل و نقل طي سال‌هاي اخير به دليل نگراني درباره آلودگي هوا تحت نظارت شديد درآمده‌است. سازمان جهاني بهداشت مي‌گويد سالانه درحدود سه ميليون مرگ در جهان تحت تاثير قرار گرفتن در معرض آلودگي‌هاي هوا در شهرها است.

موتورهاي ديزلي به دو شكل در اين مشكل سهمي بزرگ دارند: توليد ذرات معلق و اكسيد نيتروژن. ذرات بسيار كوچك معلق مي‌توانند به درون ريه نفوذ كنند و به بيماري‌هاي تنفسي و قلبي عروقي و در نهايت مرگ منجر شوند. اكسيد نيتروژن نيز منجر به ايجاد اوزون در سطح زميني شده و اختلالات تنفسي را در افرادي كه سابقه ابتلا به اين بيماري را ندارند تشديد مي‌كند.

برهمين اساس فرمانداران شهرهاي بزرگي كه به بحران كيفيت بد هوا دچارند تصميم به توقف استفاده از سوخت ديزلي گرفته‌اند و وعده داده‌اند تا سال 2025 هرآنچه در توان دارند را براي افزايش استفاده از خودروهاي برقي، هيبريدي و هيدروژني به كار بگيرند.

پاريس تاكنون اقداماتي را در اين زمينه انجام داده‌است و مجوز تردد خودروهايي متعلق به پيش از سال 1997 را باطل كرده‌است و اين محدوديت را تا سال 2020 هرسال دشوارتر خواهد‌ساخت. همچنين يك بار در ماه منطقه كاخ اليزه براي خودروها ممنوع‌الورود مي‌شود و سه كيلومتر از ساحل غربي رود سن نيز كه زماني خياباني دو بانده بود،‌اكنون به پياده‌رو تبديل شده‌است.

کد خبر 354197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha