پگاه شفتی: عروسک‌هایی هستند که به‌سختی به عروسک می‌مانند و اگر این‌قدر کوچک نبودند، بیننده آن‌ها را با انسان اشتباه می گرفت؛ البته با انسانی که از قرن نوزدهم آمده با لباس ها و جزئیاتی درست شبیه به آن دوران!

دوچرخه شماره ۸۵۴

«میخائیل زاچکوف»، هنرمند روس، عروسک‌هایی از خمیر پلیمر رس ساخته که کاملاً حالت طبیعی و زنده دارند. شیشه‌های آلمانی و پشم بز فرانسوی، از دیگر مواد به‌کار رفته در این عروسک‌ها هستند.

امروزه فناوری در دنیای علم مواد، حسابی غوغا مي‌كند و عروسک‌های فوق‌طبیعی میخاییل زاچكوف یک نمونه از پیشرفت فناوری در علم مواد پلیمری است.

 

زاچکوف (سازنده) در کنار پنج تا از عروسك‌هايش كه نام‌هاي آناستازیا، نینا، آنتونینا، زوئه و ژنیا را بر آن‌ها گذاشته است!

 

زاچکوف در سال 2009 ميلادي از دانشگاه کوبان در جنوب روسیه در رشته‌ی مجسمه‌سازی فارغ‌التحصیل شد. او مدتی در یک شرکت طراحی لباس کار کرد و همان‌جا دوخت لباس عروسک را فرا گرفت.

این هنرمند امروز در مسکو زندگی می‌کند و هنوز قرار نیست هیچ‌کدام از عروسک‌هایش را بفروشد. او فعلاً تعدادی محدود از عروسك‌هايش را در اختیار کلکسیونرها می‌گذارد و در اسفندماه آینده قرار است نمایشگاهي بزرگ از عروسک‌های دست‌سازش در مسکو برپا کند.

 

زاچکوف ساخت عروسک را در سال 2010 ميلادي آغاز کرد و خیلی زود در ساخت نوع خاصی از عروسک مهارت پیدا کرد. او این عروسک‌ها را از روی تابلوهای نقاشی و آدم‌های قرن نوزدهمی می‌سازد.

دوچرخه شماره ۸۵۴

 

زاچکوف با خمیر پلیمری، وقتي که هنوز گرم است کارش را شروع می‌کند و بعد از ساخت استخوان‌بندی‌ها و مفاصل، عروسک‌ها را با رنگ‌های مخصوص طراحی می‌کند. رنگ‌ها هم شیمیایی و هم طبیعی هستند و مهارت طراحی هنرمند به این عروسک‌ها جان می‌دهد.

 

دوچرخه شماره ۸۵۴

نگاه مغموم این عروسک به قدری طبیعی است که بیننده را می‌ترساند!

 

اما میخائیل و عروسک‌هایش چگونه معروف شدند؟

میخائیل همیشه عادت داشت از عروسک‌ها و روند ساختشان فیلم و عکس بگیرد. یک روز او تصمیم گرفت این فیلم‌های کوتاه را از سر و دست‌های جدا شده و عکس‌هایی از عروسک‌های تکمیل‌شده در حساب اینستاگرامش به اشتراک بگذارد. این کار خیلی زود باعث شهرت میخائیل شد و او حالا بیش از صدهزار فالوئر (دنبال‌كننده) دارد.

میخائیل می‌گوید: «برای من، اولین نگاه مردم به عروسک‌هایم خیلی مهم است. هرچند طبیعی‌بودن این عروسک‌ها خیلی‌ها را می‌ترساند، اما وقتی آن‌ها برای اولین‌بار با عروسک‌های من مواجه می‌شوند، از نگاهشان برای ادامه‌ی کارم انگیزه مي‌گيرم.

عروسک‌سازهای مشهوری مانند «لورا اسکاتولینی» ایتالیایی و «آن میتراني» فرانسوی، الهام‌بخش من در ساخت این عروسک‌ها بودند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۴

زاچکوف از روند ساخت عروسک‌هایش فیلم و عکس به اشتراک می‌گذارد.

کد خبر 353379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha