سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شراکت ترنس - پسیفیک( Trans-Pacific Partnership) یا توافقنامه شراکت ترانس - پسیفیک(Trans Pacific Partnership Agreement) یک پیمان تجاری میان ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام است، که البته چین جزو آنها نیست.

توافقنامه شراكت ترانس-پسيفيك(تي پي پي اي) يا شراكت ترنس-پسيفيك(تي پي پي) هدفش استحكام مناسبات تجاري بين كشورهاي عضو از طريق کاهش تعرفه‌ها و افزایش تجارت است.

توافقنامه نهايي بعد از هفت سال مذاكره در تاريخ 4 فوريه 2016(بهمن 94) در اوكلند نيوزيلند به امضا رسيد.

30 فصل اين توافقنامه براي حركت در مسير "پيشبرد رشد اقتصادي، حمايت از اشتغال‌زايي، نوآوري، توليد و رقابت" و برخي موارد اقتصادي ديگر تنظيم شده‌اند.

کشورهای عضو همچنین مايل‌اند با استفاده از اين پيمان تجاري همکاری نزدیک‌تری در زمینه سیاست‌ها و مقررات اقتصادی داشته‌باشند.

این توافق می‌تواند به ایجاد یک بازار یکپارچه شبیه به اتحادیه اروپا منجر شود.

بیشتر کالاها و خدمات مشمول این پیمان هستند اما همه تعرفه‌ها مثلا مالیات بر واردات برداشته نخواهد شد. در مجموع ۱۸ هزار تعرفه در نتیجه این پیمان عوض خواهد شد. برای مثال کشورهای عضو گفته‌اند که تعرفه ها و سایر سیاست های محدودکننده بر محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی را حذف یا کم خواهند کرد.

آمريكا نيز به جمع كشورهاي امضاكننده اين پيمان پيوسته و آن را مي‌شود يكي از دستاوردهاي باراك اوباما، چهل و چهارمين رئيس‌جمهور اين كشور دانست.پيوستن به اين توافقنامه چالشي جدي در تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري 2016 در اين كشور به وجود آورد.برني سندرز و ترامپ از مخالفان آن بودندو ترامپ بعد از پيروزي باز هم بر كناره‌گيري از اين پيمان تاكيد كرده‌است.

تي‌پي پي به‌عنوان شاخه‌اي از  توافقنامه شراكت استراتژيك اقتصادي ترنس-پسيفيك(TSEP يا P4) در سال 2005 توسط نيوزيلند،برونئي،شيلي و سنگاپور امضا شد و بعد در ابتداي 2008 كشورهاي ديگر به جمع مذاكره‌كنندگان پيوستند تا اين زمان كه تعداد اعضا بيشتر شده‌است و علاوه بر آمريكا و چهار كشور فوق، ويتنام، كانادا،مكزيك،پرو،ژاپن،استراليا و مالزي نيز آن را امضا كرده‌اند.اين پيمان تا اين لحظه(آذر 95) هنوز اجرايي نشده‌است.

کد خبر 353338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha