مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی وارد گود برخورد با بانک‌های متخلف شد.

به گفته عباس كمره‌ايي، پرونده بانك‌هايي كه نرخ‌هاي سود متفاوتي به مشتريان ارائه مي‌كنند، درصورت ادامه تخلف، به هيأت انتظامي بانك‌ها ارجاع مي‌شود. اين در حالي است كه به نظر مي رسد برخي بانك‌ها هم خيال كوتاه آمدن ندارند و كماكان بي‌خيال آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار، نرخ بهره دلخواه‌شان را اجرا مي‌كنند، آن هم در وضعيت فعلي كه نرخ سود به درخواست خود بانك‌ها كاهش پيدا كرده است نه با دستور.

نقض مصوبات بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار اتفاق تازه‌اي نيست؛ در سال‌هاي اخير بارها اين اتفاق در نظام بانكي افتاده است و در برخي مقاطع اين نوع تخلف به رقابتي ويرانگر بين بانك‌ها تبديل شده بود كه از يك سو منجر به بالا رفتن نرخ سود و از ديگر سو كوچ نقدينگي از توليد و بازارها به سمت شبكه بانكي را به دنبال داشت.

همين چند روز پيش بود كه فرشاد حيدري، معاون نظارتي بانك مركزي با حضور در يك برنامه زنده تلويزيوني وعده برخورد با بانك‌هاي متخلف را داد و گفت: تخلف در اجراي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي باعث شده كه به 10بانك اخطار كتبي داده شود. حالا نيز مديركل نظارت بر بانك‌هاي بانك مركزي اعلام كرده است كه به برخي بانك‌ها درباره رعايت نكردن نرخ‌هاي سود تذكر داده‌ شده است و پرونده بانك‌هايي هم كه نرخ‌هاي سود متفاوتي به مشتريان ارائه مي‌كنند درصورت ادامه تخلف، به هيأت انتظامي بانك‌ها ارجاع مي‌شود.

كمره‌اي با بيان اينكه بانك مركزي به‌طور دائم روند اجراي نرخ‌هاي سود سپرده و تسهيلات را رصد مي‌كند، گفت: با توجه به گستردگي شعب بانك‌ها در سراسر كشور ممكن است برخي بانك‌ها در برخي شعب نرخ سود مصوب را رعايت نكنند.

مديركل نظارت بر بانك مركزي با اشاره به اينكه نسبت به عدم‌رعايت نرخ‌هاي سود به برخي بانك‌ها تذكر داده‌ايم، تصريح كرد: طبيعي است با وجود 23هزار شعبه در كشور و بازيگران متعدد بازار پول چنين اتفاقاتي هم رخ دهد. اين مسئول حوزه نظارت بانك مركزي تأكيد كرد: اگر لازم باشد تخلفات برخي بانك‌ها در حوزه نرخ سود را به هيأت انتظامي بانك‌ها ارجاع مي‌دهيم.

  • واحدهاي توليدي كارمند بانك شده‌اند

تخلف بانك‌ها در پايبندي به مصوبه نرخ سود در حالي است كه به‌گفته معاون توليد وزير صنعت، معدن و تجارت، همين نرخ سود ۱۸درصدي وام بانكي كه مصوب شده است نيز توليدكننده را زمين مي‌زند. رضا رحماني در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري با انتقاد از سود بالاي تسهيلات پرداختي به بخش توليد گفت: واحدهاي توليدي امروزه به‌نوعي به كارمند بانك تبديل شده‌اند زيرا پرداخت سودهاي بالاي بانكي را عهده دارند و در نهايت زمين مي‌خورند.

کد خبر 352140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha