دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

شرط بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات با حبس بخشی از آن از یک‌سو و نرخ‌شکنی بانک‌ها در رقابت بر سر جذب سپرده‌ها باعث شد تا معاون نظارتی بانک مرکزی با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی وعده دهد با بانک‌های متخلف برخورد می‌شود.

بانک

به گفته فرشاد حيدري، تخلف در اجراي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي باعث شده كه به 10 بانك اخطار كتبي داده شود تا اصلاحات لازم را انجام دهند. فرشاد حيدري در حالي شرط بانك‌ها براي اعطاي تسهيلات را تخلف مي‌داند و مي‌گويد: اگر مشتري به بانك رفته و بانك وجهي را بلوكه كرده باشد، بانك توبيخ مي‌شود و منابع قطعا به مشتريان بازگردانده خواهد شد.

البته اين يك‌روي سكه است و روي ديگر سكه به تفسير جديد بانك مركزي از رفتار بانك‌ها برمي‌گردد. معاون نظارتي بانك مركزي توضيح مي‌دهد كه ممكن است بانك قبل از تسهيلات سپرده نقدي بگيرد و اينها توافقي است و تخلف نيست، ولي اگر تسهيلات پرداخت شود و وجهي بلوكه شود، تخلف است.

به گزارش همشهري، اين روايت معاون نظارتي بانك مركزي، راه را براي بانك‌ها براي بلوكه كردن بخشي از تسهيلات پرداختي به مردم در قالب وثيقه وام باز‌نگه مي‌دارد درحالي‌كه برابر با بخشنامه مصوب شوراي پول و اعتبار كه بانك مركزي به بانك‌ها ابلاغ كرده، بلوكه كردن بخشي از تسهيلات مغاير با روح قانون عمليات بانكداري بدون رباست و اين اقدام بانك‌ها و مؤسسات اعتباري باعث بالارفتن نرخ مؤثر سود تسهيلات و البته تخطي از نرخ‌هاي مقرر توسط شوراي پول و اعتبار مي‌شود.

  • برخورد با نرخ‌شكني بانك‌ها

فرشاد حيدري در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري درباره اقدام برخي بانك‌ها در جذب سپرده‌هاي مردم با نرخ سود بالاي 15درصد هم گفت: هم‌اكنون ۳۴ بانك و مؤسسه اعتباري در كشور داريم كه ممكن است در چند شعبه برخي از بانك‌ها تخلفاتي صورت گرفته باشد. بانك مركزي روزانه ده‌ها شعبه بانكي را بررسي مي‌كند و ممكن است سوء برداشت‌هايي از آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها صورت گيرد. معاون نظارتي بانك مركزي درباره پرداخت سود بيش از ۲۰ درصد به سپرده‌هاي برخي از صندوق‌ها گفت: بانك‌ها براساس مجوزي كه براي صندوق‌ها گرفته‌اند مي‌توانند بخشي از منابع آنها را در بازار سرمايه و بخشي را به‌عنوان سپرده در بانك‌ها بگذارند.

حيدري توضيح داد كه نرخ سود سپرده صندوق‌ها ۱۵ درصد سود تصويب شده توسط شوراي پول و اعتبار است اما اين صندوق‌ها امكان دارد از محل بازدهي بالاتر در بازار سرمايه، سود بيشتري به سپرده‌هاي خود بپردازند و اين موضوع ارتباطي با نرخ سود ندارد. وي درباره مجازات بانك‌هايي كه اين نرخ را رعايت نمي‌كنند، اظهار داشت: هر يك از بانك‌ها كه اين موضوع را رعايت نكنند، علاوه بر تذكر كتبي بايد نسبت به اصلاح آن اقدام كنند؛ حتما اشتباه برگشت داده خواهد شد.

  • 5تعاوني غيرمجاز داريم

معاون نظارتي بانك مركزي درباره مؤسسات غيرمجاز هم گفت: هم‌اكنون ۵ تعاوني غيرمجاز فعال در بازار پول داريم كه بايد ساماندهي شوند و علاوه بر آن تعدادي از صندوق‌هاي قرض‌الحسنه نيز وجود دارند. او هرچند نامي از اين مؤسسات غيرمجاز نبرده، اما پس از انحلال رسمي تعاوني اعتبار ميزان، مؤسسه ثامن‌الحجج در بلاتكليفي انحلال يا ادغام باقي مانده و تعاوني اعتبار ثامن هم در حال گرفتن مجوز رسمي از بانك مركزي براي تبديل‌شدن به مؤسسه مالي و اعتباري است. اين در حالي است كه هنوز سرنوشت تعاوني اعتبار افضل توس مشخص نيست و مؤسسه مالي و اعتبار مهر اقتصاد هنوز موفق به دريافت مجوز رسمي بانك‌نشده‌است.

  • فاصله 40هزار نفري وام ازدواج

معاون نظارتي بانك مركزي فاش كرد كه بانك‌ها هم‌اكنون 40هزار فقره وام ازدواج كمتر از ميزان تعيين شده توسط بانك مركزي پرداخت مي‌كنند. حيدري توضيح داد: از مردادماه تاكنون ۳۳۰ هزارفقره تسهيلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شد و هم‌اكنون ۶۷۰ هزار نفر در صف دريافت وام هستند. به گفته وي، بانك مركزي برنامه پرداخت تسهيلات به ۱۵۰ هزار نفر در هر‌ماه را دارد كه تاكنون ۱۱۰ هزار نفر عملياتي شده است.

کد خبر 351229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha