ممکن است در بیرون از فضای خانه و مدرسه یا حتی در همین فضاها، با کودکان و نوجوانان با خشونت رفتار شود و مورد اذیت و آزار قرار بگیرند.

دوچرخه شماره ۸۵۱

خشونت‌ها و آزارها گاهي فيزيكي‌اند، مثل تنبيه ‌بدني كه والدين يا اولياي مدرسه مرتكب مي‌شوند يا رفتارهاي خشونت‌آميزي كه دانش‌آموزان ديگر در پيش مي‌گيرند.

اما خشونت فقط فيزيكي و با تنبيه و كتك و آزار جسمي رخ نمي‌دهد؛ بلكه گاهي اين خشونت به شكل رواني و زباني اعمال مي‌شود.

اما راه‌ رويارويي با اين خشونت و آزار و اذيت‌ها چيست؟ كودكان و نوجوانان بايد در برابر خشونت ساكت باشند و خودخوري كنند؟ خودشان هم به فكر اعمال خشونت بيفتند؟ يا موضوع را با افراد قابل اعتماد، در ميان بگذارند؟

يادمان باشد كه علاوه بر اعضاي خانواده و نزديكان قابل اعتماد، مي‌شود از سازمان بهزيستي و سازمان‌‌هاي مردم‌نهاد هم كمك گرفت.

  • صداي مشاور

سازمان بهزيستي، سال‌هاست كه با راه‌اندازي صداي مشاور، امكان دريافت مشورت و راهنمايي  را براي همه‌ي شهروندان، به‌ويژه كودكان ونوجوانان فراهم كرده است.

اگر مشكلي براي شما پيش آمده است، مي‌توانيد با صداي مشاور تماس بگيريد و از متخصصان و مشاوران اين بخش راهنمايي و كمك بگيريد. شماره‌ي تلفن 1480 صداي مشاور است.

  • صداي يارا

علاوه بر سازمان بهزيستي، سال‌هاست صداي يارا هم مشاوره مي‌دهد. انجمن حمايت از حقوق كودكان از سال 1379 صداي يارا را براي كمك به كودكان راه ‌انداخته است.

به گزارش هفته‌نامه‌ي دوچرخه، مهسا عابدي، مسئول روابط‌عمومي انجمن حمايت از حقوق كودكان در اين باره مي‌گويد: «صداي يارا به‌منظور ياري رساندن به كودكان تأسيس شده است.

طبق تعريف  كنوانسيون حقوق كودك همه‌ي زير 18‌ساله‌ها كودك محسوب مي‌شوند و مي‌توانند با تلفن 42152 تماس بگيرند.»

به گفته‌ي عابدي، اين خدمات هر‌روز صبح و عصر (تا ساعت 5 بعد‌ازظهر) ارائه مي‌شود و پاسخگویان صداي يارا، از میان داوطلبان دارای تحصیلات و تجربه‌ي کاری در زمینه‌های روان‌شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی انتخاب شده‌اند.

این داوطلبان در ساعت‌ها و روزهای مشخص، طبق برنامه و با استفاده از کد اختصاصی و بدون نیاز به ذکر نام تماس‌گیرنده به ارائه‌ي خدمات داوطلبانه‌ي رایگان می‌پردازند.

مسئول روابط‌عمومي انجمن حمايت از حقوق كودكان مي‌گويد:

«صدای یارا با اين باور ایجاد شده که هر‌کودک و نوجواني صرف نظر از طبقه‌ي اجتماعی، جنسیت، نژاد، استعداد و هر‌وجه تمایز دیگر، باید هنگام ضرورت بتواند از کمك‌های فکری مناسب برخوردار شود و می‌کوشيم کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را با مفاد پیمان‌نامه‌ي جهانی حقوق کودک و مفهوم حق و مسئولیت آشنا سازيم.»

او در باره‌ي اين‌كه چنان‌چه خشونت و كودك‌آزاري گزارش شود چه اتفاقي مي‌افتد؟ مي‌گويد: «موارد كودك‌آزاري يا خشونت به واحد  مددكاري ارجاع مي‌شود و در صورت لزوم يك مددكار به محل اعزام خواهد شد.»

کد خبر 350706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha