دبیرستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: خشک‌شدن دریاحه ارومیه ۱۰۰۰میلیارد دلار هزینه بر کشور تحمیل می‌کند درحالی‌که هزینه احیای آن بین ٦ تا ٧ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

دریاچه ارومیه

به گزارش ايرنا، عيسي كلانتري ديروز در گردهمايي اعضاي ستاد احياي درياچه اروميه افزود: اين اعداد نشان مي‌دهد كه احياي درياچه اروميه بسيار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

وي اظهار كرد: در دهه ٧٠ ارتفاع آب درياچه بسيار بالا بود و راه‌آهن صوفيان به تركيه را تهديد مي‌كرد كه براي جلوگيري از زير آب رفتن راه‌آهن حدود ٦١كيلومتر كيسه‌هاي شني در مسير قرار دادند. در آن زمان ارتفاع آب درياچه 1278/4متر از سطح آب‌هاي آزاد يعني حدود 7متر بالاتر از وضعيت موجود بود. با وجود اين، همان موقع هم برخي صاحب‌نظران اعلام كردند كه فريب اين ارتفاع را نخوريد زيرا برداشت‌هاي آزادانه از حوضه آبريز درياچه، آينده آن را تهديد مي‌كند.

كلانتري خاطرنشان كرد: آن زمان اين موضوع را مطرح كرديم اما سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط گفتند اتفاقي نخواهد افتاد و اعتقاد داشتند خطري درياچه را حداقل تا سال ٩٥ تهديد نمي‌كند. اما به مرور وضع بدتر شد و برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آبي و افتتاح سد يكي پس از ديگري در حوضه آبريز درياچه و تجاوز كشاورزان به منابع آبي به‌صورت آشكار اوضاع درياچه را وخيم كرد.

كلانتري افزود: سال ٨٢ نامه‌اي به وزير نيروي وقت نوشتم و يك رونوشت به سازمان محيط‌زيست ارسال شد كه وضعيت درياچه خوب نيست اما جواب قانع‌كننده‌اي دريافت نشد و هر دو نهاد اعلام كردند كه خطري درياچه را تهديد نمي‌كند.

كلانتري ادامه داد: درياچه خشك شد و زماني كه دكتر روحاني، رئيس مركز استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بود در جريان كامل وضعيت درياچه قرار گرفت و با عواقب خشك شدن آن آشنا شد.

وي گفت: بر اين اساس احياي درياچه به يكي از شعارهاي انتخاباتي روحاني تبديل شد و نخستين مصوبه دولت وي ايجاد ستاد احياي درياچه اروميه بود و قرار شد درياچه در مدت ١٠ سال احيا شود.

کد خبر 350650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha