همشهری‌آنلاین: اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان ، پاکستانرا به استفاده از مهاجران افغان به عنوان اهرم فشار ضد دولت افغانستان متهم کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد: «محمد اشرف غنی» سه شنبه شب با روسا و هیات‌های اداری مجالس سنا و نمایندگان افغانستان در کابل ، وضعیت بازگشت مهاجران افغان را بررسی کردند.

اشرف غنی در این نشست گفت: پاکستان از مهاجران به عنوان اهرم فشار سیاسی بر دولت افغانستان استفاده می کند و ما تلاش می‌کنیم از حقوق مهاجران حفاظت و زمینه بازگشت آبرومندانه آنان را فراهم کنیم.

او افزود: روزانه شش هزار و 500 مهاجر از پاکستان و ایران به طور داوطلبانه به کشور باز می‌گردند و اگر این روند ادامه یابد تا یک سال دیگر یک میلیون افغان به کشور باز خواهند گشت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کابل ، اشرف غنی با بیان این‌که دولت افغانستان برای تهیه امکانات مورد نیاز مهاجران بازگشته متعهد است ، افزود: درپی افزایش مهاجران افغان در کشورهای اروپایی ، دولت افغانستان نیز زیر فشار قرار گرفته و ممکن است تعدادی از مهاجران افغان از کشورهای اروپایی به افغانستان بازگردند.

او گفت: دولت افغانستان تیم ویژه‌ای را موظف کرده است تا از طریق مذاکره با مقام‌هاي اتحادیه اروپا و براساس قوانین بین‌المللی زمینه همکاری‌های دوجانبه را درباره مهاجران افغان فراهم کند.

موضوع مهاجران افغان در جلسه روز سه شنبه 6 مهر مجلس سنای افغانستان نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

شماری از نمایندگان با ابراز نگرانی از اوضاع پناهجویان افغان در آلمان اعلام کردند: دولت افغانستان قصد دارد توافقنامه‌ای را برای بازگرداندن مهاجران افغان با آلمان امضا کند و در صورت امضای این توافقنامه 55 درصد مهاجران افغان به افغانستان بازخواهند گشت و پناهندگی 45 درصد آنها پذیرفته می شود.

در 15 سال گذشته بیش از 6 میلیون افغان به کشورشان بازگشته‌اند و 7 میلیون و 200 هزار نفر دیگر همچنان در کشورهای میزبان از جمله جمهوری اسلامی ایران و پاکستان حضور دارند.

کد خبر 347805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha