پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: می‌گویی بازشدن مدرسه‌ها که آماده‌باش ندارد! می‌گویم دارد؛ هرسال این اتفاق می‌افتد، چون به یک‌باره قرار است یک میلیون و ۱۰۰‌هزار دانش‌آموز تهرانی همه با هم‌، راهی مدرسه شوند.

آن هم تقریباً در یک زمان شبیه به هم! و یک‌باره ترافیک 25‌درصد افزایش پیدا می‌کند. حالا باز هم می‌گویی این آماده‌باش ندارد؟

در نیمه‌ی شهریور، شهرداری تهران تشكيل جلسه‌هاي «هماهنگی استقبال از مهر» را آغاز كرده است. به گفته‌ي مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این جلسه‌ها به‌منظور به‌کارگیری تمامی داشته‌های شهر برای بهره‌وری بیش‌تر و برگزاری مهری پر مهر است.

حالا شهر در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرد. ما هم در حال آماده‌شدن برای آغاز سال تحصیلی جدید هستیم، با ترافیک یا بی‌ترافیک!

تجربیات افراد خبره و مسئولان نشان می‌دهد زمان اوج ترافیک در هفته‌ی اول مهر است که به گفته‌ي حسینی، معاون شهردار تهران ممکن است یکی از دلایل آْن ناهماهنگی سرویس مدارس و رساندن دانش‌آموزان از سوی والدین با خودروهای شخصی است.

مسئولان معتقدند با اطلاع‌رسانی‌ها درباره‌ي برنامه‌های مهرماه که از یک هفته قبل آغاز می‌شود و با راه‌اندازی سرویس مدارس و برنامه‌ریزی دقیق، تا حدودی می‌توان ترافیک را کاهش داد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۶

 

سرویس‌های مدرسه خیلی مهم‌اند و اگر نمی‌توانیم با سرویس به مدرسه برویم، بهتر است مناسب‌ترين راه را انتخاب کنیم.

مثلاً می‌توانیم با دوستانی که نزدیک خانه‌ي ما هستند قرار بگذاریم و به جای این که هر کسی با یک ماشین به مدرسه بیاید، همه در یک ماشین جمع شویم و این‌کار را بین پدرها و مادرهایمان تقسیم کنیم هر هفته برای یک نفر.

اگر راه مدرسه نزدیک است و با 10 دقیقه پیاده‌روی به مدرسه می‌رسیم، بهتر است10 دقیقه زودتر بیدار شویم و پیاده‌روی را در هوای دل‌انگیز صبح تجربه کنیم.

اگر امکان دارد از وسایل نقلیه‌ي عمومی مثل اتوبوس، مترو یا تاکسی استفاده کنیم. حتی ممکن است بتوانیم از دوچرخه استفاده کنیم. دوچرخه‌هایی که خانه‌های دوچرخه‌ي شهرداری برای یک‌سال تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌‌دهند.

شلوغي خيابان‌ها فقط مخصوص صبح‌ها نیست؛ در زمان تعطیلی مدرسه‌ها هم ترافیک شهر سنگين می‌شود. اگر برای صبح نمی‌توانیم کاری بکنیم حداقل برای زمان بازگشت به خانه برنامه‌ریزی کنیم  ماشین کم‌تری به خیابان بیاید. این برنامه‌ریزی زیاد سخت نیست.

 

دوچرخه شماره ۸۴۶

 

معاون شهردار تهران گفته كه امسال تعداد سرويس‌هاي مدارس ٢٠‌درصد نسبت به سال گذشته، افزايش يافته است.

پارسال  ١٥‌هزار سرویس فعال بودند و سال جاری ١٨هزار سرویس مدرسه تقاضا شده و حتي برخی آمارها نشان از ٣٠‌هزار تقاضای سرویس مدرسه دارد.

البته آمادگی ارائه‌ي خدمات سرویس مدارس به هرتعداد مورد نياز وجود دارد. منتها تا این لحظه 18‌هزار برچسب سرویس مدرسه چاپ شده؛ اما آمادگی داریم که به میزان تقاضا برچسب سرویس مدرسه توزیع کنیم.

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به این‌که از روز سوم مهرماه شاهد افزایش ٢٥ تا ٣٠‌درصدی ترافیک شهر خواهیم بود، گفته كه تقویت ناوگان کنترلی و آماده‌باش تیم‌های انسانی در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

پاییز و در پس آن زمستان در راه است. روزهای وارونگی و آلودگی هوا و بخشی از این آلودگی هم به دلیل حضور پر تعداد خودروها در خیابان‌هاي شهر است. شاید از همین روزهای ابتدای مهر بشود کاری کرد برای روزهای خاکستری زمستان!

 

دوچرخه شماره ۸۴۶

عكس: محمود اعتمادي

کد خبر 346434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha