همشهری آنلاین: رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰ مرکز اختلال یادگیری داریم که درصدد اخذ ۱۵۰ مجوز جدید دیگر هستیم، گفت: قصد داریم در هر منطقه آموزشی یک مرکز اختلال یادگیری دایر کنیم.

دانش آموز

به گزارش ايسنا، مجید قدمی با بیان اینکه آموزش و پرورش با نیازهای ویژه موجب ارتقای آموزش عادی می‌شود، گفت: زمانی که طرح آموزش فراگیر را اجرا می‌کنیم معلم عادی باید روانشناسی رفتار و سایر ملزومات را مطالعه کند و فرا بگیرد. وقتی معلم این کار را انجام می‌دهد سایر دانش آموزان عادلی نیز از تخصص او بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: میزان توجه به آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه یکی از شاخص‌های کیفی بودن نظام‌های آموزش در هر کشوری است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره اختلالات یادگیری در دانش آموزان و ضرورت توجه به آن از سوی معلمان، اظهار کرد: افراد کم توان ذهنی بهره هوشی بین 50 تا 70 را دارند و افراد عادی دارای بهره هوشی 100 هستند اما در این میان افرادی را داریم که بهره هوشی آنها میان این دو قرار دارد که افراد دیرآموز و هوش مرزی محسوب می‌شوند.

قدمی ادامه داد: اما فرزندی که اختلال یادگیری دارد از نظر هوشی هیچ مشکلی ندارد اما در یک یا دو درس دچار مشکل است. به عنوان مثال همه نمراتش خوب هستند اما در دیکته یا در ریاضی مردود می‌شود. این فرد دچار اختلال یادگیری است. برای رفع اختلالات یادگیری روش‌های مختلفی وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود سه سال گذشته حدود 300 تا 350 مرکز اختلال یادگیری برای درمان این مشکل وجود داشت، گفت: اکنون تعداد این مراکز را به 450 مرکز رساندیم و در پی دریافت مجوزهایی هستیم تا بتوانیم با راه‌اندازی 150 مرکز جدید شمار مراکز اختلال یادگیری را به 600 برسانیم. البته هدفگذاری ما این است که در هر منطقه آموزشی یک مرکز اختلال یادگیری داشته باشیم که با توجه به وجود 750 منطقه آموزشی باید تلاش‌های بیشتری انجام شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: به معلمان در مدارس عادی اعلام کردیم اگر دانش آموزی دچار اختلالات یادگیری بود آنها را به مراکز ما ارجاع دهند تا با هزینه پایین بتوانیم آنها را درمان کنیم.

قدمی با تاکید بر اینکه پیشگیری از افت تحصیلی بخصوص در مقطع ابتدایی هدفگذاری ویژه ما برای شناسایی اختلالات یادگیری و توسعه مراکز درمان اختلالات یادگیری است، گفت: عمده اختلالات یادگیری به دروسی چون ریاضی، دیکته و فارسی بر می‌گردد.

وی درباره علت بروز اختلالات یادگیری، گفت: آموزش غلط به دانش آموزان، عدم وجود نیروی انسانی متخصص در اول ابتدایی، فضای اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها و انتقال نادرست مفاهیم علمی از جمله علل بروز اختلالات یادگیری هستند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر کمک‌های آموزشی نادرست والدین به دانش آموزان و تاثیر آن در بروز اختلالات یادگیری، گفت: انتقال علم نیاز به تخصص دارد و باید معلمان از نظر روش‌های تدریس به‌روز باشند. اگر اولیاء قصد دارند وارد فرآیند آموزش شوند باید با معلم هماهنگ شوند تا اختلاف روش پیش نیاید. یادگیری دارای مراحل و روش‌هایی است و معمولا باید از متخصص‌ترین معلم‌ها در اول دبستان استفاده کرد.

قدمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در غربالگری‌ها و سنجش سلامت دانش آموزان اختلالات یادگیری تشخیص داده می‌شوند یا خیر؟ گفت: ما تست‌هایی داریم که می‌تواند اختلالات یادگیری را مشخص کند اما در بازه زمانی انجام سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان فرصت برای این تست‌ها نداریم اما چک لیست‌ها و فهرست‌هایی به معلمان ارائه می‌کنیم تا اگر در دو ماه اول مدرسه دانش آموزانی با مشخصات درج شده را شناسایی کردند به مراکز ما ارجاع دهند تا بتوانیم اختلال مربوط را درمان کنیم.

کد خبر 345929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha