مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

اگرچه المپیک ریودوژانیرو با بیم‌های زیادی درباره شیوع زیکا در میان شرکت‌کنندگان و تماشاگران برگزار شد اما به‌نظر می‌رسد، حالا با رسیدن پشه‌های زیکا به آمریکا، زیکا وارد فاز جدیدی شده است.

زیکا

 به گزارش همشهري، از يك سو شناسايي چندين بيمار مبتلا به‌ زيكا در فلوريداي آمريكا و در سوي ديگر واكنش اوباما به ورود زيكا به كشورش، موجي از هراس را دامن زده است. رئيس‌جمهور آمريكا در پيام هفتگي خود، از نمايندگان كنگره خواست هر چه سريع‌تر، بودجه مبارزه با اپيدمي زيكا را تصويب كنند. او با اشاره به انتقال از طريق رابطه جنسي، از مردان خواست نگران گسترش زيكا باشند. سازمان غذا و داروي آمريكا نيز توصيه كرد كه همه خون‌هاي اهدايي در ايالات‌متحده و قلمروهاي آن بايد از لحاظ ويروس زيكا آزمايش شوند تا از سرايت اين ويروس از طريق ذخاير خون جلوگيري شود. در طرف ديگر ماجرا، رسانه‌هايي قرار دارند كه به‌دنبال مقصر شيوع زيكا مي‌گردند. ديلي‌ميل يكي از رسانه‌هايي است كه چندي پيش دست به افشاگري زد و پشه عامل بيماري زيكا را موجودي دستكاري شده در آزمايشگاه‌هاي وابسته به آمريكا دانست.

در گزارش افشاگرانه ديلي‌ميل با اشاره به فعاليت‌هاي شركت بيوتكنولوژي اوگزيتك كه وابسته به دانشگاه آكسفورد در انگليس است، نوشت: اين شركت مدت‌ها روي اين نوع پشه تحقيق مي‌كرد و هدف آنها اين بود كه پشه‌ها پيش از تخمگذاري بميرند تا جمعيت آنها كه ناقل بيماري زيكا بودند، كاهش يابد. در همان زمان تعدادي از دانشمندان با اين طرح مخالف و معتقد بودند كه دستكاري در اين پشه مي‌تواند بحراني جهاني ايجاد كند. اما شركت اوگزيتك با اين ادعاي دانشمندان مخالفت كرد.

از حدود يك سال پيش، برخي از مراكز تحقيقاتي جهان، پژوهش‌هايي را روي اين پشه انجام دادند كه ازجمله آن بنياد تحقيقاتي وابسته به بيل گيتس، مديرعامل مايكروسافت بود. چندي پيش « بنياد بيل و مليندا گيتس» با انتشار بيانيه‌اي خطر ويروس زيكا را بسيار بالاتر از ويروس ابولا دانست. بيل گيتس نيز با بيان اينكه خطر گسترش اين ويروس كل دنيا را تهديد مي‌كند و پيشرفت‌هاي پزشكي نمي‌تواند جوابگوي قربانيان اين ويروس شود، گفت:«بهترين راه مبارزه با انتشار ويروس زيكا رهايي از پشه حامل ويروس است و بنياد در حال يافتن راه‌حل اين موضوع است.»

با اين حال پايگاه خبري نچرال‌نيوز در مطلبي‌ افشاگرانه، «بنياد بيل و مليندا گيتس» را مقصر اصلي شيوع زيكا معرفي كرد و گفت كه احتمالا پروژه‌اي تحقيقاتي كه توسط بنياد وابسته به بيل گيتس، مدير مايكروسافت در بخش‌هايي از آمريكاي جنوبي، آغاز شده بود به شيوع زيكا دامن زده است. از سوي ديگر مركز مطالعاتي رنتس نيز بيماري زيكا را جنگ بيوتروريسمي آمريكا برشمرد و اين كشور را مقصر اصلي دانست. در بخشي از اين گزارش به اين نكته اشاره شده كه پشه‌هايي كه از لحاظ ژنتيك دستكاري شده‌اند در ابتدا از مزارع متعلق به بيل گيتس در آمريكاي لاتين شروع به رشد و تكثير كرده و سپس همه‌گير شده‌اند. طبق ادعاي اين مركز تحقيقاتي، بيل گيتس اين مزارع را به انجام آزمايش‌هاي علمي اختصاص داده بود. البته مديرعامل مايكروسافت تاكنون درباره اتهاماتي كه به او زده مي‌شود، سكوت كرده است.

کد خبر 344842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha