شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: شهریور من را یاد جمعه‌ای می‌اندازد که به چند روز تعطیلی چسبیده است؛ وقتی باید لباس‌های مدرسه را اتو بزنیم و کیف و وسایل داخلش را بررسی کنیم تا شنبه آماده به مدرسه برویم.

دوچرخه شماره ۸۴۳

شهریور مثل 13 به‌ در است، رخوت و حال عجیبی دارد؛ که همه تجربه‌اش کردیم. شهریور مثل اسفند است. تند و تند می‌دود تا به سال جدید برسد؛ اما این بار عید و تعطیلاتی در کار نیست، این سال جدید، پر از حرکت و آموزش است.

شهریور زنگ آخر است، زنگ خطر؛ زنگ هشداردهنده‌ی پایان تعطیلات تابستانی. اصلاً بادهای شهریور یک‌جور دیگر می‌وزند و خورشید شهریور جور دیگری می‌تابد؛ کم نورشدن بعدازظهرهای تابستان و خنک‌تر شدن هوا که از نشانه‌های شهریور است دلم را شور می‌اندازد و یادآوری می‌کند که نیمه‌ی ابتدایی سال به پایان رسید و من به سال تحصیلی دیگر نزدیک می‌شوم و در مدرسه یک‌سال بزرگ‌تر می‌شوم. مثل روز تولدم!

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

 

شهریور بوی لوازم‌التحریر هم می‌دهد، بوی تند کاغذ نو و پاک‌کن عطری! اگر به مرکز شهر بروی، صدای تند چرخ خیاطی‌‌ از تولیدي‌هايي که برای مدرسه لباس می‌دوزند به گوش می‌رسد. ویترین مغازه‌ها تغییر می‌کند و خیابان‌ها به شکل محسوسی شلوغ می‌شوند.

باید سری به وسایلمان بزنیم. امسال به چه وسیله‌ای نیاز داریم؟ کیف، خودکار، دفتر، نوشت‌افزار و... و بعد خریدها آغاز می‌شود. مثل اسفند بهتر است اگر می‌توانیم زودتر خریدها را انجام بدهیم تا به شب‌های شلوغ پایان تعطیلات برنخوریم.

چند جمله به عقب برمی‌گردیم و سری به وسایلمان می‌زنیم. یکی از راه‌ها برای کنترل اقتصاد خانواده و البته کمک به محیط‌زیست همین دو جمله است؛ «جایی که نیاز نداریم خرید نکنیم.»

اگر کیفمان قابل استفاده است از خیر خرید کیف جدید بگذریم. خودکارها و مدادهای نیمه‌تمام قابل استفاده‌اند. دفترهایی از سال گذشته باقی مانده که فقط چند صفحه از آن استفاده شده است و حتی جامدادی‌هایی که از شکل و قیافه نیفتاده‌اند، می‌توانند باز هم استفاده شوند و...

ساناز، 15 ساله ترجیح می‌دهد برای سال جدید وسایل نو بخرد. بعضی از وسایل سال قبل را به‌عنوان یادگاری نگه می‌دارد و از سرنوشت بقیه بی‌اطلاع است، احتمالاً مادر آن‌ها را جایی دور می‌ریزد!

البته ساناز نمی‌داند که امکان بخشیدن این وسایل که برخی از آن‌ها در حد نو هستند وجود دارد.

امیرعلی، 16 ساله هم معمولاً اگر خودکارها گم نشده باشند و کتونی‌اش پاره نشده باشد، از همان‌ها استفاده مي‌كند و علاقه‌ای به خرید وسایل جديد ندارد.

به ساناز برمی‌گردیم و برای او پیشنهادی داریم؛ روزهای آخر شهریور، در خیابان‌های اصلی و مراکز خرید ترافیک بسیار شدید می‌شود.

ساناز می‌تواند برای وقتش برنامه‌ریزی کند و خریدهایش را به نوبت و کم‌کم انجام دهد تا هم در شلوغی پایان تعطیلات تابستانی کلافه نشود و هم به  شلوغی پایان تعطیلات کمک نکند!

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

عكس: محمود اعتمادي

 

باز به اول مطلب برمی‌گردیم، به وقتی كه بادهای شهریور می‌وزند؛ آخرین قاصدک‌های تابستان، خبر می‌آورند که پاییز در راه است. شهریور یعنی برای استفاده از این آخرین روزهای تابستان هنوز وقت داریم.

اگر کتاب غیردرسی هست که هنوز نخوانده‌ایم، اگر قرار بوده درسی از سال قبل را مرور کنیم، اگر فیلمی را می‌خواهیم ببینیم و هر برنامه‌ی دیگری که فقط در این تعطیلات انجام شدنی است؛ حالا وقتش است...

کد خبر 344276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha