ورزش > علی مولوی: حال و هوای همه‌مان عوض شده. بیش‌تر از همیشه کانال ورزش تلویزیون و رادیو را روشن می‌کنیم و بیش‌تر از همیشه نام ورزشکاران کشورمان را در گوگل جست‌و‌جو می‌کنیم.

دوچرخه شماره ۸۴۲

شبكه‌هاي اجتماعي پرشده از عكس قهرمانان كشورمان و هشتگ‌هايي كه برايشان مي‌سازيم و تبريك‌هايي كه برايشان مي‌فرستيم.

اين‌روزها، ورزشي‌ترين روزهاي سال است و برايمان فرقي ندارد بازي‌ها ظهر باشند يا نيمه‌شب. تماشايشان مي‌كنيم و همراه همه‌ي ورزشكاران المپيك، هيجان اين رقابت‌ها را تجربه مي‌كنيم.

دوچرخه شماره ۸۴۲

عكس‌ها: گاه چاي‌هين، خبرگزاري فرانسه

 

دوچرخه شماره ۸۴۲

مي‌گويند: سنگي را كه نتوان برداشت، بايد بوسيد و زمين گذاشت.

«سهراب مرادي» وزنه‌بردار 27‌ساله‌ي كشورمان دومين مدال طلاي كاروان المپيك ايران و اولين مدال المپيكي استان اصفهان را به‌دست آورد. او هرچه تلاش كرد نتوانست ركورد دوضرب المپيك را بشكند.

مرادي كه در اولين حركت دوضرب مدال طلايش را قطعي كرده بود، در دو حركت بعدي تلاش كرد تا اين ركورد را به‌نام خود ثبت كند، اما در نهايت و بعد از آخرين تلاشش، وزنه را بوسيد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۲

 

دوچرخه شماره ۸۴۲

شبيه وزنه‌بردارها نبود؛ بعد از هر حركتش مثل بندبازها و شعبده‌بازها، دستش را روي سينه‌اش مي‌گذاشت

و براي تماشاگران تعظيم مي‌كرد. در همه‌ي حركت‌هايش، حتي زير فشار سنگين 217 كيلوگرم فولاد سرد وزنه‌ها، لبخند مي‌زد تا تماشاگران را به هيجان بياورد.

اولين مدال طلاي اين دوره‌ي كاروان المپيك ايران و دومين مدال المپيكي «كيانوش رستمي»، وزنه‌بردار 25 ساله و دوست‌داشتني كرمانشاهي آن‌قدر به همه‌ي ايراني‌ها چسبيد كه خيلي‌ها ديگر خواب از چشم‌هايشان پريد و تا صبح در شبكه‌هاي اجتماعي درباره‌ي او حرف زدند!

او چهار سال قبل در المپيك لندن، مدال برنز را به‌دست آورده بود.

 

دوچرخه شماره ۸۴۲

«فرهاد قائمي» در بازي ايران و لهستان/ عكس: آنتونين توليه، خبرگزاري فرانسه

 

از المپيك توكيو 1964، واليبال به ورزش‌هاي المپيكي اضافه شد، اما تيم ملي واليبال ايران، هرگز در 13دوره‌ي گذشته‌ي اين رقابت‌ها موفق نشده بود به المپيك صعود كند.

ستارگان هميشگي واليبال ايران هرچند كه بازي نخستشان را در برابر آرژانتين  با نتيجه‌ي بد و بازي دومشان را در برابر لهستان با نتيجه‌ي نزديكي واگذار كردند، اما موفق شدند در اولين حضور ايران بار ديگر قدرتشان را به حريفانشان نشان دهند و به مرحله‌ي حذفي صعود كنند.

 

دوچرخه شماره ۸۴۲

«گِرِگ روثرفورد»، برنده‌ي مدال برنز  پرش طول/ عكس: فرانك فيفه، خبرگزاري فرانسه

 

دوچرخه شماره ۸۴۲

عكس: مهدي زارع، خبرگزاري مهر

 

16ساله است و جوان‌ترين يا به‌عبارتي نوجوان‌ترين ورزشكار كاروان ملي المپيك ايران. «آريا نسيمي‌شاد»، شناگر نوجوان ايران در اولين تجربه‌ي حضورش در رقابت‌هاي سخت و سنگين المپيك، نتيجه‌ي مطلوبي به‌دست نياورد و در گروهش آخر شد، اما هنوز سال‌هاي سال براي شركت در المپيك فرصت دارد و شايد در دوره‌هاي بعد نام او را بيش‌تر بشنويم.

 

دوچرخه شماره ۸۴۲

«كالوم اسكينر»، دوچرخه‌سوار انگليسي/ عكس: اريك فِفِربِرگ، خبرگزاري فرانسه

 

ركوردها هميشگي نيستند و هميشه رقابت‌هايي مثل المپيك، جايگاهي براي شكسته‌شدن ركوردهاست.

مثل تيم ملي دوچرخه‌سواري انگليس كه در اين دوره سه ركورد تازه در مسابقه‌هاي دوچرخه‌سواري المپيك

خلق كرد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۲

مسابقه‌ي نيمه‌نهايي/ عكس: فابريس كوفريني، خبرگزاري فرانسه

 

«مجتبي عابديني»، شمشيرباز 32ساله‌ي ايراني از اولين ورزشكارهايي بود كه تماشاگران ايراني را در سحرگاه بيدار نگه داشت و رقابت‌هاي جذابي را ارائه داد.

اما در نهايت با شكست در برابر «داريل هومر» آمريكايي از بازي فينال باز ماند. او در بازي رده‌بندي هم به «كيم‌ جونگ‌وان»، شمشيرباز كره‌ي جنوبي باخت و مدال برنز را هم از دست داد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۲

23 مدال طلاي «مايكل فلپس»/ عكس‌ها: آنتونيو اسكورزا، خبرگزاري فرانسه

 

اولين‌بار در 15سالگي به رقابت‌هاي المپيك 2000 سيدني قدم‌گذاشت و در رشته‌ي 200متر پروانه پنجم شد. اما از المپيك 2004 آتن به بعد، ديگر كسي نيست كه بازي‌هاي المپيك را پي‌گيري كند و او را نشناسد.

«مايكل فلپس»، شناگر بي‌نظير آمريكايي،  با پنج مدال طلا و دو نقره‌ي اين دوره‌اش، در مجموع چهار دوره‌ي المپيك، 23 مدال طلا، سه نقره و دو برنز و درمجموع 28 مدال به‌دست آورده كه ركوردي بي‌سابقه و دست‌نيافتني است.

نزديك‌ترين ركورد به او متعلق به «لاريسا لاتينيا»، زن ژيمناستيك‌كار اهل شوروي سابق است كه در فاصله‌ي سال هاي 1956 تا 1964 ميلادي، 9مدال طلا، پنج نقره و دو برنز به‌دست آورد.

کد خبر 343561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha