چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

اِلن لمبرت > ترجمه‌ی غزل فروزان: با پرهای صورتی درخشانشان که در زیر نور آفتاب نواحی استوایی می‌درخشند، با گردن و پاهای بلند برروی لانه‌هایشان استراحت می‌کنند.

دوچرخه شماره ۸۴۰

لانه‌های فلامینگوی آمریکایی، در آمريكاي جنوبي، در کنار تالاب آب‌شور منطقه‌ي حفاظت شده‌ي «ریا لاگارتوس» (RIA LAGARTOS) مکزیک قرار گرفته‌اند. این ناحیه مهم‌ترین منطقه‌ای است که هرسال اين فلامینگوها گرد هم می‌آيند تا هر يك خانواده‌ی جدید خود را تشکیل دهند.

اما متأسفانه مردم منطقه با جمع‌کردن تخم این پرندگان زیبا از لانه‌هایشان باعث تغییر در محیط‌زیستشان شده‌اند. در نتیجه دانشمندان و طرفداران محیط‌زیست تلاش‌های زیادی را شروع کرده‌اند تا از این پرندگان و محیط‌زیستشان محافظت کنند. این گروه «کودکان و جوجه‌ها» نام گرفته‌اند.

 

دوچرخه شماره ۸۴۰

 

  • گردآوری و نشانه‌گذاری

برای محافظت از فلامینگوهای این منطقه ، دانشمندان ابتدا بايد تا جایی که می‌توانند در موردشان اطلاعات جمع‌آوری کنند. در این راه بايد از حمایت افراد بومی نیز بهرمند شوند.

در واقع هرچه مردم منطقه بیش‌تر در باره‌ی این پرندگان بدانند، در حفظ محیط‌زیستشان بیش‌تر تلاش می‌کنند و برای این کار چه کسی بهتر از کودکان و نوجوانان؟

به همین دلیل این گروه در مدرسه‌های محلی همه‌چیز را درباره‌ی فلامینگوها به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهند و مشکلات محيط‌زيستی فلامينگوها را با آنان در ميان مي‌گذارند. این گروه حتی کودکان را به کمک دانشمندان می‌برند تا هر سال گروه جدیدی را از پرندگان جمع‌آوری کنند.

 

دوچرخه شماره ۸۴۰

 

دانشمندان، کودکان، زیست‌بانان و داوطلبان به‌صورت گروهی در لانه‌ي پرندگان به دنبال جوجه‌ها می‌گردند و آن‌ها را به‌طور موقتی جمع‌آوری و از آن‌ها پرستاری می‌کنند. صبح روز بعد جوجه‌ها  تک‌تک از محل نگه‌داری خارج می‌شوند و کودکان می‌بینند که دانشمندان با سرعت و دقت زياد، جوجه‌ها را معاینه و بررسی می‌کنند.

آن‌ها وزن و طول بال‌های پرندگان را اندازه‌ می‌گیرند و به پاهایشان یک نشانه وصل می‌کنند. این نشانه‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا در نوبت‌هاي بعدي بدانند هر پرنده به کجاها پرواز ‌كرده و میزان رشدش چه‌قدر بوده ‌است.

اگر یکی از پرنده‌ها خارج از محدوده پیدا شود، یابنده از روی نشانه‌ی فلزی می‌تواند اطلاعات هویتی پرنده را به مراکز تحقیق اطلاع دهد و اعلام كند که پرنده در کدام ایستگاه نشانه‌گذاری شده ‌است.

 

دوچرخه شماره ۸۴۰

 

  • رهاسازی

پس از این‌که جوجه‌ها معاینه، بررسی و نشانه‌گذاری شدند، کودکاني كه آموزش ديده‌اند چگونه یک جوجه‌ را به آرامی نگه‌‌دارند، آن‌ها را آزاد می‌سازند. رهاسازی جوجه‌ها علاوه بر احساس غرور، لبخند شادی را به لب کودکان می‌نشاند.

بعد از چند ساعت، کار روزانه تمام می‌شود و پرنده‌ها به زندگی عادی خود برمی‌گردند و البته مدتی بعد کل جمعیت فلامینگوها تالاب را ترک خواهند کرد. اما کار این گروه هنوز تمام نشده‌ است.

 آن‌ها در تمامی سال به این پرنده‌های زیبا کمک خواهند کرد. این گروه آموزش‌های لازم را به اهالی محل می‌دهند که حیوانات خود را از لانه‌های این پرندگان دور نگه دارند و حتی گاهی کمک کنند تا ساحل تالاب را براي پذيرايي دوباره از اين پرنده‌ها و برپايي جشنواره‌ي فلامينگوها تمیز کنند.

این جشنواره هیجان زیادی برای اهالی به همراه می‌آورد: راهپیمایی، بازی و مسابقه‌های مختلف برای کودکان و نمایش‌های متنوع برای خانواده‌ها، قسمتی از این جشنواره است. چرا که قرار است گروه جدیدی از جوجه‌ها نشانه‌گذاری شوند.

 

دوچرخه شماره ۸۴۰

 

دوچرخه شماره ۸۴۰

كودك با آرامش جوجه فلامينگويي را نگه داشته تا پژوهش‌گر نشانه‌ي فلزي را به پايش ببندد. اين نشانه شبيه كارت شناسايي پرنده است

عكس‌ها: كلوديو كانتر راس‌كوب

کد خبر 342420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha