چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه‌ترین کتاب هوشنگ کامکار، موزیسن و‌آهنگساز با عنوان کنترپوآن از سوی انتشارات افق به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش همشهری‌ آنلاین این کتاب را والتر پیستون، استاد موسیقی دانشگاه هاروارد نوشته و هوشنگ کامکار آن را برگردان فارسی کرده و ویراستاری آن راهم محسن عمادی انجام داده است.

کامکار در گفت وگویی با همشهری آنلاین ضمن اشاره به پیشینه کتاب‌هایی درباره کنترپوآن در ایران گفت: نخستین کتابی که درقملرو کنترپوآن در زبان فارسی منتشر شد کتاب کنترپوآن کنت کنان بود که با ترجمه دکتر هرمز فرهت در سال 1350 از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید که بعدها نیز منتشر نشد و عملا کمتر کسی توانست به آن دسترسی پیدا کند.

وی گفت: اکثر کتاب‌های موسیقی که ناشران آنها نهادهای دولتی هستند، رغبتی به چاپ مجدد این آثار ندارند و مولفان این آثار هم بیشتر به دنبال رتبه‌های دانشگا هی هستند تا ارتقای فهم موسیقایی که متاسفانه برخی از کتاب‌هایی که من هم ترجمه و برخی نهادهای دانشگاهی منتشرشان کرده بودند به دلیل عدم چاپ مجدد، هم اکنون کمتر به دست می‌آید درحالی که دانشجویان وعلاقه مندان جدی‌تر موسیقی به دنبال این آثارند.

کامکار یکی از کاربردهای اصلی این کتاب را کمک به استفاده از فن کنترپوآن برای موسیقی ایرانی ذکر کرد و گفت درسال‌های اخیر سعی کرده است از این فرم در موسیقی ایرانی با همان فواصل ربع پرده استفاده کند که خوشبختانه به خوبی جواب داده است.

گزارش همشهری‌آنلاین حاکیست که در این کتاب ضمن معرفی نویسنده و جایگاه علمی وی و نیز پیشگفتاری از هوشنگ کامکار در اهمیت این کتاب مباحثی چون: منحنی ملودی، ریتم ملودی، اصول هارمونیک، ریتم هارمونی،کنترپوآن دوبخشی، ساختمان موتیف،کنترپوآن سه بخشی،کنترپوآن بیش از سه بخش، کنترپوآن معکوس شدنی، کانن دوصدایی، دیگر انواع کانن و نتیجه گیری آمده است.

کتاب کنترپوآن در 11 فصل و 296 صفحه با قیمت 5500 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر 34234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز