فریبا خانی: هنر چیز دور از دسترسی نیست. می‌تواند خیلی نزدیک و خیلی ملموس باشد. فقط کافی است چشم‌هایت را باز کنی و به اطرافت خوب نگاه کنی.

نمايشگاه «تارهاي تاريخ» اين پيام را به من داد. به كوسن‌هاي خانه‌ي مادربزرگ دقيق شو، به نقش ساتن صورتي و آبي وسط لحاف‌هاي قديمي، به دوخت پارچه‌ها دقيق شو و به كلاف‌هاي رنگي كه مي‌توانند نقش گل و گياه و پرنده ايجاد كنند.

نمایشگاه گروهی نقاشی «تارهای تاریخ»، جمعه 25 تیرماه 95 در گالری پردیس ملت افتتاح  شد و تا 15 مرداد برپا بود.

استفاده از نقوش ايراني، تكنيك‌هاي دوخت و كلاژ‌هاي زيبا با پارچه و نخ، از ويژگي‌هاي اين نمايشگاه بود.

مهرنوش برادران، مسئول گالري پردیس ملت درباره‌ي اين نمايشگاه به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه اين‌طور توضيح مي‌دهد: «در اين نمايشگاه 65 اثر از 18 هنرمند به‌نمايش درآمده كه با استفاده از نقش‌هايي كه به شكل تاريخي و سنتي در زندگي ما هست خلق شده‌اند.

برخي از هنرمنداني كه در اين نمايشگاه هستند، در نمايشگاه‌ ديگري هم به نام «هم‌دوخته‌ها» حضور داشتند.» او در پاسخ به اين سؤال كه هنرمندان اين مجموعه عضو گروه خاصي هستند كه بيش‌تر با بافت و دوخت و پارچه كار مي‌كنند، پاسخ مي‌دهد:

«نه، من كارهايشان را مي‌شناختم و از آن‌ها دعوت كردم كه در اين نمايشگاه هم شركت كنند. در واقع عنصر مشتركي كه در بين همه‌ي ‌آن‌هاست، پيوند و ارتباط بديعي است كه با ريشه‌هاي تاريخي و سنتي كشور دارند.»

مهرنوش برادران درباره‌ي اين كه  ارتباط خاصي بين خانم‌ها و استفاده از تكنيك‌هاي دوخت وجود دارد، مي‌گويد: «قطعاً اكثر هنرمندان شركت‌كننده در اين نمايشگاه خانم هستند و فقط دو هنرمند آقا در اين نمايشگاه حضور دارند.

حس زنانگي، هم در دوخت و هم در پارچه‌ها هست. بعضي از اين هنرمندان نگاه «پريميتيوْ» (هنر بدوي) دارند. باغ‌هاي نخي پرنده و شكل ساده‌ي نقوش را مي‌توان در بعضي از آثار ديد.

البته برخي آثار هم كاملاً انتزاعي هستند. بعضي از اين هنرمندان متولد گيلان هستند و از فرهنگ و ويژگي‌هاي منطقه‌ي گيلان استفاده كرده‌اند كه اين نقطه‌ي مشترك آن‌هاست.»

او درباره‌ي مخاطب نوجوان و اين نمايشگاه مي‌گويد: «من احساس مي‌كنم  اين نمايشگاه از هر قشري مخاطب دارد. در اين نمايشگاه هم كار كلاژ ديده مي‌شود و هم تكينيك‌هاي ديگر. رنگ‌هاي خيلي زنده در اين نمايشگاه داريم. اين كارها ارتباط خيلي نزديكي با زندگي ما دارد و ما درهرخانه‌اي ممكن است اين نقوش را ببينيم و اتفاقاً نوجوانان به‌خوبي مي‌توانند با اين آثار ارتباط برقرار كنند.»

او مي‌گويد: «به نوجوانان توصيه مي‌كنم كه حتماً نمايشگاه‌هاي هنري را از دست ندهند. ديدن آثار خوب، بر تربيت چشم يك كودك و نوجوان تأثير مي‌گذارد و او را با سبك‌ها و تكنيك‌هاي گوناگون هنري آشنا مي‌كند و امكانات هنر را به نوعي به او متذكر مي‌شود.»

 

دوچرخه شماره ۸۳۹

اثر روح‌الله طامهري

 

دوچرخه شماره ۸۳۹

اثر نگين ناصراني

 

دوچرخه شماره ۸۳۹

اثر سپيده سحر

 

دوچرخه شماره ۸۳۹

اثر تاج‌سر جعفري

 

دوچرخه شماره ۸۳۹

عكس‌هاي نمايشگاه: محمود اعتمادي

کد خبر 341441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha