چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

اصغر بادپر: تابستان فصل خوابیدن در مقابل باد خنک کولر نیست. فصل خوردن فست‌فود و چاق‌شدن نیست. خب، البته این یک انتخاب است که نخواهیم کلاس تابستانی برویم و در خانه استراحت کنیم.

اما این که مراقب سلامتی خودمان باشیم و به ورزش اهمیت بدهیم دیگر چندان انتخاب نیست، با بي‌تجربگي‌هاي زندگي جديد، يك نیاز است.

راه‌های زیادی برای ورزش‌کردن وجود دارد. یکی از آن‌ها ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی تابستانی است. این‌روزها در اغلب فرهنگ‌سراها و باشگاه‌های ورزشی دولتی و خصوصی، به‌صورت تخصصی رشته‌های مختلف ورزشی آموزش داده مي‌شود و مخاطبان نوجوان بسیاری دارند.

در بازدید از یکی از این باشگاه‌های ورزشی متوجه شدیم که امسال شمار بسیاری از نوجوانان در رشته‌ی ورزشی والیبال ثبت‌نام کرده‌اند.

پرهام، یکی از این نوجوانان است كه پس از موفقیت‌ والیبالیست‌های تیم ملی کشورمان و صعود آن‌ها به المپیک، به این رشته علاقه‌مند شده است.

محمد، دوست او هم به دلیل علاقه به یکی از والیبالیست‌های تیم ملی، مصمم به یادگیری والیبال شده و حالا پورمحمدی، مربی او در اين زمينه می‌گوید: «مهم نیست که به چه دلیل نوجوانان به ورزش روي می‌آورند، مهم این است که وقتی می‌آیند با پشتکار و جدیت ادامه بدهند و اصولی ورزش کنند.»

حالا هر‌روز در چند نوبت نوجوانان زیادی با لباس‌های ورزشی مختلف از پله‌های این باشگاه بالا می‌روند و در کلاس‌های ورزشی مثل والیبال، بدمینتون و تکواندو شرکت می‌کنند.

***

دوچرخه شماره ۸۳۷

 

راه‌های دیگری هم برای ورزش‌کردن وجود دارد. مي‌توان مثل کسانی که به پارک‌ها می‌روند، با وسایل ورزشی نصب‌شده در آن‌جا ورزش كرد. يا مثل کسانی که گل‌کوچک بازی می‌کنند يا به درخت‌ها تور می‌بندند و والیبال بازی می‌کنند، يا در بوستان‌ها دوچرخه‌سواری می‌کنند یا می‌دوند و نرمش می‌کنند، به ورزش پرداخت.

کارشناسان ورزشی معتقدند که این افراد باید مراقب نوع ورزش‌کردن خود باشند و اصولاً طریقه‌ی ورزش‌کردن در فصل گرم تابستان بسیار بااهمیت است، چون ورزش‌کردن در هوای گرم باعث از دست رفتن بخش زیادی از آب و املاح بدن می‌شود.

به‌خصوص ورزش‌کردن در هنگام ظهر و زمانی که آفتاب مستقیم به زمین می‌تابد، صحیح نیست و بهترین زمان ورزش، صبح زود یا بعد از ظهر است.

کارشناسان ورزشی توصیه می‌کنند که در فصل گرما، تمرین‌های هوازی مناسب‌ترند، چون با رساندن اکسیژن به بدن، ميزان اکسیژن خون را افزایش می‌دهند.

پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا از ورزش‌های هوازی هستند و به تناسب اندام هم کمک می‌کنند. ضمن این که نوجوانان نیاز به پیاده‌روی دارند و بهتر است پیاده‌روی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های روزانه‌شان باشد.

بنابراین اگر تصمیم گرفتید که از امروز ورزش کنید و یا اگر از ابتدای تابستان ورزش را شروع کرده‌اید، سعی کنید روزی نیم ساعت و یا حداقل سه تا چهار بار در هفته ورزش کنید، چون یک برنامه‌ي ورزشی مفید باید دایمی باشد.

از سوی دیگر ورزش در بیرون از خانه و زیر نور آفتاب، موجب بالا بردن روحیه می‌شود، هر چند نباید فراموش کنید گرمای زیاد هم موجب کلافه شدن می‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۳۷

 

بنابه‌گفته‌ي پزشکان گرما بر فیزیولوژی بدن تأثیر می‌گذارد و خطر گرمازدگی را افزایش می‌دهد. پزشکان مي‌گويند در بدن یک فرد سالم، محدوده‌ي دمای مرکزی بدن بین 36/1 تا 37/8 درجه‌ی سانتی‌گراد است و انسان با دمای بدن بیش از 40 درجه‌ی سانتی‌گراد زمان زیادی نمی‌تواند دوام بیاورد، چون در دمای 45 درجه‌ي سانتی‌گراد، پروتئین‌های بدن تخریب می‌شوند.

افزایش دمای بدن می‌تواند به دلیل منابع درونی مثل فعالیت‌های عضلانی و متابولیسم و یا منابع بیرونی مثل گرمای محیط رخ دهد. بنابراین انتخاب ساعت مناسب برای ورزش‌کردن در تابستان، بسیار مهم است.

و در آخر، هنگام ورزش در تابستان از کرم ضدآفتاب، استفاده کنید. مهم نیست چه زمانی از روز باشد، چون کرم ضدآفتاب از شما در برابر اشعه‌های ماورای بنفش خورشید که بیش‌ترین لطمه را به پوست وارد می‌سازند، محافظت خواهد کرد.

 

  • تغذیه‌ي ورزشی

 ورزش‌کردن از هر نوعی که باشد نیاز به تغذیه‌ی مناسب هم دارد. به‌خصوص نوشیدن آب و مایعات در هنگام ورزش مهم است. بنابراین در زمان ورزش بطری آب و مایعات را از خودتان دور نکنید، برای استفاده از مایعات هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد.

از سوی دیگر، مصرف مواد غذایی مغذی خصوصاً شیر، ماست و کره مهم است و به همان اندازه که لازم است از خرید نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید، لازم است میزان مصرف سبزیجات را افزایش دهید.

البته در رابطه با تغذیه‌ی ورزشی لازم است با یک کارشناس تغذیه مشورت کنید و براساس قد و وزن و البته نوع ورزش مورد علاقه‌تان، دستور غذایی بگیرید.

 

دوچرخه شماره ۸۳۷

کد خبر 339885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha