شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ۹۰ سال قبل در چنین روزی ، ۱۹ تیرماه ۱۳۰۵ روزنامه اطلاعات نخستین شماره‌اش را بر پیشخوان مطبوعات قرار داد.

سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به این روز نوشته‌است: روزنامه اطلاعات نخستین نشریه یومیه و كهن‌ترین روزنامه ایران است كه بعد از گذشت ۹۰ سال نیز چاپ آن ادامه دارد و مدیر مسول این روزنامه سید محمود دعایی است.

متن سخنان سید محمود دعایی در مراسم افطاری رئیس جمهور

روزنامه اطلاعات تا چند سال قبل روزنامه عصر بود و نخستین شماره آن نیز شامگاه روز یكشنبه19 تیر 1305 در تهران برای نخستین بار چاپ شد.
نخستین بار در اتاق ساختمانی در خیابان علاءالدوله(فردوسی امروزی)، دفتری با نام دفتر اطلاعات توسط عباس مسعودی برپا شد كه كارش تهیه و تنظیم خبرهای سیاسی و حوادث روز، برای نشریه‌های گوناگون آن دوران بود.

سه سال بعد از تاسیس دفتر اطلاعات، سرپرست آن از وزارت معارف خواستار دریافت امتیاز تاسیس روزنامه شد.
انتشار اطلاعات در آغاز فقط دو صفحه را دربرمی‌گرفت و تیراژ آن ۵۰۰ نسخه بود؛ اعضای كادر آن نیز به جز سرپرست و مدیر روزنامه، فقط دو نفر بودند. اما به تدریج این مركز گسترش یافت و با گذشت زمان، محدوده كارش از انتشار یك روزنامه بسیار فراتر رفت تا آن حد كه به صورت یكی از بزرگ‌ترین موسسه‌های فرهنگی خاورمیانه درآمد.

این روزنامه امروز به عنوان نخستین مبتكر توزیع روزانه از طریق پست در محل مورد نظر مشترك و در كوتاه‌ترین زمان ممكن شناخته می‌شود كه با بیش از ۷۵۰ نمایندگی، اطلاعات را تا دورترین نقاط ایران، توزیع می‌كنند.

همچنین در کنار‌ آن انتشاراتی فعال دارد و برخی نشریات و مجلات در حوزه‌های مختلف فکری و فرهنگی و ورزشی را نیز به صورت هفته‌نامه و ماهنامه و فصلنامه منتشر می‌کند.

مدیر مسئول کنونی روزنامه اطلاعات حجت‌الاسلام محمود دعایی است که از ابتدای انقلاب و با حکم امام خمینی(ره)به این سمت انتخاب شد که تا کنون نیز در این سمت ادامه فعالیت می‌دهد.

کد خبر 339335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha