همشهری آنلاین: همزمان با اظهارنظرهای متفاوت مقام های روسیه و ترکیه در باره متن نامه رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور به ولادیمیر پوتین همتای روس خود مبنی بر عذرخواهی قطعی یا فقط ابراز تاسف و تسلیت برای ساقط کردن یک بمب افکن روسی در سوم آذرماه سال ۹۴، مقام های بلندپایه روسیه تاکنون واکنش سردی نسبت به آن نشان داده اند.

واکنش سرد مقام های بلندپایه روسیه به نامه اردوغان

به گزارش ایرنا، در حالیکه رسانه های ترکیه به نقل از بینالی ایلدریم نخست وزیر این کشور اعلام کرده بودند در نامه فقط ابراز تسلیت و تاسف شده و پرداخت خسارت برای بمب افکن روسی نیز مطرح نیست، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز سه شنبه در واکنش به این مساله، اعلام کرد: اردوغان در نامه خود از واژه بخشش استفاده کرده است که در برگیرنده عذرخواهی است و براساس متن نامه تسلیم شده به کرملین، امکان برداشت دوگانه وجود ندارد.

از سوی دیگر، نامه اردوغان در روسیه با واکنش سرد و انتقاد آمیز مواجه شده است و در تازه ترین واکنش، سرگئی ناریشکین رئیس مجلس دوما گفت: تاخیر دستگاه حکومت ترکیه در عذرخواهی از روسیه ناخردمندانه و غیرمنطقی است.

وی افزود: هر چند ارسال نامه گامی مثبت است، ولی اینکه چنین گامی بلافاصله پس از سرنگونی هواپیما و ارتکاب جنایت علیه نظامیان روس (کشته شدن خلبان و یک سرباز نیروی هوابرد روسی در سوریه) در سال گذشته برداشته نشد، عجیب و غیرمنطقی است.

ناریشکین اظهار کرد:برای این اقدام چند انگیزه می تواند وجود داشته باشد که نخست پذیرش واقعیت از سوی آنکارا است و و همچنین احتمال دارد این تصمیم را بر اثر فشار بیرونی گرفته باشد.

وی در مورد نامه حاوی عذرخواهی رئیس جمهوری ترکیه به رئیس جمهوری روسیه گفت: این نامه را می توان به عنوان پشیمانی طرف ترک تعبیر کرد، اما ارزیابی صداقت نویسنده دشوار است.

والنتینا ماتوویینکو رییس شورای فدراسیون روسیه دیگر مقام بلندپایه این کشور است که در واکنش به نامه رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: روابط دو جانبه پس از واقعه ساقط شدن هواپیمای نظامی روسیه شاهد کاهش سطح در عرصه های مختلف بوده و اعتماد سابق دیگر وجود ندارد.

رییس شورای فدراسیون روسیه گفت: نامه عذرخواهی اردوغان تا حدودی دیر ارسال شد، زیرا در این مدت (هفت ماه) پدیده های منفی در روابط دوجانبه شکل گرفته، ولی چیزی که مربوط به عذرخواهی می شود، این است که اقدام دیرهنگام بهتر از انجام ندادن آن است.

پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرده است: اردوغان کار بسیار مهمی برای بهبود روابط دو کشور انجام داده است، اما این مساله را در چند روز نمی توان حل کرد.

از سوم آذر ماه 94 که جنگنده های ترکیه ای بمب افکن روسی را در حریم هوایی سوریه با موشک ساقط کردند و خلبان آن نیز هنگام فرود با چتر نجات نزدیک مرز ترکیه از سوی تروریست ها کشته شد، روابط مسکو و آنکارا به شدت تیره شد و روسیه پس از وضع تحریم های گسترده اقتصادی، تمامی درخواست های عادی سازی روابط را رد کرد.

روسیه در واکنش به این اقدام، افزون بر لغو دیدار سران و همچنین نشست راهبردی با حضور وزیران خارجه دو کشور برای رساندن ارزش روابط اقتصادی از 30 میلیار دلار سال 2014 به 100 میلیارد دلار تا سال 2025، تحریم هایی سخت از جمله لغو نظام سفر اتباع دو کشور بدون روادید، تحریم های گسترده محصولات غذایی، کشاورزی و باغی را علیه ترکیه اعمال کرد که براساس برخی گزارش ها می توانست ارزش روابط اقتصادی دوجانبه را به کمتر از 15 میلیارد دلار برساند و فشار زیادی به در آمد ارزی ترکیه وارد کند.

اکنون انتظار می رود با گذشت زمان مواضع دو کشور در باره روابط دوجانبه و بازگشت گام به گام همکاری ها به سطح سابق روشن تر شود و مهم ترین آن نیز برنامه مذاکرات تلفنی سران دو کشور است که قرار است روز چهارشنبه صورت گیرد.

کد خبر 338589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha