چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

«اتخاذ مأوی»، «بشینید»، «God help us، kaçın»؛ شامگاه سه‌شنبه سومین فرودگاه شلوغ اروپا با همه نیروهای امنیتی و پلیس‌های مسلحش دیگر جای امنی برای کسانی که می‌خواستند استانبول را ترک کنند، نبود و در میان تیراندازی و حداقل ۳‌انفجار انتحاری، این فریادها به زبان‌های مختلف و صدای گریه مسافران وحشت‌زده بود که همه جا شنیده می‌شد.

ترکیه

تركيه در طول يك سال گذشته حملات و انفجارهاي مختلفي را حتي در قلب گردشگري استانبول به‌خود ديده است اما شايد كسي فكرش را نمي‌كرد كه فرودگاه بين‌المللي آتاتورك با آن همه رفت‌وآمد، شاهد مرگبارترين حمله به فرودگاه‌هاي اروپايي در سال‌هاي اخير باشد.

مسافران وحشت‌زده كف خونين فرودگاه، ميان شيشه‌هاي خرد شده و دودي كه سالن فرودگاه را فرا گرفته بود، حتي از چمدان‌هايشان براي پناه گرفتن استفاده مي‌كردند تا شايد بتوانند از اين مهلكه به‌سلامت فرار كنند. براساس آخرين گزارش‌ها اما حداقل 41نفر با از دست دادن جانشان به هواپيما و خانواده‌هايشان نرسيدند و 239نفر ديگر هم راهي بيمارستان شدند. از ميان 41كشته اين حملات تاكنون مشخص شده كه حداقل 13نفر از اتباع خارجي هستند.

آنچه كه تاكنون به‌صورت رسمي اعلام شده اين است كه 3عامل انتحاري اين حمله تروريستي، خيلي راحت با تاكسي خودشان را به فرودگاه رسانده‌اند و در ورودي فرودگاه و قبل از بخش كنترل اشعه‌ايكس با مسلسل‌هايشان مردم را به رگبار بسته‌ و بعد هم كمربندهاي انتحاري خود را در 3نقطه مختلف منفجر كرده‌اند. براساس گزارش‌هاي منتشرشده يكي از انفجارها در طبقه همكف (پروازهاي ورودي)، انفجار دوم در طبقه اول(پروازهاي خروجي) و انفجار سوم در محل پارك خودروها صورت گرفته است. هر سه عامل اين حملات كشته شده‌اند.

حتي يكي از عوامل انتحاري زماني كه از سوي پليس زخمي شد و روي زمين افتاد هم ضامن جليقه انفجاري خودش را كشيد تا شايد بتواند افراد بيشتري را بكشد. مقام‌هاي تركيه براساس بررسي‌هاي اوليه اعلام كرده‌اند كه مهاجمان اين حمله احتمالا از گروه تروريستي داعش و با مليت خارجي بوده‌اند. بنعالي ييلديريم، نخست‌وزير تركيه بدون اشاره به هويت عاملان انتحاري به‌صورت رسمي اعلام كرده كه شواهد نشان مي‌دهد داعش پشت اين حمله بوده است. در همه حملاتي كه در دوره اخير در تركيه صورت گرفته مقام‌هاي تركيه داعش يا پ‌ك‌ك را مسئول دانسته‌اند. به گفته كارشناسان امنيتي، خصوصيات حمله به فرودگاه استانبول شباهت بسياري به حمله فرودگاه بروكسل در ‌ماه مارس دارد كه در جريان آن، 16نفر كشته شدند.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه، اين حمله را وحشيانه توصيف كرده و گفته است كه كشتار مردم در ‌ماه رمضان نشان مي‌دهد كه عاملان چنين اقداماتي به هيچ دين و ارزشي پايبند نيستند. او با تأكيد بر مبارزه با گروه‌هاي مسلح گفت: بمبي كه امروز در استانبول منفجر شد مي‌تواند در هر فرودگاهي در هر شهري از جهان منفجر شود. مقام‌هاي تركيه يك روز عزاي عمومي در اين كشور اعلام كرده‌اند. پروازهاي فرودگاه استانبول كه براي ساعت‌ها متوقف شده بود، صبح روز گذشته بار ديگر از سر گرفته شد اما گزارش‌ها از كنسل‌شدن حداقل يك‌سوم پروازها خبر مي‌دهد.

  • محكوميت جهاني؛ ترسي كه باقي مي‌ماند

مقام‌هاي كرملين اعلام كرده‌اند كه ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در تماس تلفني با رجب طيب اردوغان، همتاي تركيه‌اي خود مراتب تأسفش را از اين حمله تروريستي اعلام كرده است. بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل متحد هم اين حمله را محكوم كرد. سخنگوي بان‌كي‌مون گفت:‌ دبيركل عميق‌ترين مراتب همدردي خود را با خانواده‌هاي قربانيان و دولت و مردم تركيه ابراز مي‌كند و آرزوي بهبودي سريع زخمي‌ها را دارد.

جان كري، وزير خارجه آمريكا هم اين حمله را اقدامي از سر نااميدي در مواجهه با يك شكست ناميد و گفت: شما مي‌توانيد در فرودگاه‌ها بمب بگذاريد، مي‌توانيد خودتان را منفجر كنيد، اين يك تراژدي است اما اين يك اقدام از سرنااميدي است چرا كه مي‌دانيد شكست خورده‌ايد. از آنجايي كه مي‌دانيد عمرتان به سر آمده، سعي داريد تا به ديگران آسيب بزنيد.

چارلز ميشل، نخست‌وزير بلژيك كه پايتخت آن در ‌ماه مارس هدف حمله قرار گرفت، از داخل جلسه سران اتحاديه اروپا در بروكسل در توييتر نوشت:‌ فكرمان پيش قربانيان حملات فرودگاه استانبول است. ما اين اعمال بي‌رحمانه خشن را محكوم مي‌كنيم. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان نيز با محكوم‌كردن اين حادثه گفت: مي‌خواهم اعلام كنم كه با تمام مردم تركيه در مبارزه با ترور همصدا هستيم و از يكديگر حمايت مي‌كنيم.

نخست‌وزيران ايتاليا، فرانسه و وزير خارجه انگليس نيز در پيام‌هايي اين حادثه را تسليت گفتند. همه اين تسليت‌ها و محكوميت‌ها اما نمي‌تواند ترس و نگراني مردم جهان را كم كند. با حمله به فرودگاه آتاتورك حالا تدابير امنيتي در كشورهاي مختلف افزايش پيدا كرده اما از اروپا تا آسيا و خاورميانه حالا خيلي‌ها در هر نقطه شلوغ و پرازدحامي نگران حضور تروريست‌ها و حملات انتحاري هستند.

کد خبر 338627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha