چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

«۱۹کشته و بیش از ۱۰۰مصدوم.» این نتیجه ۳حادثه هولناکی بود که ۳ اتوبوس مسافربری به فاصله چند ساعت از هم در جاده‌های کشور رقم زدند.

سقوط اتوبوس

مسافران 2دستگاه از اين اتوبوس‌ها سربازاني بودند كه در شوق پايان يافتن دوره آموزشي و رفتن به مرخصي چندروزه، راهي خانه‌هايشان بودند اما اتوبوس آنها هرگز به مقصد نرسيد.عصر سه‌شنبه 5دستگاه اتوبوس از يكي از ترمينال‌هاي مسافربري كرمان راهي پادگان05 شدند تا سربازاني را كه قرار بود براي مرخصي راهي خانه‌هايشان شوند، به مقصد برسانند. تمامي اين سربازان فوق‌ديپلم و ليسانس وظيفه بودند كه دوره آموزشي را به پايان رسانده و حالا براي رفتن به مرخصي آن هم تا دهم تيرماه لحظه‌شماري مي‌كردند.

مقصد سربازان استان‌هاي فارس و خوزستان بود. عده‌اي اهل اهواز بودند و برخي ساكن شهرهاي شيراز، كازرون، مرودشت، فسا و... اتوبوس‌ها پس از رسيدن به پادگان شروع به سواركردن سربازان كردند و هر اتوبوسي كه پر مي‌شد به طرف مقصد به‌راه مي‌افتاد غافل از اينكه حادثه‌اي هولناك در كمين آنها بود.

  • سقوط به دره مرگ

ساعت از يك نيمه‌شب گذشته بود. اتوبوس با سرعت زياد جاده پرپيچ‌وخم سيرجان به سمت ني‌ريز را طي مي‌كرد. بيشتر سربازان در خواب بودند كه حدود ساعت1:20 صداي فريادهاي شاگرد راننده فضاي اتوبوس را پر كرد.يكي از مسافران كه از اين حادثه جان سالم به در برده است، مي‌گويد: شاگرد راننده مدام مي‌گفت «ياالله، ياالله». او فريادزنان از ما خواست كه وسط اتوبوس جمع شويم. انگار ترمز بريده بود يا اينكه فرمان كار نمي‌كرد. ماشين با سرعت 110كيلومتر بر ساعت حركت مي‌كرد. يعني از همان زماني كه از پادگان به‌راه افتاديم راننده كمتر از 110تا نمي‌رفت. همه ما وحشت كرده بوديم. در همين هنگام اتوبوس از جاده خارج شد و حادثه هولناكي رخ داد.

نرسيده به ني‌ريز و جايي در مسير پروپيچ و خم جاده سيرجان - ني‌ريز كه عمق دره در آن به 20متر مي‌رسيد، اتوبوس مسافربري به اعماق دره سقوط كرد. اين حادثه در چشم بر هم زدني رخ داد و وقتي نيروهاي امدادي در جريان ماجرا قرار گرفتند و خود را به محل حادثه رساندند، عده زيادي از سربازان جانشان را از دست داده بودند.

يكي از مصدومان حادثه مي‌گويد: وقتي اتوبوس به دره سقوط كرد، از داخل آن به بيرون پرت شدم و روي تلي از خاك فرود آمدم. همه بدنم درد مي‌كرد. چيزي از اتوبوس باقي نمانده بود. صداي ناله و فرياد بقيه مسافران را مي‌شنيدم. هر طوري بود، به‌صورت سينه‌خيز از دره بالا آمدم و خودم را به كنار جاده رساندم و همانجا بود كه بيهوش شدم. وقتي چشم را باز كردم، داخل بيمارستان بودم.

  • مسافران قاچاق

همه مسافران اتوبوس حادثه‌ديده سرباز نبودند؛ چراكه وقتي امدادگران به محل حادثه رسيدند معلوم شد كه مهاجران غيرقانوني نيز داخل اتوبوس بودند. به گفته سربازاني كه از اين حادثه جان سالم به دربرده بودند، راننده اتوبوس و شاگردش كه اهل سيستان و بلوچستان بودند در بين راه چندبار توقف كردند و چند مهاجر غيرقانوني را به همراه كالاهاي قاچاق در داخل جعبه اتوبوس جاسازي كردند تا آنها را به شيراز انتقال دهند. اين در حالي بود كه امدادگران در ميان مجروحان با 2مهاجر افغان روبه‌رو شدند و گفته مي‌شود كه 2نفر از قربانيان حادثه نيز از مهاجران غيرقانوني پاكستاني بوده‌اند.

  • 19كشته

امدادگران با حضور در محل حادثه دست به‌كار شدند و مجروحان را يكي پس از ديگري از دل دره بيرون كشيدند تا به بيمارستان منتقل كنند. خالدي، سخنگوي اورژانس كشور مي‌گويد: در مجموع فوتي و مصدوم در اين حادثه ۵۶نفر بودند كه ۲۲ نفر از مصدومان به بيمارستان رجايي شيراز، ۱۲ نفر به بيمارستان استهبان و مابقي به بيمارستان شهداي ني‌ريز منتقل شدند. به گفته وي، 16نفر از مسافران در همان صحنه حادثه فوت كردند و 3نفر نيز پس از انتقال به بيمارستان جان باختند و درمجموع 19نفر در اين حادثه جانشان را از دست دادند. در همين حال فرمانده پليس راه كشور نيز گفت: بررسي كارشناسان نشان مي‌دهد كه كافي نبودن مهارت راننده در كنترل وسيله نقليه و همچنين عدم‌نصب حفاظ در قوس راه باعث وقوع اين حادثه شده است.

  • دومين حادثه

حدود يك ساعت از سقوط اتوبوس حامل سربازان به دره گذشته بود كه يكي ديگر از اتوبوس‌ها نيز دچار سرنوشتي مشابه شد. تمامي مسافران اين اتوبوس سربازان اهل خوزستان بودند كه قرار بود ابتدا به شيراز و از آنجا به اهواز بروند. اتوبوس آنها اما در محور شيراز به سروستان از مسير خارج و ناگهان واژگون شد.

سخنگوي اورژانس كشور مي‌گويد: در اين حادثه 47نفر مصدوم شدند كه تمامي آنها سرباز بودند. مصدومان با حضور امدادگران به مراكز درماني در شيراز انتقال يافتند كه 29نفر از آنها آسيب جزئي ديده بودند. اما يكي از سربازان متأسفانه دستش قطع شد و خوشبختانه اين حادثه فوتي نداشت. به گفته فرمانده پليس راه كشور در اين حادثه خستگي و خواب‌آلودگي راننده به‌عنوان علت حادثه تشخيص داده شده است.

  • باز هم واژگوني

چند ساعت قبل از حوادثي كه براي 2 اتوبوس حامل سربازان رخ داد، امدادگران اورژانس راهي يك ماموريت مشابه شده بودند. رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي كاشان گفت: اتوبوس كه شامگاه سه‌شنبه در مسير كاشان- اصفهان در حركت بود، پس از خارج‌شدن از مسير واژگون شد كه در اين حادثه ۳۶ نفر مصدوم شدند. سيدمحمدحسين مكي ادامه داد: اين حادثه در اتوبان كاشان-نطنز حوالي روستاي خرمدشت رخ داد و امدادگران اورژانس با حضور در محل، مجروحان را به مراكز درماني منتقل كردند. به گفته وي، بسياري از مصدومان با شكستگي اندام‌هاي مختلف بدن روبه‌رو شده بودند كه براي درمان به بيمارستان شهيد بهشتي كاشان انتقال يافتند. به گزارش تسنيم، تركيدگي لاستيك و انحراف به حاشيه خاكي جاده، دليل واژگوني اين اتوبوس بوده است.

کد خبر 337989

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha