قطع یارانه پردرآمدها و حقوق‌های نجومی مدیران دو موضوعی بود که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در یک برنامه تلویزیونی به تشریح آن پرداخت.

نوبخت

نوبخت پنجشنبه‌شب در گفت‌وگوي ويژه خبري صدا و سيما گفت كه دولت قانون حذف يارانه 24ميليون پردرآمد را اجرا مي‌كند و در سوي ديگر هم بحث تعيين حقوق و پاداش كاركنان دولت و حتي شركت‌هاي دولتي و بانك‌ها هم دقيق مي‌شود. نوبخت در شرايطي از اجراي قانون حذف 24ميليون پردرآمد سخن گفت كه پيش‌تر و در جريان تصويب اين قانون در مجلس به‌شدت با آن مخالفت كرد. موضع‌گيري درباره حذف يارانه پردرآمدها در دولت دهم ماجراي پرفرازونشيب دارد.

ماجرايي كه با قطع بي‌سروصداي يارانه برخي افراد آغاز شد و بعد از افشاي اين خبر توسط رسانه‌ها توسط سخنگوي دولت ابتدا تكذيب و سپس تأييد شد. روند حذف يارانه افراد به‌صورت ماهانه و تاكيد دولتي‌ها بر عدم توانايي براي پرداخت يارانه‌ها به‌صورت فعلي تا جايي پيش رفت كه حتي يكي از وزرا يارانه‌ها را مصيبت عظمي خواند، اما بعد از تصويب مجلس براي قطع يارانه‌ها دولتي‌ها به مخالفان حذف تبديل شدند و اعلام كردند كه با نظر مجلس در اين‌باره مخالف هستند.

نمايندگان مجلس هم دولت را متهم كردند كه در اين زمينه در جلسات داخلي موافقت ‌كرده اما در پشت تريبون‌ها جور ديگري وانمود مي‌كند. با اين حال اظهارنظر جديد سخنگوي دولت درباره عمل به قانون را بايد نقطه عطفي در اين ماجراي پرفرازونشيب دانست.

اما نوبخت در برنامه تلويزيوني اعلام كرد: آن مواردي را كه مجلس در قالب حذف ۲۴ميليون نفر افراد پردرآمد مطرح كرد در دستور كار ماست و ۳ ميليون نفري كه يارانه آنان حذف شد، جزو آن بود.سخنگوي دولت با اشاره به اينكه طبق اين قانون دولت اجازه تشخيص نيازمند را دارد، افزود: سالانه حدود ۴۲هزارميليارد تومان و هر‌ماه ۳هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان يارانه پرداخت مي‌كنيم كه رقم سنگيني است. وي با تأكيد بر اينكه دولت نمي‌تواند از سفره مردم بزند و از پول آن استفاده كند، گفت: اجازه نداريم يارانه نيازمندان را حذف كنيم.

اما ‌دولت يارانه هركسي را كه تشخيص دهد درآمد بالايي دارد و مستحق اين دريافت نيست قطع مي‌كند. وي با اعلام اينكه قانون افراد ثروتمند را كساني دانسته كه درآمد بالاي ۳۵ ميليون تومان در سال دارند، افزود: افرادي كه اين درآمد را دارند اما در شهرهاي بزرگ مانند تهران زندگي مي‌كنند و دانشجو دارند و مستأجر هستند نمي‌توان ثروتمند قلمداد كرد.

  • ماجراي حقوق‌هاي نجومي مديران دولتي

پيامدهاي مناقشه حقوق‌هاي 50 تا 80ميليون توماني برخي مديران بيمه مركزي و بانك‌هاي دولتي در حالي ادامه دارد كه رئيس سازمان مديريت در اين برنامه تلويزيوني اعلام كرد: اگر حداقل حقوق را ۹۰۰ هزار تومان درنظر بگيريم حداكثر حقوق كارمندان دولت 7برابر آن يعني حدود ۶ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان مي‌شود. هيأت وزيران هم برخي ضوابط كلي را در دستور كار دارد كه يكشنبه به تصويب مي‌رسد. به‌گفته نوبخت، اين مصوبه همه جزئيات ازجمله حداقل و حداكثر حقوق را تعيين مي‌كند و حتي شركت‌هاي دولتي و بانك‌ها را هم شامل مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه امسال ضابطه‌مند‌تر هستيم و نظارتمان دقيق‌تر است، افزود: شوراي حقوق و دستمزد را در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي براي هرگونه تغيير در ارقام حقوق فعال كرديم و در آنجا هيچ واحد و بانك دولتي، اجازه افزايش و تغيير حقوق را ندارد به جز اينكه از شوراي حقوق و دستمزد طبق قانون، مجوز بگيرد. وي درباره فيش‌هاي حقوقي ده‌هاميليوني مديران بيمه كه اخيرا جنجالي شد، گفت: اين موارد خاص براي ۳ تا ۴ مدير بود با اين برداشت كه مي‌توانند از فوق‌العاده شغل استفاده كنند و آن را در سنوات خود بياورند. اين نوع تفسير‌ها طبق قانون، ‌اصلاح شد و اكنون محدوده حقوق كاركنان دولت براي همه دستگاه‌ها مشخص است. نوبخت اضافه كرد: ضوابط را هم با جزئيات مشخص كرديم تا كسي نتواند از تفسير قانوني به نفع افزايش حقوق غيرمنصفانه و غيرعادلانه استفاده كند.

  • برنامه دولت براي استخدام 35 هزار نفر و مخالفت با بنزين دو نرخي

نوبخت همچنين اعلام كرد كه امسال 35هزار نفر كارمند جديد در وزارتخانه‌هاي بهداشت و آموزش و پرورش و همچنين قوه قضائيه استخدام خواهند شد. سخنگوي دولت درباره دونرخي كردن بنزين اعلام كرد، دولت اساسا دو نرخي بودن را در يك شرايط اقتصاد سالم، فسادآور مي‌داند و با دونرخي كردن بنزين مخالف است. گفتني است پيش از اين مجلس در قالب قانون بودجه95 تصويب كرد بنزين مازاد بر سهميه پرمصرف‌ها به قيمت آزاد محاسبه شود اما دولت مخالف است.

کد خبر 335099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha