همشهری‌انلاین: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: سازمان‌های تروریستی از تحصیل دختران هراس دارند زیرا تحصیل به آنها قدرت می‌دهد و این قدرت در نهایت باعث قدرتمند شدن کشور می‌شود.

فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در دومین نشست امنیتی ابوجا در سال 2016 گفت: برای سرمایه‌گذاری در حوزه امنیت ما باید نخست روی مردم خود سرمایه‌گذاری کنیم. مردم در واقع، کلید پایان جنگ هستند.

موگرینی افزود: هدف اصلی ما، سرمایه گذاری در منطقه شما(نیجریه) ، سرمایه‌گذاری در بخش امنیت شماست که با سرمایه‌گذاری در حوزه رشد، مردم و همکاری‌های منطقه‌ای گره خورده است. همه این اولویت ها، برای دنیای امروز ما حیاتی هستند. پرواضح است که تهدیدهای امنیتی و تروریسم این ظرفیت عظیم شما را محدود کرده و این مبارزه ای است که ما و شما به عنوان شریک و دوست می‌توانیم با هم در آن شرکت کنیم. جوانان ما هم در اروپا و اینجا مورد هدف تبلیغات تروریستی قرار گرفته‌اند.

او تصريح كرد: البته، جوامع ما خیلی متفاوت هستند اما مسیر حرکت به سمت افراط گرایی گاهی یکسان است.این افراط گرایی بر مبنای توهم، ناامیدی جوانان در پیدا کردن شغل مناسب، نبود الگوهای مثبت و همچنین نبود نقش مناسب برای جوانان ما در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند ساخته می شود.افراط گرایی چالش مشترکی است که با اشکال مختلف ظاهر می شود. همه ما تاکنون مورد هدف حملات تروریستی قرار گرفته ایم.دفتر من در شهر بروکسل فقط 200 متر با ایستگاه مترویی فاصله دارد که در روز 22 ماه مارس مورد هدف یکی از این حمله‌ها قرار گرفت. شما هم در اینجا در نیجریه افراط گرایی را خوب می‌شناسید و امروز من با خانواده‌های دختران (ربوده شده به دست بوکوحرام) در شهر چیبوک ملاقات خواهم کرد.

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرد: ما دو چیز را هرگز نباید فراموش کنیم: نخست، چرا سازمان‌های تروریستی این‌قدر از تحصیل دختران هراسان هستند؟ زیرا تحصیل چیزی است که به دختران و همچنین پسران، قدرت می دهد. دختران و پسران قدرتمند عاملی است که می تواند هر کشوری را قدرتمند و مقاوم کند. این چیزی است که آنها می خواهند از بین ببرند. دومین نکته‌ای که ما اروپائی ها همیشه باید به خاطر داشته باشیم این است که آفریقا بسیار شدیدتر از اروپا تحت تأثیر حمله‌هاي تروریستی قرار گرفته است. ما همچنین نباید فراموش کنیم که این مسئله هیچ ارتباطی با برخورد تمدن‌ها ندارد؛ در اینجا کاملاً مشخص است که بوکوحرام به طور مداوم مساجد و مسلمانان را مورد هدف قرار می‌دهد. بوکوحرام صدای اسلام نیست، دشمن اسلام است، درست همان طور که «ارتش مقاومت خدا» (گروه شبه نظامی اوگاندایی با ایدئولوژی مسیحیت) هیچ ارتباطی با خدا ندارد، بلکه سروکارش با جنگ سالاری، به بردگی گرفتن کودکان و سحر و جادو است. بنابراین، کاری که تروریست ها می خواهند انجام دهند این است که میان ما تفرقه بیندازند. آنها می خواهند همه ما، و حتی کسانی که در این تالار حضور دارند، با ترس و سوءظن به یکدیگر نگاه کنیم. این مسئله، همکاری ما را در گذشته، حال و آینده مهم تر می کند و مسئولیت ما بسیار سنگین است.

او ادامه داد: به همین دلیل است که این نشست بسیار حیاتی است زیرا ما باید کشورها و شرکای خود را گرد هم آوریم تا همان طور که در این نشست گفته شد، با تثبیت تلاش های جمعی، صلح و توسعه را گسترش دهیم. بنابراین، تلاش ما در برابر تروریسم با امنیت آغاز می شود ولی اهداف ما فراتر از اینهاست. برای سرمایه گذاری در حوزه امنیت ما باید نخست روی مردم خود سرمایه گذاری کنیم.

موگريني تصريح كرد: مردم در واقع، کلید پایان جنگ هستند. بدون مدارس و بیمارستان‌های خوب، بدون آموزش حرفه‌ای و بدون شغل مناسب، به‌ویژه برای دختران و پسران جوان، بدون مدیریت خوب در مبارزه با فساد، بدون دستگاه قضای سالم و برقراری عدالت برای همگان، ما نمی توانیم برنده این جنگ باشیم. همه ما می دانیم که سوءمدیریت و فساد نیز از عوامل محدود کننده ظرفیت های عظیم آفریقاست.

او گفت: مي‌خواهم از بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه تشکر کنم زیرا او مبارزه با فساد را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. او با شجاعت و صورت علنی اعلام کرده است که فساد همان سرقت پول است و باید متوقف شود. همه این عوامل، از مدیریت خوب گرفته تا نظام مطلوب بهداشت و درمان، چیزی است که ما آن را مقاوم سازی می نامیم و به مثابه چسبی است که جامعه را در برابر فروپاشی حفظ و آن را در برابر تهدیدات داخلی و خارجی ایمن می کند. تلاش ما در زمینه مقاوم سازی جوامع ممکن است بی ارتباط با بحث امنیت به نظر رسد، اما این طور نیست، ما به زبان فرانسوی می گوییم «همه چیز به یکدیگر ارتباط دارد». ما منافع مشترکی داریم که همکاری با روحیه واقعی و با رویکرد برد-برد را برای همه ما امکان پذیر، آسان و راحت می کند، هرچند که ممکن است در نگاه نخست این طور به نظر نرسد.

موگريني افزود: تلاش ما در زمینه مهاجرت را در نظر بگیرید؛ هدف اصلی تأسیس «صندوق کمک مالی اتحادیه اروپا به آفریقا» مبارزه با دلایل ریشه ای مهاجرت است. به پروژه های امنیتی در این منطقه که تأمین مالی آنها را ما برعهده گرفته ایم نگاه کنید؛ یکی با هزینه 200 میلیون یورویی و دیگری با هزینه 120 میلیون یورویی است؛ این مبالغ طی چند هفته آینده تأمین می شوند. زمانی که ما تلاش می‌کنیم برای 160 هزار نفر در چاد آب آشامیدنی سالم منتقل کنیم، در واقع به سلامت شهروندان و امنیت و ثبات منطقه و همچنین امنیت و ثبات دنیا کمک کرده ایم. در شمال نیجریه ما در حال سرمایه گذاری 40 میلیون یورویی هستیم تا کسانی را که از دست بوکوحرام فرار کرده اند به خانه و کاشانه شان بازگردانیم. ما خانه های آنها را بازسازی می کنیم، روشنایی را به منازلشان باز می‌گردانیم و جاده ها و پل های آنها را تعمیر می کنیم و با این کار در واقع به سلامت شهروندان و امنیت و ثبات منطقه و همچنین امنیت و ثبات خودمان کمک کرده‌ایم. این معنای واقعی تلاش ما در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم است.

این نمونه کاری است که ما آن را رویکرد جامع می‌نامیم. هر دو جنبه تعهد ما درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند: هم‌زمان با تلاشی که در زمینه توسعه و تأمین کمک‌های بشردوستانه انجام می دهیم، ما به شما در مبارزه برای رسیدن به امنیت خود و همچنین امنیت ما نیز یاری می رسانیم.

کد خبر 333930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha