همشهری آنلاین: برخورد‌دهنده بزرگ هادرون قدرتمند‌ترین ماشین علمی جهان است که یک راسوی کوچک آن را از کار انداخت.

راسو

براساس گزارش تلگراف، متصديان برخورد‌دهنده هادرون روز پنجشنبه دريافتند اين راسوي كوچك كابل برق ولتاژ بالاي قدرتمند‌ترين آزمايشگاه علمي جهان را جويده‌است.

اين رويداد زماني آشكار شد كه دانشمندان خود را براي جمع‌آوري داده‌هاي اين ابررساناي 27 كيلومتري كه با هدف برخورد دادن پروتون‌ها به يكديگر با سرعت نور طراحي و ساخته شده‌است، آماده مي‌كردند. زماني كه ماشين از كار افتاد محققان بقاياي سوخته يك راسو را در كنار كابل 66 كيلوولتي جويده شده‌اي كه برق دستگاه را تامين مي‌كرد، يافتند.

مقامات سازمان مطالعات هسته‌اي اروپا،‌سرن، مي‌گويند تعمير و فعال‌سازي مجدد اين دستگاه به چندين روز زمان نياز دارد. مقامات حتي احتمال داده‌اند اين دستگاه كه براي دو سال خاموش بوده تا تجهيزاتش ارتقا يافته و قدرت عملياتي آن دوبرابر شود،‌ممكن است تا اواسط ماه مي خاموش باقي بماند.

آرناد مارسوليه سخنگوي سرن مي‌گويد برخورد‌دهنده از آن رو خاموش شده‌است كه راسو اتصال ترانسفورماتوري را جويده‌است كه برق اصلي دستگاه را تامين مي‌كند. اين راسو تنها توانسته خود را به تجهيزات الكترونيكي دستگاه برساند و وارد تونل اصلي نشده‌است.

به گفته مقامات سرن،‌اين رويداد يكي از چندين رويداد كوچكي است كه برنامه فعال‌سازي دوباره برخورد‌دهنده را براي چند روز به تاخير انداخته‌است. به گفته سخنگوي سرن از راسويي كه اين حادثه را به بار آورده‌است چيز زيادي به جا نمانده‌است اما اين جونده كوچك اتصال ترانسفورماتوري سيستم را دچار آسيب جدي ساخته‌است.

اين اولين‌باري نيست كه يك جاندار موجب ازكار افتادن برخورد‌دهنده بزرگ هادرون شده‌است. در سال 2009 نيز اين آزمايشگاه عظيم توسط يك پرنده از كار افتاد. در آن سال قطعه ای نان باگت که توسط یک پرنده به داخل تجهیزات موتورخانه‌ای خارجی این آزمایشگاه بزرگ پرتاب شده‌بود، اختلال تکنیکی در برخورد‌دهنده به وجود آورده و باعث افزایش حرارت در یکی از بخشهای مغناطیسی تونل 27 کیلومتری برخورد دهنده شدكه این اختلال باعث خاموش شدن اتوماتیک سیستم شده و اين ماشین عظیم را که به تازگی روشن شده بود، برای چند روز خاموش نگاه داشت.

هادرون از ماه ژوئن سال گذشته و پس از تاخيري دوساله شكار ماده تاريك را آغاز كرد. دانشمندان در سرن آغاز آزمايش‌هاي اين برخورد‌دهنده با قدرتي دو برابر بيشتر از پيش را آغازگر دوراني جديد از اكتشافات براي حل معماهاي طبيعت توصيف كرده‌اند. قرار بود اين آزمايشگاه تا سال آينده بدون توقف به فعاليت خود ادامه دهد.

کد خبر 332245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha