مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیزیکدانان سرن با بیان اینکه ضد‌هیدروژن دقیقا تصویری وارونه از هیدروژن عادی است، علام کردند برای اولین‌بار در جهان موفق به رصد نور متصاعد‌شده از اتم ضد‌ماده شده‌اند.

ضد ماده

براساس گزارش نيو اطلس، نتيجه اين موفقيت مي‌تواند قوانين فيزيكي كه سالها قبل پيش‌بيني شده‌بودند را تاييد كند و راهي جديد را براي آزمودن نظريه نسبيت خاص اينشتين فراهم آورد و به اين پرسش پاسخ دهد كه چرا مقدار ماده در جهان بسيار بيشتر از ضد ماده‌است؟

در قوانين فيزيكي پيش‌بيني شده‌است كه هر ذره ماده‌اي يك ذره ضد ماده نيز دارد و هرجا الكتروني با بار منفي ديده شود،‌پوزيتروني با بار مثبت نيز وجود خواهد‌داشت. اين به آن معني است كه براي هر اتم عادي هيدروژن،‌يك اتم ضدهيدروژن وجود دارد،و همانطور كه اتم هيدروژن از پيوند‌هاي الكتريكي به يك پروتون ساخته شده‌است،‌يك اتم ضد هيدروژن از پيوند‌هاي ضد‌الكتريكي به يك ضد‌پروتون ساخته شده‌است.

درصورتي كه ضدذره به ذره برسد، يكديگر را تخريب كرده و انرژي به شكل نور آزاد خواهد شد و همين موضوع دو مشكل ايجاد مي‌كند: از آنجايي كه مقدار ماده نسبت به ضد ماده در جهان بيشتر است،‌يافتن ضد‌ماده در طبيعت براي فيزيكدانان غيرممكن شده‌است، زيرا حتي پيش از نگاه كردن به ضد ماده، ذره نابود خواهد شد. مشكل دوم يافتن دليل بيشتر بودن مقدار ماده نسبت به ضد ماده در طبيعت است.

فيزيكدانان سرن در آشكارساز آلفا بيش از 20 سال است كه به دنبال شيوه‌اي براي توليد مقادير زيادي ضد‌هيدروژن هستند تا بتوانند روي آنها مطالعه كنند و در نهايت تكنيكي يافته‌اند كه با كمك آن مي‌توانند در هر 15 دقيقه 25000 اتم ضدهيدروژن توليد كنند و 14 اتم را در محفظه‌اي به دام بياندازند.

اين ذرات محصور شده مورد اصابت پرتو ليزر قرار مي‌گيرند تا پوزيترون آنها از سطح انرژي پايين به سطحي بالاتر برسد و پس از بازگشت پوزيترون به سطح كم انرژي، نور متصاعد شده از آن محاسبه مي‌شود.

محققان با اين آزمايش دريافتند ميزان نور ساطع شده توسط ضد هيدروژن دقيقا برابر نور منتشر شده توسط اتم هيدروژن عادي در آزمايشي مشابه است. اين نتيجه با آنچه در نظريه استاندارد فيزيك ذره‌اي عنوان شده همخواني دارد،‌ نظريه‌اي كه پيش‌بيني كرده‌است هيدروژن و ضد‌هيدروژن از ويژگي‌هاي نوري مشابهي برخوردارند.

کد خبر 356106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha