جشنواره‌ى جهانى فیلم فجر> على مولوى: براى دومین دوره‌ى متوالی، جشنواره‌ى جهانى فیلم فجر به‌صورت مستقل از جشنواره‌ى ملى فجر، در فصل بهار و در پردیس سینمایى چارسو برگزار شد.

سیمرغ زرین روى شانه‌ى قوچ‌ها

به گفته‌ى عده‌ى زيادى از داوران، اهالى رسانه و ميهمانان جشنواره، اين دوره‌ى جشنواره به دبيرى رضا ميركريمي، يكى از بهترين، منظم‌ترين و بابرنامه‌ترين دوره‌هاى جشنواره بود، تا آن‌جا كه دكتر حجت‌الله ايوبى، رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به خبرنگاران گفت: «میرکریمی جزء چهره‌های درخشان و خوش‌فکر سینمای ایران است و بسیاری از ایده‌های نو و درخشانی که امروز در جشنواره می‌بینید، ایده‌های این هنرمند هستند. همه قبول دارند که میرکریمی بهترین انتخاب برای دبیری جشنواره‌ى جهانی فجر است.»

او ادامه داد: «رضا میرکریمی تا هرزمان که راضی باشد، از او خواهش می‌کنم که دبیر جشنواره‌ى جهانى فجر بماند. یعنی اگر ۱۰۰ سال هم رئیس سازمان سینمایی باشم، باز هم از او می‌خواهم که دبیر جشنواره‌ى جهانى فیلم فجر باشد.»

رضا ميركريمى نيز پيش از پايان مراسم اختتاميه‌ى سى و چهارمين جشنواره‌ى جهانى فيلم فجر گفت: «سی و چهارمین جشنواره‌ى جهانی فیلم فجر به لحظه‌هاى پايانى نزدیک می‌شود. از همه‌ى کسانی که کمک کردند تا افتخاری ملی و در خور نام ایران به انجام برسد، تشکر می‌کنم.»

او ادامه داد: «خوشحالم كه جشنواره‌ای منظم و استاندارد برگزار شد. وقت خداحافظی است. با توجه به مسئولیتی که به من داده شده، به جشنواره‌ى سی و پنجم فیلم فجر سلام می‌کنم. از کاستی‌ها عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهم سال بعد، جشنواره‌ى باشکوه‌تری برگزار خواهيم كرد.»

* * *

اما در مراسم اختتاميه‌ى اين دوره‌ى جشنواره كه يكى از كوتاه‌ترين و سريع‌ترين اختتاميه‌هاى جشنواره‌ى فجر بود، خبرى از سيمرغ‌هاى بلورين خاطره‌انگيز نبود و جاى آن‌ها سيمرغ‌هاى زرين و سيمين به پرواز درآمدند. از ميان فيلم‌هاى شركت‌كننده در اين دوره‌ى جشنواره، فيلم «قوچ‌ها» ساخته‌ى «گريمور هاكونارسون» با اقبال بيش‌ترى همراه بود و توانست سيمرغ زرين بهترين فيلم و سيمرغ سيمين بهترين بازيگر مرد را از آن خود كند و پس از آن فيلم مستند «ازدواج با عشق در كابل»، موفق‌ترين فيلم جشنواره بود. فهرست كامل برگزيدگان اين دوره‌ى جشنواره پيش روى شماست:

  • مسابقه‌ى سینمای سعادت

سيمرغ زرين بهترين فيلم:

«گریمور هاکونارسون» براى كارگردانى فيلم «قوچ‌ها»، محصول مشترك ايسلند، دانمارك، نروژ و لهستان

سيمرغ سيمين بهترين كارگرداني:

«امین آلپر» برای فيلم «جنون»، محصول مشترك ترکیه، فرانسه و قطر

سيمرغ سيمين بهترين فيلم‌نامه:

«آسیار آلتونا ایزا» براى فيلم «اماما؛ هنگامه‌ى سقوط یک درخت» از اسپانیا

سيمرغ سيمين بهترين بازيگر مرد:

«سيگورور سيگورجونسون» و «تئودور جوليوسون» براى بازى در فيلم «قوچ‌ها» محصول مشترك ايسلند، دانمارك، نروژ و لهستان

سيمرغ سيمين بهترين بازيگر زن:

«پانته‌آ پناهى‌ها» براى بازى در فيلم «نفس» از ايران

سيمرغ سيمين بهترين فيلم كوتاه:

«سهیل امیرشریفی» براى فيلم كوتاه «ديدن» از ايران

سيمرغ سيمين ويژه‌ى هيئت داوران:

فيلم «اروند» به كارگردانى «پوريا آذربايجانى» از ايران

* * *

  • مسابقه‌ى جلوه‌گاه شرق

تنديس بهترين فيلم:

«یرلان نورموخامبتوف» براى كارگردانى فيلم «درخت گردو» از قزاقستان

ديپلم افتخار: «بهروز نورانى‌پور» براى فيلم مستند «A157» از ايران

تنديس بهترين كارگرداني:

«مرزاق علواش» براى كارگردانى فيلم «مادام کوراژ» از الجزایر و فرانسه

* * *

  • بخش هنر و تجربه

هيئت داوران بخش هنر و تجربه، ضمن تقدير از فيلم «نفس» به كارگردانى «نرگس آبيار»، تنديس بهترين فيلم بلند را به فيلم «سپيده‌دم» ساخته‌ى «لایلا پاکالنینا»، محصول مشترك لتونی، استونی و لهستان اهدا كرد.

هم‌چنين تنديس بهترين فيلم كوتاه به «پيكره» اثر «کاتارزینا گنده» از لهستان و بلژیک تعلق گرفت.

* * *

  • بخش بین‌المذاهب

هيئت داوران اين بخش، ضمن اهداى ديپلم افتخار به فيلم‌ مستند «ازدواج با عشق در كابل» به كارگردانى «امین پلنگی» محصول استرالیا و افغانستان و فیلم کوتاه «هستی» ساخته‌ى «کمال پرناک» از ايران، جايزه‌ى اصلى خود را به فيلم مستند «زمناکو» از ايران، ساخته‌ى «مهدی قربان‌پور» اهدا كردند.

* * *

  • جایزه‌ى محمد امین‌ص

«امین پلنگی» براى كارگردانى فيلم‌ مستند «ازدواج با عشق در كابل» از استرالیا و افغانستان

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۲۸

کد خبر 331824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha