پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دست‌نوشته‌های رمان «شرلوک هلمز» آرتور کانن دویل به قیمت تخمینی ۳۰۰ هزار پوند چوب حراج می‌خورد.

کانن دایل

 حراجی «بونامز» آمریکا؛ دست‌نوشته‌ای از داستان‌های کارآگاهی «شرلوک هلمز» متعلق به سال 1893 را به معرض فروش می‌گذارد.

قیمت چرک‌نویس‌های «سر آرتور کانن دویل» که قرار است در حراجی ادبی «بونامز» نیویورک به فروش برسد، حدود 300 هزار پوند پیش‌بینی شده است.

«ماجراهای مترجم یونانی» نام این اثر است که یکی از 56 داستان کوتاه کانن دویل با محوریت شخصیت محبوب «شرلوک هلمز» به حساب می‌آید. در این داستان «مایکرافت»، برادر شرلوک برای اولین‌بار ظاهر می‌شود.

در حراجی یازدهم آوریل «بونامز» دست‌نوشته‌های دیگری از کانن دویل هم عرضه خواهد شد. یکی از این آثار، صفحه‌ای از داستان «هیولای باسکرویل» معروف‌ترین رمان «شرلوک هلمز» است. این همان داستانی است که در آن کارآگاه هلمز پس از پرت شدن از آبشار و مرگ فرضی‌اش، دوباره به داستان برمی‌گردد.

این صفحه از کتاب کانن دویل دربردارنده مکالمه‌ای بین هلمز و دکتر واتسون است و ارزش آن بین 70 تا 110 هزار پوند تخمین زده شده است.

 در این حراجی همچنین نسخه دست‌نویسی از یکی از آخرین داستان‌های «شرلوک هلمز» ‌با عنوان «مشکل پل تور» به قیمت 250 هزار پوند به فروش می‌رسد.

سر آرتور کانن دویل نویسنده‌ی سرشناس اسکاتلندی و خالق داستان‌های محبوب «شرلوک هلمز» روز 22 می‌ سال 1859 در ادینبورگ اسکاتلند از پدر و مادری ایرلندی متولد شد.

وی برای اولین‌بار شخصیت «شرلوک هلمز» را که برگرفته از یکی از استادان سابق دانشگاهش به نام «جوزف بل» بود خلق کرد؛ کارآگاهی که اگرچه وجود خارجی نداشت، اما طرفداران بسیاری در سراسر دنیا پیدا کرد.

کانن دویل در داستان «مسأله‌ی نهایی»، شرلوک هلمز و موریارتی را با انداختن از بالای آبشار به پایین می‌کشد؛ اما اعتراضات مردم و مخاطبان موجب شد تا او دوباره شخصیت‌هایش را برگرداند؛ به‌طوری‌که در مجموع، شخصیت «شرلوک هلمز» را در 56 داستان کوتاه و چهار رمان به تصویر کشید.

او را از جمله انقلاب‌های بزرگ در عرصه‌ی داستان جنایی می‌دانند،هرچند نویسنده‌ی پرکاری بود و در زمینه‌های شعر، ادبیات غیرداستانی،‌ عاشقانه، رمان‌های تاریخی و نمایش‌نامه نیز فعال بود. داستان‌های «شرلوک هلمز» به زبان‌های زیادی ترجمه شده‌اند و علاوه بر آن، سریال‌های تلویزیونی، کارتون و فیلم‌های سینمایی متعددی بر اساس آن‌ها ساخته شده‌اند. از جمله آثار معروف «کانن دویل»، به «علامت چهار»، «مسأله نهایی» و «هیولای باسکرویل» می‌توان اشاره کرد.

ساخت سریال «شرلوک» که روایت مدرنی از داستان‌های کانن دویل است، در سال‌های اخیر از سوی شبکه «بی.بی.سی» به شهرت بیشتر این رمان‌های کارآگاهی در سطح بین‌المللی کمک چشمگیری کرده است.

«بندیکت کامبرباچ» و «مارتین فریمن» با بازی در نقش‌های «شرلوک هلمز» و «دکتر واتسون» جوایز تلویزیونی بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 329018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha