سلااااام. تقریباً به کافه نیشگون خوش آمدید. چایی دارچین تمام کردیم، ولی می‌توانید چای با طعم گلابی بنوشید و سیستم خودتان را ارتقا دهید. دیروز یکی از مشتری‌های کافه با شنیدن این جمله طوری چانه‌ی ما را ارتقا داد که هنگ کردیم.

دوچرخه شماره ۸۲۲

راستی خبر دارید امسال هم تمام شد و رفت توي انباری خاطرات؟ خب، بد نیست گاهی هم نگاهی به تقویم بیندازیم و افسار زمان را به دست بگیریم. بدجوری دارد تندتند می‌گذرد.نه؟

فدای گل رویتان

کافه‌چی

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

  • چت و مت

اگر ما نبوديم چي مي‌شد؟

نیش‌خشن: حرصم می‌گیره از بعضی از این بزرگ‌ترا. آخه خیلی منت سر‌مون می‌ذارن.

نیش‌فشن: ولشون کن! چی‌کارشون داری؟

نیش‌خشن: آخه هی چپ می‌رن، راست می‌آن، می‌گن یادش به‌خیر قدیما، ما گل و بلبل بودیم، شما خل و تنبل هستین.

نیش‌فشن: بی‌خیال. عادتشونه.

نیش‌خشن: نه‌خیر. منم یه‌بار حال بابام رو گرفتم.

نیش‌فشن: جدی؟ چه‌طوری؟

نیش‌خشن: بابام هی داشت می‌گفت زمان ما کامپیوتر نبود که آنلاین خرید کنیم. مایکروویو نبود که در عرض سه‌سوت غذا گرم کنیم. شوفاژ نبود و ما مجبور بودیم روی منقل آتیش روشن کنیم و بریم زیر لحاف‌کرسی.

تلفن‌همراه نبود و ما واسه‌ي این‌که با شهرستان تماس بگیریم، باید می‌رفتیم شرکت مخابرات. بعدش باید تندتند سکه می‌ریختیم توی تلفن و گاهی وسط حرفمون سکه تموم می‌شد... می‌دونی من بهش چی گفتم؟

نیش‌فشن: نه، چی گفتی؟

نیش‌خشن: گفتم ای ناقلا، داری حسابی حال می‌کنی که با ما زندگی می‌کنی ‌ها! برو خدا رو شکر کن که نسل ما اومد و شما رو نجات داد وگرنه شما هم‌چنان باید سکه می‌انداختین توی تلفن و با زغال خودتون رو گرم می‌کردین. دیگه هیچی نگفت. فکر کنم سکه‌اش تموم شده بود!

«یخ چون چای»

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

  • نيش و نوش

جدیدترین آلبوم گروه موسیقی آلبالولولو منتشر شد. این آلبوم «قربون شما برم» نام دارد. از این آلبوم که پرفروش‌ترین آلبوم سال آینده است، یک ترانه انتخاب کردیم.

این ترانه‌ البته کمی کوچه‌بازاری است، ولی به قول جناب دم‌نوشیان، جامعه همان‌طور که به پیتزا احتیاج دارد به آب‌گوشت هم احتیاج دارد. همان‌طور که به نان بربری احتیاج دارد، به نان تافتون هم احتیاج دارد.

همه که نباید کشک و بادمجان بخورند. ما باید به سلیقه‌های مختلف احترام بگذاریم و کاری کنیم كه هرکس با هر هنری بیاید توی کافه‌نیشگون. اینک این شما و این هم ترانه‌ی این ماه:

با دست آلوده نخور گلابی

(قبل از خواندن ترانه، اول صدایتان را گرم کنید. بعد با کف پا روی زمین بکوبید و با انگشت شست و انگشت وسطی بشکن بزنید.)

دریم دریم دارام دارام الهی (2بار)

کافه گردونت بشم الهی

الهی قربونت بشم الهی

چایی تلخ نخور عزیزدلم

من قند قندونت بشم الهی

دریم دریم دارام دارام الهی (2بار)

با دست آلوده نخور گلابی

بیا که صابونت بشم الهی

مسواک نزن، مسواک خیلی گرونه

من نخ دندونت بشم الهی

دریم دریم دارام دارام الهی (2بار)

الهی خون نریزه از دماغت

پِلاکت خونت بشم الهی

تنها نمون، تنهایی خیلی سخته

الهی مهمونت بشم الهی...

دریم دریم دارام دارام الهی (2بار)

«میرزا کافی‌خان میکس‌آبادی»

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

  • آزمون ناهماهنگ

با توجه به ضرب‌المثل‌ زیر بقیه‌ي جمله‌ها را خودت کامل کن:

گربه دستش به گوشت نمی‌رسه، می‌گه پیف‌پیف بو می‌ده!

بابا دستش به ماشین الگانس نمی‌رسه، می‌گه...

مامان دستش به طلاهای خفن نمی‌رسه، می‌گه...

راننده‌ي تاکسی دستش به مسافر نمی‌رسه، می‌گه...

جینگلی جکسون دستش به لباس‌های فشن نمی‌رسه، می‌گه...

فینگیلی مکسون دستش به گوشی آیفون‌سیکس نمی‌رسه، می‌گه...     

«كلم چي»

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

  • كليدهاى موفقيت

دلتان مي‌خواهد از اين رو به آن رو بشويد؟

در کافه نیشگون آدم‌های موفق زیاد داریم. بعضی از دوستان پیشنهاد کردند شما را هم در تجربه‌ی این آدم‌های موفق شریک کنیم. گفتند آن‌ها کلیدهایی دارند که به درد می‌خورد. نمی‌دانیم چه طوری ولی شما فعلاً به این کلیدها توجه بفرمایید:

کلید اول: تغییر را از درون خود آغاز کنید. تا درون شما تغییر نکند، مفت نمی‌ارزید. برای تغییر درون باید از اندام داخلی شروع کرد. مثلاً از معده شروع کنید. پرخوری را کنار بگذارید و اصلاً هله‌هوله نخورید.

کلید دوم: در زندگی الگو برداری کنید. الگوهای خوب باعث رشد و بالندگی شما می‌شود. البته اگر از آدم‌های خیلی خیلی موفقی مثل: «ب.ز»، «خ.ر»، «ش.م.ر» و «ک.ج» الگو برداری کنید، زیادی موفق می‌شوید و ممکن است با مخ زمین بخورید.

بهتر است از آدم‌های ناموفقی مثل‌: «ت. ادیسون»، «آ. اینشتین»، «ل. بتهوون»، «م. زکریای رازی» و ... الگوبرداری کنید که حداقل اسمتان بیاید توی کتاب‌های درسی.

کلید سوم: یادتان باشد که پول، خوشبختی نمی‌آورد، اما خوشبختی پول می‌آورد. «بیل کلنگتون» سرمایه‌دار بزرگ و صاحب کمپانی عظیم ساختمان‌سازی می‌گوید: «ببخش تا بخشیده شوی.» منظورش پول بوده. شما باید بیاموزید که پس‌اندازهایتان را به والدین‌خود ببخشید تا آن‌ها هم از گناهان شما بگذرند.

کلید چهارم: هرروز ورزش کنید. این کلید خیلی مهم است. باید هر روز ورزش کنید. اگر حالش را نداشتید، با آدم‌های ورزشکار رفت و آمد کنید.

اگر نشد روزنامه‌های ورزشی بخوانید، اگر حال این کار را هم نداشتید هرروز چای شیرین میل کنید. کارشناسان معتقدند چرخاندن قاشق چای‌خوری باعث تقویت عضلات می‌شود.

کلید پنجم: با کلید خودت در خانه‌ات را باز کن. هر قفلی کلید خودش را دارد. پس این کلیدها به درد کافه‌چی می‌خورد. آن‌ها را دور بریز و دنبال کلید خودت بگرد.

«میرزا گوشی‌خان لمس‌آبادی»

  • نيش‌‌خبر

خبر اول این‌که، دوسه روز پیش با حضور پفک‌نمکی و رانی و کیک و شکلات جلسه‌ی تحریریه برگزار شد. در این جلسه‌ی پربار درباره‌ی شماره‌ی نوروزی دوچرخه تصمیم‌گیری‌هایی شد.

از حالا خودمان را داریم گرم می‌کنیم که یک ویژه‌نامه‌ی نوروزی تقدیم حضورتان بنماییم. نظر به این‌که پارسال سال گوسفند بود و امسال سال میمون، بر سر دوراهی مانده‌ایم که سال قبل را تمدید کنیم یا با تمام قوا وارد سال میمون بشویم.

 

 خبر دوم این‌که، باخبر شدیم در فضای تلگرام صفحه‌ای باز شده به نام کافه‌نیشگون. خواستیم همین‌جا به کله‌ی مبارک کافه‌چی قسم بخوریم که کافه‌نیشگون در جهان بی‌همتاست و شعبه‌ی دیگری ندارد. اگر عضوش نيستید که هیچ، ولی اگر عضوش هستید، همین الآن لفت بدهید.

«شنگول خنگول‌آبادی»

دوچرخه شماره ۸۲۲

دوچرخه شماره ۸۲۲

دوچرخه شماره ۸۲۲

دوچرخه شماره ۸۲۲

  • نيش‌‌‌نهاد كتاب

هزار تا و دو تا شب

لابد می‌دانید که هزارویک‌شب، هزار و یک‌شب دارد و شهرزاد قصه‌گو مجبور بود برای سرگرم‌کردن پادشاه هر‌شب قصه‌ای بگوید. آن قصه‌ها خیلی قصه بودند و باعث شدند که شهرزاد زنده بماند.

حالا در این دوره و زمانه دوباره شهرزاد ظاهر شده تا باز هم قصه بگوید. البته این شهرزاد با آن شهرزاد فرق‌هایی  دارد. اول این‌که سه‌تا بچه‌ی قد و نیم‌قد دارد به اسم‌های آبنوس، سیف‌الملوک و حیف‌الملوک.

این بچه‌ها هم هرشب پای قصه‌ی مادر می‌نشینند و البته گاهی هم وسط داستان می‌پرند و سؤال می‌کنند. فرق دومش این است که این داستان‌ها به زبانی طنزآمیز گفته می‌شوند و با داستان اصلی شوخی شده.

از مجموعه‌ی «شب هزار و دوم» چهار جلد منتشر شده است. اسم کتاب‌ها این‌جوری است: «دهقانی که زبان حیوانات را می‌فهمید»، «ماهی‌گیر و غول خمره»، «پایانی برای یک داستان» و «ازدواج فامیلی».

این کتاب‌ها دو نویسنده دارد که اسم‌هایشان این‌جوری است: «حامد حبیبی» و «مهدی فاتحی». نقاشی‌های باحال كتاب‌ها را هم «علی‌رضا اسدی» کشیده است. ناشركتاب‌ها، انتشارات چکه (88547295) است. قیمتش هم قابل شما را ندارد، ولی خب، اگر خواستید بخرید، هر‌کدامش 6000 تومان بها دارد.

«نخ در بهشت»

 

تصويرگري‌ها: مجيد صالحي

کد خبر 325763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha